• Maria och Chris

Allergi tabletter

Nu är det så att jag är pollen allergisk. Jag har endast tagit ögondroppar och nässprej då jag inte riktigt vågat ta tabletter när det står bör ej tas av gravida. Vet inte om man kan lita på vad läkaren säger när dom ger ett ok. Det dom har sagt är okej är Loratadin. Och även apotekspersonalen har sagt att det är okej. Men varför står det då i fass och bikapsedeln att det inte är det? Någon som har tagit eller tar nu under graviditeten? Behöver verkligen ha något mer nu än droppar och nässprej, jag börjar gå i taket med klådan och nysningarna.

• Svar på tråden Allergi tabletter
  • Meriall

Det är alldeles nyligen man bestämt att det är okej så därför är det inte uppdaterat överallt. Kolla tavegyl om ni är osäkra. Den har varit godkänd mycket längre.

• Carambolan

Läs på Janusinfo istället för på FASS. Där står nya forskningsresultat och rekommendationer även om läkemedelstillverkaren inte har uppdaterat bipacksedeln ännu.

• punchrullen

Hej!

När det gäller fass så är det alltid en tolkningsfråga, aldrig svart eller vitt. Om din läkare säger att det är okej och de på apoteket också, då ÄR det ok!

Vad jag kan läsa på Loratadin och fass så är det säkert för dig och din bäbis! Ska man väga nytta mot risk så är nyttan flera 1 000 gånger större. Varför man skrivit "Som en försiktighetsåtgärd bör man undvika användning av loratadin under graviditet." är mest troligt för att de studier som utförts inte varit tillräckligt omfattande så man kan inte uttala sig om 110% säkerhet, även fast de studier som gjorts visat på att det är säkert. Djurstudier som gjorts visade inte heller på någon negativ effekt. Jag är farmacistuderande så viss kunskap har jag.

Om du ändå känner dig osäker så ring läkemedelsupplysningen. Där kan man ställa frågor om allt som gäller läkemedel.

Du ska verkligen inte gå och behöva må dåligt i tron att läkemedelet är farligt!

• punchrullen
    Carambolan skrev 2017-05-18 08:07:17 följande:

Läs på Janusinfo istället för på FASS. Där står nya forskningsresultat och rekommendationer även om läkemedelstillverkaren inte har uppdaterat bipacksedeln ännu.

Mmm mkt bra sida janusinfo. Den sitter vi med nästan lika mycket som fass.se :)
  • Nelah

Jag äter loratidin dagligen men håller mig till 2 tabletter och har turligt nog klarat mig hyfsat på det. Min bebis är beräknad om 7 dagar och vad man kan se i magen har hon inte tagit skada. Hon jade troligtvis tagit ner skada om jag undvikit dom då jag får nässelutslag över hela kroppen

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden Allergi tabletter