• Anonym (Nybörjare)

    Otrevlig kollega

    Hej! Har för ca några veckor sedan börjat på ett nytt jobb. Finns en kollega där som är otrevlig mot mig. Jag kommer oftast tidigt på jobbet och jag har inget stämplingskort än pga jag är ny. Då sitter jag i personalrummet, ca 15 min före jag börjar jobba och svarar på några meddelanden. Då kommer denna kollega in och sen går han igen. Sen under rapporten säger han " visst vet du att man tar fram frukost mm när man börjar jobba och inte sitter vid telefonen?" Då sa jag " jo men svarade bara på några meddelanden. Sen en annan gång var jag också hela 20 min tidig och satt inne på avdelningen bara och småpratade med andra. Då kommer denna kollega in och säger " då du börjar kan du ju gå och fråga om nån behöver hjälp" Sa då " har inte börjat än " då sa han " har du stämplat in dig?" Jag sa " har inte det än " . Då gick han bara. Tycker ni det låter okej eller överdriver jag. Har inte hört han låter så mot nån annan. Han har så otrevlig ton då han säger det också.

  • Svar på tråden Otrevlig kollega
  • Anonym (Öhm)

    I mina ögon verkar han inte överdrivet otrevlig. Är du ung och känslig TS ?

  • Anonym (Sbu)

    Tycker inte han låter så trevlig. Han har fått för sig att du slöar på jobbet och vill göra dig uppmärksam på att det inte är ok. Gissningsvis har han varit med om det förr med nya, unga medarbetare. Visa honom motsatsen eller prata med honom. Du hade ju inte börjat jobba än.

  • Frontline

    Fattar inte?
    Vill han att du ska göra saker innan du har börjat jobba?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Suck . Dessa människor)

    Äldre som vill förklara hur allt fungerar . Suck ... såååå irriterande ,

    Både och är nog svaret här. Ja lite känslig allt men jag förstår att du inte kan läsa / fatta dom - dvs detta är mkt vanlig företags kultur i sverige.

    Mitt råd är att lyssna till vad dom säger. Ta inte illa vid dig i onödan ( fastän dom uppför sig som grobbianer) dvs pyrt. Ta till dig en del och klicka inte för mkt på mobilen innan ingång ( löjligt ja men tyvärr - många tar illa vid sig om man inte uppmärksammar männsikor) ler / nickar säger god morgon.

    Var inte sträv tillbaka utan gör som du gjort svara kort och koncict med en trevlig ton.

    Vissa människor ( särskilt äldre ) kan känna sig provocerade av nya då dom varit på arbetsplatsen i X antal år. Om jag fattat rätt. / chefen

  • Anonym (Herregud)

    Men snälla! Vad du gör innan din arbetstid börjar har väl inte han eller någon annan med att göra! Vissa på min arbetsplats kommer också tidigt för att de vill hinna vakna, ta lite kaffe och typ förbereda sig för arbetsdagen. Det gjorde jag med när jag jobbade dagtid (jobbar nätter nu). Aldrig att jag eller någon annan skulle säga till någon som kommer lite tidigare att de ska sätta igång med arbetsuppgifter! Om du så vill pilla med din telefon fram till den minut du börjar jobba så är det upp till dig.

  • fornminne

    Problemet är ju att han ger sig på ts innan arbetstid, inte att hon slöar på jobbet. Kommer man en kvart tidigare kan man göra vad man vill den tiden. Man kan börja jobba, men måste inte. Nästa gång han säger något TS, svara vänligt men bestämt: "Jag börjar kl X".

  • fornminne

    Sen kan personer som hänger över sina mobiler på arbetstid definitivt vara ett problem och här måste vissa arbetsgivare bli hårdare. Jag kollar också min telefon ibland, men jag gillar inte heller anställda som hänger över sina mobiler så fort de får en ledig minut, medan vi andra i praktiken får jobba mer. Det är lika störande som personer som smiter ut och röker på arbetstid. Vad man gör INNAN arbetsdagen börjar, eller efter, eller på sin rast, har däremot ingen annan med att göra.

  • BandAnna

    Förstår inte varför han ska börja hacka på dig innan du börjat jobba men har upplevt samma sak som du. 

    Min förrförrförra chef var alltid en vrång typ. Trodde han kunde styra och ställa som han kände för. Ofta långt utanför sina egna befogenheter. En dag satt jag i fikarummet (jobbar på kontor) och läste tidningen innan jag började för morgonen. Då stövlade chefen in, märkbart irriterad och började domdera och kräva att jag genast skulle gå och göra en massa saker. Jag förklarade lugnt att jag inte börjat än men att jag gärna gör ditten och datten när arbetspasset startar. Han ansåg fortfarande att jag kunde sätta igång pronto och då utan betalning.


    Jag kallade chefen till möte under dagen och förklarade väldigt tydligt för honom att vill han ha min tid så får han köpa den, att det är så vårt avtal sinsemellan ser ut. Och jag förklarade även att om han inte beredd att betala för den tiden så ska han inte heller förvänta sig att jag finns tillgänglig.


    Han gnällde aldrig om det igen.


    Snålpitt.  

  • Kasperina

    Le och säg "jag har inte stämplat in ännu, behöver du hjälp med något direkt så kan jag göra det".
    Det är alltid bättre att bemöta otrevlighet med trevlighet.

  • Anonym (mmm)

    Det låter mest som att ni inte lärt känna varann än och behöver "lära" er hur den andre funkar. Kan vara att den andre har ett visst kontrollbehov men som sagt, bemöt det med ett neutralt leende bara. Gå inte i diskussion.

    Jag är trevligheten själv men för ett antal år sedan började en yngre tjej här, hon var ganska osäker i sitt sätt. Jag hade tagit upp något på ett möte (det gällde inte ens henne) men det var något jag var kritisk mot i verksamheten och det blev en ganska hetsig diskussion där flera andra också sa vad de tyckte. Det var dock jag som startade det hela och framför allt var jag ganska kritisk mot en viss kollega som inte hade gjort vad denne skulle. Chefen var också med och det blev ett bra resultat av diskussionen.
    Flera veckor senare fick jag veta att denna tjej varit jätteupprörd efter mötet, tyckte hon hade hamnat på en mkt otrevlig arbetsplats (det är en mkt bra arbetsplats med bra anda i arbetslaget) och främst hade hon sagt till vår chef att jag verkade hemskt otrevlig och att hon inte visste hur hon skulle kunna jobba med mig. Min chef, som känner mig förklarade att det skulle gå bra och att han skulle prata med mig. Jag kände mig rätt oförstående över detta, kändes som ett påhopp.
    Jag sa aldrig något till henne att jag visste och tiden rullade på. Efter ca ett halvår hade hon väl insett hur jag var och hon kom fram till mig och ville ge mig en kram och sa att jag var en av de bästa kollegorna och att hon var så glad över att jag hjälpt henne med vissa arbetsuppgifter. Det här är flera år sen, vi jobbar ff på samma ställe och är de bästa vänner :).
    Med andra ord, ge dig själv tid att smälta in på nya arbetsplatsen och lär känna de gamla kollegorna. 

  • Anonym (Nybörjare)

    Tack för alla råd. Är inte ung utan jobbat i 17 år i denna branch. Kontrollbehov verkar han ha, gillar att styra och ställa. Otrevlig tillbaka är jag inte, sån är inte jag.

    Frågade en kollega till mig och det verkade vara hans grej, köra lite med nya och så.

  • nernu

    Äh. Såna finns överallt. Svara typ: ja absolut det har du helt rätt i. Vad bra att du påminde mig. Det ska jag göra direkt när jag börjar jobba. Typ något sånt. Svårt för honom att bråka om han är den enda som är kvar i bråket så att säga.

  • nevermind
    Anonym (Nybörjare) skrev 2017-05-19 13:01:13 följande:

    Tack för alla råd. Är inte ung utan jobbat i 17 år i denna branch. Kontrollbehov verkar han ha, gillar att styra och ställa. Otrevlig tillbaka är jag inte, sån är inte jag.

    Frågade en kollega till mig och det verkade vara hans grej, köra lite med nya och så.


    En sån som gillar att bestämma över andra. Ignorera honom.
  • Anonym (Jag)

    Varför ska ts säga " ja men visst du har rätt jag har glömt" eller " visst kan jag hjälpa dig direkt fast jag inte börjat än" vilka kassa råd!

    Var trevlig.men bestämd med att du har koll på vad dina uppgifter är och du inte har börjat än. Låt.han inte styra med dig bara för du är ny

  • John22

    Men usch vad hemskt! Du kanske ska ta och sjukskriva dig? Det är ju nästan som att han näthatar dig i verkliga livet.

  • Anonym (Jag)
    John22 skrev 2017-05-20 07:27:32 följande:

    Men usch vad hemskt! Du kanske ska ta och sjukskriva dig? Det är ju nästan som att han näthatar dig i verkliga livet.


    Men det här kan ts ju inte sjukskriva sig för. Haha
  • Anonym (M)

    Det verkar som att hn tror att du har stämplat in och sen sitter och latar dig.

    Bästa är kanske att vid lämpligt tillfälle informera honom att så ej är fallet.

  • Anonym (B)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-20 11:20:08 följande:

    Men det här kan ts ju inte sjukskriva sig för. Haha


    Hur kan du vara så extremt dålig på att förstå sarkasm?
Svar på tråden Otrevlig kollega