• Anonym (Håret)

    Hjälp mot röda prickar efter rakning?

    Nu när sommaren börjar närma sig och det snart är dags för bikini så skulle jag gärna vilja ansa bikinilinjen.

    Jag har dock ett problem, får röda prickar oavsett hur jag än gör.

    Har prövat att raka medhårs, använda engångsrakhyvel, vaxa, använda olika salvor efteråt som ska minska irritationen och skrubba området. Men inget hjälper, får ändå röda prickar, irriterad hud och inåtväxta hårstrån.

    Är det någon som har ett supertips? Eller är det bara att inse att jag får ge mig på laser härnäst?

  • Svar på tråden Hjälp mot röda prickar efter rakning?
  • Anonym (Funkar inte)

    Jag kan inte raka, jag får använda trimmerdelen på en rakapparat och därmed lämna nån millimeter. Plus smörja med RFSU:s intim-after-shave samt ha underkläder som orsakar minsta möjliga friktion i området. Annars: röda prickar, invuxna hårstrån etc.

  • Underhill

    Raka mindre ofta, raka alltid medhårs och glöm inte att använda någon form av "after shave balm" för att undvika "röda prickar" aka inflammerade hårsäckar.


    E vi överens så kör vi
  • New  Dawn

    Se till att det är helt rent och torrt och raka därefter med vanlig rakapparat. Håll inte på och "gnid" så länge på samma yta.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • NooneSkane

    Fösta gången jag (man) rakade mina nedre regioner så använde jag rakhyvel...tänkte däremot inte på hur ont det skulle göra när jag använde aftershaven.....men jag fick iaf inga röda prickar   ;)

    Mitt råd är att INTE använda aftershave.

  • Anonym (P)

    Tyvärr omöjligt för mig att raka, från början gick det bra sen blev det bara värre och värre. Benen löser jag det genom epilering eller vaxning. Detta funkar även på bikinilinjen, på så vis att de röda prickarna kommer efteråt men lägger sig inom några dygn och därmed är det ju ok några veckor. Men tycker det gör så ont på de känsligaste partierna så jag gör oftast som några ovan skrivit, använder trimmern istället. Hellre någon millimeter stubb än de fula röda prickarna.

  • Nyfikna72

    Sen ska man inte ha engångshyvlar utan bästa möjliga hyvel för karlar. Gilette är bäst och vassast. Engångshyvlar är ett skämt jämfört med sådana

Svar på tråden Hjälp mot röda prickar efter rakning?