• steamjul

Två anställningsprocesser dilemma

Hej

Är mitt i letandet av arbete efter att ha studerat i ett par år. Har varit på ett par intervjuer och kan eventuellt stå inför ett kommande dilemma som jag behöver hjälp med. 

En kort beskrivning av situationen. 

Har kommit vidare i två anställningsprocesser. 

Jobb A. Har varit på en intervju och har en andra bokad på tisdag. Tjänsten förmedlas via ett bemanningsföretag. Tjänsten är inom mitt utbildningsområde och är helt ok men finns andra arbetsområden som jag hade värderat högre. Lönen och förmånerna är enligt bemanningsföretaget inte förhandlingsbara och är rent ut sagt dåliga med tanke på standarden(ca 7kkr under snitt ingångslönen och utan många av de vanliga förmånerna). Detta förklarades genom att vara en slags "prov" anställning hos företaget och att de tar in en från bemanningsföretaget efter ca 6 mån och därefter kan förhandla om en vanlig ingångslön+förmåner.

Jobb B. Har varit på en intervju och inväntar svar imorgon, måndag, om jag har gått vidare i processen. Denna tjänst är direkt hos ett företag och har både bra förmåner och tillhandahåller en normal instegslön, dock inte förhandlat än. Arbetsuppgifterna tilltalar mig dessutom mer.

Så dilemmat jag står framför är det att jobb B är bättre i alla anseende men jag vill inte förlora jobb A så länge jag inte vet om jag får jobb B. Chansen finns att företag B kontaktar mig imorgon och vill gå vidare med en ny intervju, om denna läggs en bit in i framtiden så finns chansen att denna är efter det att ett erbjudande från A kan ha givits. 

Så det jag behöver råd med är:
    * Kan man be jobb B om att ha den 2:a intervjun tidigare om de nu erbjuder den? Eller framstår detta som desperat eller stressigt? Samt är det bra/dåligt att nämna för jobb B om min process hos jobb A?
    * Efter intervjun på tisdag finns det möjlighet att de ev vill skriva kontrakt så snabbt som möjligt. Finns det några bra och rimliga metoder för att dra ut på denna processen sådant att jag kan få besked från B innan A behöver svar? Dvs utan att verka helt ointresserad.

Uppskattar alla tankar och svar.

• Svar på tråden Två anställningsprocesser dilemma
  • Meriall

Jag tycker att du kan säga till jobb B att du fått ett erbjudande från A men att du hellre jobbar på B och om de bestämmer sig för dig fort så tar du det. Då verkar du både engagerad i dem och som att du är eftertraktad.

• Anonym (Lp)

Avvakta svar från jobb A. Får du det kontaktar du jobb B och förklarar läget, att du hellre vill jobba hos dem men du behöver beskedet inom si och så lång tid hur du ligger till. Be jobb A om lite betänketid.

• AnnaSthlm

Hej! Av ren erfarenhet. Oavsett vad som händer, ta inte det jobb du egentligen inte vill ha. Gå på intervju och gör ditt bästa, men var ärlig med att du är inne i en parallell process. Jobb B, gör inget imorgon måndag. På tisdag, om inget hänt, ring och säg att du är väldigt intresserad men att du skulle behöva veta när de kommer att kunna ge besked om vilka som gått vidare. Detta eftersom du är inne i en parallell process. Var noga så att det inte låter som tiggeri eller utpressning. Oavsett vilket skulle jag inte ta jobb A.

• steamjul

Tackar för svaren! 

Tycker att det är knepigt att balansera allt. Vill ju ogärna få de ev arbetsgivarna att känna sig obekväma eller stressade, samtidigt som man inte vill verka för intresserad eller ointresserad. Riktigt svår balansgång.

Verkar iallafall som det vore bäst att lägga korten på bordet för jobb B. Så de vet hur det ligger till. 

Finns det fler tankar och idéer så uppskattas det.

• Smecker

Jag skulle dragit öronen åt mig vad gäller jobb A. Finns ingen anledning att sälja sig under marknadsvärdet, det enda du ger är bemanningsföretaget en fet vinst på mellanskillnaden mellan marknadsvärdet som företaget betalar bemanningsföretaget, och det bemanningsföretaget betalar dig i 6 månader, samtidigt som du inte har några som helst garantier för att du kommer att få marknadsmässig lön om du blir övertagen av företaget. Att lönen inte är förhandlingsbar är lögn och förbannad dikt, ALLT är ALLTID förhandlingsbart. Det kostar inga pengar att ifrågasätta det.

Delta i urvalsprocessen vad gäller jobb A, men var beredd att tacka för kaffet och gå. Lägg krutet på jobb B istället, eller C, eller D, eller E, etc.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • steamjul
    Smecker skrev 2017-05-21 21:46:36 följande:

Jag skulle dragit öronen åt mig vad gäller jobb A. Finns ingen anledning att sälja sig under marknadsvärdet, det enda du ger är bemanningsföretaget en fet vinst på mellanskillnaden mellan marknadsvärdet som företaget betalar bemanningsföretaget, och det bemanningsföretaget betalar dig i 6 månader, samtidigt som du inte har några som helst garantier för att du kommer att få marknadsmässig lön om du blir övertagen av företaget. Att lönen inte är förhandlingsbar är lögn och förbannad dikt, ALLT är ALLTID förhandlingsbart. Det kostar inga pengar att ifrågasätta det.

Delta i urvalsprocessen vad gäller jobb A, men var beredd att tacka för kaffet och gå. Lägg krutet på jobb B istället, eller C, eller D, eller E, etc.

Har tänkt mycket i samma spår. Det jag oroar mig lite runt är att jag inte har en färdig examen utan bara är "nästan klar". Har inte möjlighet att studera fullt ut längre, då CSN är helt använt. Är lite osäker på hur olika företag ser någon som nästan är färdig kontra någon som är färdig.

Annars hade jag nog aldrig accepterat villkoren och lönen från jobb A. Även fast branschen skriker efter folk som gått min utbildning så har jag svårt att greppa runt hur företagen ser på examen. Är därmed lite mer benägen att överväga jobb A även fast jag annars hade avvisat det direkt.

Men intervjuer på andra företag inkl. jobb B påvisar ju att man är intressant för andra arbetsgivare också. Får helt enkelt hålla tummarna för att man går vidare hos B. Frågan är bara hur man ska spela det för att som sagt inte bränna några broar.
  • Anonym (säg upp dig?)
    steamjul skrev 2017-05-21 23:08:29 följande:
    Har tänkt mycket i samma spår. Det jag oroar mig lite runt är att jag inte har en färdig examen utan bara är "nästan klar". Har inte möjlighet att studera fullt ut längre, då CSN är helt använt. Är lite osäker på hur olika företag ser någon som nästan är färdig kontra någon som är färdig.

Annars hade jag nog aldrig accepterat villkoren och lönen från jobb A. Även fast branschen skriker efter folk som gått min utbildning så har jag svårt att greppa runt hur företagen ser på examen. Är därmed lite mer benägen att överväga jobb A även fast jag annars hade avvisat det direkt.

Men intervjuer på andra företag inkl. jobb B påvisar ju att man är intressant för andra arbetsgivare också. Får helt enkelt hålla tummarna för att man går vidare hos B. Frågan är bara hur man ska spela det för att som sagt inte bränna några broar.

Hur lång är uppsägningstiden på jobb A?

Mina sambo var i en liknande situation, jobb A var inget han egentligen ville ha, men alternativet hade varit att fortsätta stå utan inkomst. Jobb B passar hans utbildning och vad han vill jobba med, men har en lång anställningsprocess (han fick veta att han inte kommer få höra något mer från dem förrän om nån månad när de gått igenom alla intressanta ansökningar, trots att de var intresserade av honom under intervjun).

Han tog jobb A (som har två veckors uppsägningstid) och kommer säga upp sig direkt om jobb B vill ha honom. Han fortsätter dock att söka andra jobb under tiden, ifall jobb B väljer nån annan.

• steamjul
    Anonym (säg upp dig?) skrev 2017-05-21 23:39:14 följande:

Hur lång är uppsägningstiden på jobb A?

Mina sambo var i en liknande situation, jobb A var inget han egentligen ville ha, men alternativet hade varit att fortsätta stå utan inkomst. Jobb B passar hans utbildning och vad han vill jobba med, men har en lång anställningsprocess (han fick veta att han inte kommer få höra något mer från dem förrän om nån månad när de gått igenom alla intressanta ansökningar, trots att de var intresserade av honom under intervjun).

Han tog jobb A (som har två veckors uppsägningstid) och kommer säga upp sig direkt om jobb B vill ha honom. Han fortsätter dock att söka andra jobb under tiden, ifall jobb B väljer nån annan.

Det är en god ide. Men har för mig att jobb A ville ha en visstidsanställning på 6 mån, eller tills dess att företaget kommer överens med bemanningsföretaget att ta över anställningen. De förklarade tiden hos bemanningsföretaget som en typ av provanställning. 
    Tror fortfarande att mitt bästa hopp är att försöka påskynda andra jobb samtidigt som man drar ut på A, men sen hur man gör detta snyggt är lite av en gåta. 
  • Anonym (S)

Jag blev erbjuden min typ av "jobb A", och var samtidigt i en annan intervjuprocess på mitt "jobb B". Jag sa till A att jag behövde lite betänketid (här hjälpte det troligen att min mormor dött, och de ville att jag skulle börja jobba den dagen som jag var bortrest för begravningen). Hur som helst så blev det ok att jag funderade på det hela tills jag kom hem.

Då hörde jag av mig till B och var helt ärlig: Jag har blivit erbjuden ett annat jobb som jag behöver ge ett svar till den xx april. Jag är mycket mer intresserad av tjänsten ni erbjuder, men jag vill samtidigt inte tacka nej till den andra tjänsten om jag inte kommer få detta jobb". Det fungerade bra, för jag började jobba på jobb B efter en vecka.

Svar på tråden Två anställningsprocesser dilemma