• SantaC

Basisk mat

Hej jag håller på att äta basik mat vilket är jättejobbigt, finns det någon sås ja kan göra så att det inte blir så torrt?

• Svar på tråden Basisk mat
  • Famous
    Glinda från Oz skrev 2017-05-29 12:50:22 följande:

Nej, men jag har pluggat kemi på universitetet dessutom håller ju hela läkarvetenskapen med mig, så du kan gå till vilken läkare som helst så får du höra samma sak som jag just sagt. Det här är basic kunskap, på en väldigt låg nivå dessutom. Kroppen har buffert system som ser till att kroppens pH är konstant. Buffert systemet klarar en hel del, men fixar den inte det så får vi först allvarliga sidor sedan dör vi. Det går rätt fort (som i några timmar-någon dag)

Det är klart det är bullshit att man får cancer av socker, jag är inte helt säker på att du var seriös med den biten heller.

Tror inte alls du har rätt. Jag sa inte att man måste få cancer av socker men att många många som får det utesluter allt vad socker heter och börjar äta en helt annan kost så jo. Jag är och kommer alltid vara övertygad om att du kan äta dig till bättre pH värde. För jo de flesta är inte perfekta i sitt pH värde utan aningen försurade. Inte ens läkarna har rättning allt och ja, tro vad du vill så håller jag på min teori. Allt är som sagt inte svart eller vitt.

www.fytomedicin.se/files/Biobalansen_-SyraBas.pdf

www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm
  • sextiotalist
    Famous skrev 2017-05-29 13:40:00 följande:
    Tror inte alls du har rätt. Jag sa inte att man måste få cancer av socker men att många många som får det utesluter allt vad socker heter och börjar äta en helt annan kost så jo. Jag är och kommer alltid vara övertygad om att du kan äta dig till bättre pH värde. För jo de flesta är inte perfekta i sitt pH värde utan aningen försurade. Inte ens läkarna har rättning allt och ja, tro vad du vill så håller jag på min teori. Allt är som sagt inte svart eller vitt.

Det är två länkar utan någon som helst vetenskaplig bakgrund. Det finns inga källhänvisningar, inga hänvisningar till seriösa långsiktiga undersökningar.

Du får gärna tro på det, det du håller på med är inte farlig, men det är skillnad på vetenskapligt framställda artiklar mot tyckande och egna erfarenheter.
    Jag förringar inte att du mår bra att äta på ett visst sätt, men det finns inget i dessa artiklar som underbygger din teori om att man med mat kan reglera kroppens PH-värde
  • Famous
    sextiotalist skrev 2017-05-29 14:04:50 följande:

Det är två länkar utan någon som helst vetenskaplig bakgrund. Det finns inga källhänvisningar, inga hänvisningar till seriösa långsiktiga undersökningar.

Du får gärna tro på det, det du håller på med är inte farlig, men det är skillnad på vetenskapligt framställda artiklar mot tyckande och egna erfarenheter.

Jag förringar inte att du mår bra att äta på ett visst sätt, men det finns inget i dessa artiklar som underbygger din teori om att man med mat kan reglera kroppens PH-värde

Jo.. läs igenom allt så ser du. Jag tänker inte fortsätta argumentera om detta. Det är min fasta övertygelse och självklart kan du påverka massor. Finns hur mkt som helst att läsa mer men är man intresserad så läser man. Det är man inte här i tråden utom en del så det är väl upp till var och en att ha sin tro :)
  • sextiotalist
    Famous skrev 2017-05-29 14:30:17 följande:
    Jo.. läs igenom allt så ser du. Jag tänker inte fortsätta argumentera om detta. Det är min fasta övertygelse och självklart kan du påverka massor. Finns hur mkt som helst att läsa mer men är man intresserad så läser man. Det är man inte här i tråden utom en del så det är väl upp till var och en att ha sin tro :)
    Nja, om du anser att örtagubben är en bra referensartikel så...

Nu är det så att om det ska säkerställas vetenskapligt så krävs det studier i flera år samt en tillräckligt högt antal medverkande, kontrollpersoner etc.
    Det finns de som arbetar med forskning som kan förklara än bättre vad som krävs för att man kan anse att ett antagande blir säkerställt vetenskapligt.
  • Famous
    sextiotalist skrev 2017-05-29 14:41:28 följande:

Nja, om du anser att örtagubben är en bra referensartikel så...

Nu är det så att om det ska säkerställas vetenskapligt så krävs det studier i flera år samt en tillräckligt högt antal medverkande, kontrollpersoner etc.

Det finns de som arbetar med forskning som kan förklara än bättre vad som krävs för att man kan anse att ett antagande blir säkerställt vetenskapligt.

Nä nu tog jag bara några snabbt men vi tropp vad vi vill :). Ha en bra dag nu!
  • Rymdmoln
    Famous skrev 2017-05-29 14:47:41 följande:

Nä nu tog jag bara några snabbt men vi tropp vad vi vill :). Ha en bra dag nu!

Isf borde det ju inte vara några problem att visa andra mer pålitliga källor :) hittar nämligen inget när jag söker...
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-29 13:40:00 följande:

Socker är ju inte bra, det orsakar många sjukdomar, men cancer är inte en av dem. Jag har rätt, det är inte en åsikt utan ren fakta. Sedan kan man välja att ignorera det och tro på hokus pokus istället, du får utsätta dig precis för vad du vill, men jag hoppas du inte gör det med dina barn.

Jag vet inte varför du pratar om svart och vitt hela tiden, men jag baserar det jag säker på fakta. Det flesta läkare forskar inte så de ör inte läkarna som har kommit fram till det jag säger. Dina länkar är förövrigt helt värdelösa, du måste lära dig källkritik.
  • Famous
    Glinda från Oz skrev 2017-05-29 15:05:16 följande:

Socker är ju inte bra, det orsakar många sjukdomar, men cancer är inte en av dem. Jag har rätt, det är inte en åsikt utan ren fakta. Sedan kan man välja att ignorera det och tro på hokus pokus istället, du får utsätta dig precis för vad du vill, men jag hoppas du inte gör det med dina barn.

Jag vet inte varför du pratar om svart och vitt hela tiden, men jag baserar det jag säker på fakta. Det flesta läkare forskar inte så de ör inte läkarna som har kommit fram till det jag säger. Dina länkar är förövrigt helt värdelösa, du måste lära dig källkritik.

Ok ge källkritik själv då.
  • Bjoer
    Famous skrev 2017-05-29 15:32:13 följande:

www.tonyrobbins.com/health-vitality/are-you-too-acidic/

Finns massor och varför skulle allt vara bullshit?

Ge själv källor som är vetenskapliga.

För att det inte finns någon vetenskaplig grund för det. Kroppens pH bör ligga i ett intervall på 7,35 - 7,42. Det är en väldigt smalt intervall. Utanför det mår vi inte bra och det krävs mycket för att ta oss utanför det. Hur många faktiska pH-mätningar på t.ex. blod har de som skrivit det där faktiskt gjort?

Edit: Läste lite av dokumenten. De hänvisar till folk som tror cancer är svamp. Herregud alltså...

• Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-29 15:19:01 följande:

Ok ge källkritik själv då.

Eh, vet du ens vad källkritik betyder? Det är att man ska vara kritisk mot det man läser och inte tro allt man ser, det är inget man kan ge. Är du genuint intresserad så rekommenderar jag Gymnasie kemi B. Det här är för komplicerat för att man ska kunna lära sig av en artikel.

Här kan du köpa boken:

www.adlibris.com/se/bok/gymnasiekemi-b-9789147013920
  • Ashaltienne
    SantaC skrev 2017-05-24 15:39:16 följande:
    Knappast. Det funkar inte riktigt så. Jag har kronisk borrelia vilket innebär jag behöver abx IV ett halvår. Det får man inte i sverige. Man får en piller kur på 14 dagar.
    Kronisk borrelia existerar inte, du har något annat.
  • sextiotalist
    Ashaltienne skrev 2017-05-30 14:16:47 följande:
    Kronisk borrelia existerar inte, du har något annat.
    Fast det är nog inte riktigt sant, man kan ha effekter efter borrelia i kroppen väldigt länge och så den betraktas som kronisk.
    I de allra flesta fall så går borrelia att slås ut med antibiotika och även kroppen klarar av det, men få får leva med skador som denna bakterie orsakat. Nu är ju namnet kronisk borrelia missvisande, man kan nog se det som ett lekmansbenämning

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/8/8371/LKT0748s3621_3622.pdf
  • Ashaltienne
    sextiotalist skrev 2017-05-30 14:27:42 följande:
    Fast det är nog inte riktigt sant, man kan ha effekter efter borrelia i kroppen väldigt länge och så den betraktas som kronisk.
    I de allra flesta fall så går borrelia att slås ut med antibiotika och även kroppen klarar av det, men få får leva med skador som denna bakterie orsakat. Nu är ju namnet kronisk borrelia missvisande, man kan nog se det som ett lekmansbenämning

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/8/8371/LKT0748s3621_3622.pdf
    Fast det där är inte vad som menas med pseudodiagnosen kronisk borrelia. Det trådstartaren refererar till är just pseudodiagnosen som påstås bero på en kronisk infektion av borreliabakterien. Det är mot detta som kvacksalvare förespråkar nonsens som basisk mat och livsfarliga behandlingar som långvarig intravenös antibiotika. Artikeln du länkar till bekräftar precis vad jag menade alltså att en kronisk infektion av borreliabakterian inte existerar utan det som kan förekomma är kvarvarande bieffekter av borreliabehandlingen men det är inte något man behandlar med antibiotika eller basisk mat.
Svar på tråden Basisk mat