• neila

Har min bebis vitiligo??? Bild finns HJÄLP!!!

Hej!
    Som frågan lyder har verkligen mitt barn vitiligo? Mitt barn är bara 2mån, jag har upptäckt denna fläck sedan hon var en månad gammal. Fläcken är jätte liten kanske 2mm stor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-19 13:23
    Sorry, mitt barn är 3mån gammal

• Svar på tråden Har min bebis vitiligo??? Bild finns HJÄLP!!!
  • Niahaha

Jag är ingen läkare och kan inte ge ett professionellt svar. Men sådär har jag också, min dotter med :) en pytteliten fläck någonstans på kroppen. Kan ju faktiskt vara ett ärr? Bebisar har sylvassa naglar och kan säkerligen riva sig i magen på mamma också.

• Ndndnxn

Min dotter har ett märke som är betydligt större, och enligt läkare ska det inte vara vitiligo. Så skulle inte tro att det är det. Hennes märke sitter på låret och va vid födsel stort som en femkrona.

• EpicNurse

Ser ut som en vanlig fläck utan pigment.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Anonym)

Oj det ser ut som att den där fläcken kan växa. Bäst att kolla upp det!

• Anonym (Emma)

Du kan nog vara lugn, ser helt normalt ut. 

• Meriall

Har bebisen fått vaccinationspruta där? Ser ut som ett ärr nämligen. Tror inte vitiligo brukar visa sig så tidigt?

• neila

Tack snälla för alla era svar. Hon har inte fått någon vaccination än och ingen spruta överhuvudtaget... Jag är rädd att den ska börja växa... Jag hoppas verkligen att den inte växer!!!

• Meriall

Har ni autoimmuna problem i släkten?

Min syster har vitiligo men det var först i tonåren det syntes och inte sådär en enda fläck utan det kom flera samtidigt på olika ställen. Så har inget hänt på någon månad är det nog lugnt. Det kan ju vara bara en mutation som ett födelsemärke också. Men be läkaren kolla så du kan vara lugn sedan :)

• neila
    Meriall skrev 2017-05-20 07:50:22 följande:

Har ni autoimmuna problem i släkten?

Min syster har vitiligo men det var först i tonåren det syntes och inte sådär en enda fläck utan det kom flera samtidigt på olika ställen. Så har inget hänt på någon månad är det nog lugnt. Det kan ju vara bara en mutation som ett födelsemärke också. Men be läkaren kolla så du kan vara lugn sedan :)

Hej!
    Nej, vi har varken i min släkt eller pappas släkt autoimmuns problem... Det står inte så mycket om hur vitiligo startar.  Men läste någonstans att det kan börja med flera fläckar eller en fläck som blir bara större med tiden... Jag hoppas verkligen att denna fläck inte börjar växa...
  • Anonym (E)

Allvarligt!? Trodde det var en skämttråd först men inser på svaren att det inte är det? EN minimal vit prick (inte fläck) och du blir hysterisk över att det kan vara en helt ofarlig, kosmetisk hudsjukdom? Det är en vit prick, inget annat.

Svar på tråden Har min bebis vitiligo??? Bild finns HJÄLP!!!