• SantaC

Basisk mat

Hej jag håller på att äta basik mat vilket är jättejobbigt, finns det någon sås ja kan göra så att det inte blir så torrt?

• Svar på tråden Basisk mat
  • SantaC
    9922Svavel skrev 2017-05-24 17:32:18 följande:

Det är ju superbra!

Basisk kost innehåller mycket grönsaker, eller hur? Och vad brukar läkarna säga åt oss (sedan typ hedenhös) att vi ska äta mer av när vi har högt blodtryck? Grönsaker.

Grönsaker, vitt kött, inge socker, kaffe, gluten eller mjölkprodukter
  • Aniiee
    SantaC skrev 2017-05-24 17:38:09 följande:
    kan du redogöra för ph-värdena i grönsakerna du äter? Eller i köttet? Eller i det du inte äter?

Kan du också redogöra för vetenskapen bakom det, i kretsarna, så populära uttalandet "ja, citron är surt, men det är basgörande"?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • freja231
    SantaC skrev 2017-05-24 15:42:27 följande:
    Du har helt fel. Jag har under 2års tid haft ett blodtryck på 160/95

Har ätit basisk kost i 3 veckor? Nu är jag nere på 130/75

Och det utan medicinen.
    Det lär ju vara för att du har ätit nyttigare (mer grönsaker, mindre socker etc), inte för att du har ätit basiskt. 
  • 9922Svavel
    SantaC skrev 2017-05-24 17:38:09 följande:

Ok. Du äter nyttig mat med andra ord.

En vinägrett piggar upp grönsakerna. Sås kan du göra på soja- eller havregrädde. Jag tror att du skulle ha stor glädje av lite vegankokböcker/-matbloggar.
  • Glinda från Oz
    SantaC skrev 2017-05-24 16:23:54 följande:

Du har helt fel. Jag har under 2års tid haft ett blodtryck på 160/95

Har ätit basisk kost i 3 veckor? Nu är jag nere på 130/75

Och det utan medicinen.Det kanske är sant. Men rent hälsomässigt har det hjälpt mig äta basisk kost.

Det som har hjälpt dig är troligtvis att du har slappnat av mer, du har kanske ätit nyttigare också då du tänker på vad du äter på ett annat sätt, då går blodtrycket också ner.
  • Famous
    Glinda från Oz skrev 2017-05-24 16:11:51 följande:

Får man en försurad kropp dör man, det är bland annat det som kan hända om man dricker dåligt hembränt (metanol)Det där är pseudovetenskap ch det ligger ingen sanning i det alls. Kroppen har alltid en bra pH balans annars dör vi eller ligger för döden. Det finns buffersystem som gör att pH:t alltid är konstant. Läs gärna kemi på gymnasienivå.

Men det där är ju inte heller sant. Finns massor av fakta att många sjukdomar påverkas av att kroppen har ett lågt PH värde. Allt är inte svart eller vitt!
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-28 14:52:44 följande:

Men det där är ju inte heller sant. Finns massor av fakta att många sjukdomar påverkas av att kroppen har ett lågt PH värde. Allt är inte svart eller vitt!

Visst, pH:t behöver inte bli rubbat så man dör, man kan exempelvis bara bli blind om pH:t är så förändrat att kroppen kan ta hand om det men det tar för lång tid. Men vi pratar om riktigt allvarliga skador och att man är nära döden nu, inte om kroniska sjukdomar.
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-28 14:52:44 följande:

Kan också tillägga att ingen av de här skadorna går att påverka med vad man äter, det behövs akut behandling på sjukhus.
  • Famous
    Glinda från Oz skrev 2017-05-28 16:07:08 följande:

Kan också tillägga att ingen av de här skadorna går att påverka med vad man äter, det behövs akut behandling på sjukhus.

Men jösses! Är du läkare eller? Jag tror på att man kan äta sig till bättre hälsotillstånd med hjälp av att få balans på PH värdet. Tex att man ska utesluta allt vad socker heter om man får cancer. För Cancer älskar socker.

Bullshit det med?!
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-28 22:15:42 följande:

Men jösses! Är du läkare eller? Jag tror på att man kan äta sig till bättre hälsotillstånd med hjälp av att få balans på PH värdet. Tex att man ska utesluta allt vad socker heter om man får cancer. För Cancer älskar socker.

Bullshit det med?!

Nej, men jag har pluggat kemi på universitetet dessutom håller ju hela läkarvetenskapen med mig, så du kan gå till vilken läkare som helst så får du höra samma sak som jag just sagt. Det här är basic kunskap, på en väldigt låg nivå dessutom. Kroppen har buffert system som ser till att kroppens pH är konstant. Buffert systemet klarar en hel del, men fixar den inte det så får vi först allvarliga sidor sedan dör vi. Det går rätt fort (som i några timmar-någon dag)

Det är klart det är bullshit att man får cancer av socker, jag är inte helt säker på att du var seriös med den biten heller.
Svar på tråden Basisk mat