• Anonym (Sanna)

Hur kan jag kommunicera med denna människa? Hjälp mig!

Han är extremt lättkränkt, flyr -alltså gjort slut med mig 100 ggr, sur, vresig, aggressiv och mest av allt vägrar kommunicera. Han kan inte lyssna och svara ELLER säga något och få ett svar. Han avbryter alltid alla samtal med att säga att jag är omöjlig/hopplös att kommunicera med när jag i själva verket verkligen försöker vara konstruktiv. Han är oerhört snabb på att säga att saker är mitt fel. Jag upplever det som att han i grund och botten saknar respekt.

Jag har barn med den här mannen. Våra problem eskalerade när vi fick barn. Vi behöver nu kommunicera omkring vår familjesituation. Vi har flyttat isär och han vägrar prata med mig alls just nu.

Är det ngn som vet hur man ska hantera/kommunicera med en sån här människa? Alternativt om det finns någon bra hjälp att söka? Vi har varit på familjerådgivning men det har inte funkat. Jag tror inte han mår bra i grunden men tyvärr är han också elak.

• Svar på tråden Hur kan jag kommunicera med denna människa? Hjälp mig!
  • Anonym (Sanna)

Ja! Vi har ju barn! Vi har föräldraledighet att planera bl a. Måste man inte kunna kommunicera om man ska ta hand om ett barn?

• Anonym (Sanna)

Förtydligar, vi har en bebis.

• Kjell2
    Anonym (Sanna) skrev 2017-05-19 08:30:17 följande:

Ja! Vi har ju barn! Vi har föräldraledighet att planera bl a. Måste man inte kunna kommunicera om man ska ta hand om ett barn?

I grunden väldigt begränsat. Skicka email med det du vill säga kring barnet.
  • Anonym (blä)

Usch, det låter jobbigt. Har liknande erfarenheter men hade inga barn med den mannen. Går det att övertala honom till att gå i terapi tillsammans med dig? Han kanske tänker lite mer på vad han säger och hur han kommunicerar om det sitter en tredje person och lyssnar. 

Nu vet jag ju inte exakt hur mycket den här snubben har gemensamt med mitt ex, men jag tyckte ofta att mitt ex blev mer omöjlig ju mer konstruktiv jag försökte vara. Om jag sa saker som "jag hör vad du säger, och jag ska försöka tänka på det, men då kanske du kan tänka på det här, så att vi kan kompromissa" så blev jag ändå anklagad för att skapa bråk, inte lyssna, inte bry mig om vad han ville och så vidare. Vad som brukade vara mer effektivt var att ha en hårdare approach och att säga saker som "nu måste du göra såhär, punkt". Då brukade han kunna explodera av ilska först men när han väl hade lugnat sig så var han lättare att ha att göra med.

Jag tror att just hans svårigheter med att kommunicera berodde på att han blev trött och stressad när det var sådant vi inte kom överens om. Att vara mer kort och "ge order" snarare än att ha en diskussion blev då inte lika utdraget och jobbigt för honom. Men som sagt, dina barns pappa kanske fungerar annorlunda. Kan du försöka analysera lite angående orsaken till hans beteende? Varför gör han som han gör? Har han svårigheter att förstå vad du säger? Är han ovan att anpassa sig efter andra? Är han bara elak? Har han någon funktionsnedsättning (t.ex. asperger)? 

• Anonym (Sanna)

Nej det fungerar inte. Kanske att det funkar om man har bestämt grundläggande grejer typ var barnet ska bo osv. Men två föräldrar som inte kan prata eller ens kommunicera skriftligt för att lösa saker funkar inte när man har så grundläggande grejer ouppgjorda.

Frågan gäller om det finns några råd omkring hur jag når fram till honom. Eller ett tips på terapeut/coach? En bok? Vad fan som helst.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (blä) skrev 2017-05-19 08:42:48 följande:

Usch, det låter jobbigt. Har liknande erfarenheter men hade inga barn med den mannen. Går det att övertala honom till att gå i terapi tillsammans med dig? Han kanske tänker lite mer på vad han säger och hur han kommunicerar om det sitter en tredje person och lyssnar. 

Nu vet jag ju inte exakt hur mycket den här snubben har gemensamt med mitt ex, men jag tyckte ofta att mitt ex blev mer omöjlig ju mer konstruktiv jag försökte vara. Om jag sa saker som "jag hör vad du säger, och jag ska försöka tänka på det, men då kanske du kan tänka på det här, så att vi kan kompromissa" så blev jag ändå anklagad för att skapa bråk, inte lyssna, inte bry mig om vad han ville och så vidare. Vad som brukade vara mer effektivt var att ha en hårdare approach och att säga saker som "nu måste du göra såhär, punkt". Då brukade han kunna explodera av ilska först men när han väl hade lugnat sig så var han lättare att ha att göra med.

Jag tror att just hans svårigheter med att kommunicera berodde på att han blev trött och stressad när det var sådant vi inte kom överens om. Att vara mer kort och "ge order" snarare än att ha en diskussion blev då inte lika utdraget och jobbigt för honom. Men som sagt, dina barns pappa kanske fungerar annorlunda. Kan du försöka analysera lite angående orsaken till hans beteende? Varför gör han som han gör? Har han svårigheter att förstå vad du säger? Är han ovan att anpassa sig efter andra? Är han bara elak? Har han någon funktionsnedsättning (t.ex. asperger)? 

Tack snälla för ditt svar! Jag vet inte om han har ngn funktionsnedsättning inte utrett men ev ändå. Jag ser ju att han har psykiska svårigheter som jag vädjat honom att ta emot hjälp för. Känner sån sorg för jag vill ju hans bästa även fast han är elak men han är pappa till mitt barn och jag vill ju att han ska kunna fungera som det.

Ja, jag kan tycka att det blir värre ju mer konstruktiv jag är. Tyvärr funkar det inte att vara bestämd heller. Han blir väldigt aggressiv.

Hade ditt ex ngn funktionsnedsättning? Vet du vad det kan handla om?
  • Kjell2
    Anonym (Sanna) skrev 2017-05-19 08:45:59 följande:

Nej det fungerar inte. Kanske att det funkar om man har bestämt grundläggande grejer typ var barnet ska bo osv. Men två föräldrar som inte kan prata eller ens kommunicera skriftligt för att lösa saker funkar inte när man har så grundläggande grejer ouppgjorda.

Frågan gäller om det finns några råd omkring hur jag når fram till honom. Eller ett tips på terapeut/coach? En bok? Vad fan som helst.

Kan ni inte ens få ihop ett umgängesschema och han inte vill gå till familjerätten så släng in en stäming till tingsrätten. Inte så mycket för att få en dom som att få honom till familjerätten.

Har ni fått till ett vettigt umgängesschema så kan ni därefter hålla komunikationen till ett minimum och enbart i skrift

• Brumma

Jag tror ni hade fått hjälp på familjerätten.

De erbjuder samarbetssamtal - de är alltså en instans för att ge stöd för föräldrar som inte kan kommunicera - de "bestämmer" inte.

De kanske kan hjälpa er att få till ett bra avtal (om ni vill) där ni tar upp umgönge, boende osv. Så är det lättare att luta er mot avtalet sedan och ni behöver inte ha så mkt kommunikation själva..

• AndreaBD

Det brukar vara lite så efter att man har separerats att framför allt parten som har blivit "lämnat" är kränkt och saboterar kommunikationen. Det gjorde mitt ex också. Vad jag gjorde då var att bara kommunicera om det viktigaste runt barnen. Bara fakta. Och det gjorde jag via mail i början. Jag meddelade bara vad som var viktigt att veta runt barnen. Inget annat tjafs. Och om han gnällde och kommenterade på allt möjligt när han t.ex. hämtade barnen, så gick jag inte in på det eller sa något helt oförargligt. T.ex. "som tur är behöver du ju inte reta dig över det längre" (eftersom han inte bodde där längre).

Svar på tråden Hur kan jag kommunicera med denna människa? Hjälp mig!