Två anställningsprocesser dilemma
Hej
Är mitt i letandet av arbete efter att ha studerat i ett par år. Har varit på ett par intervjuer och kan eventuellt stå inför ett kommande dilemma som jag behöver hjälp med.
En kort beskrivning av situationen.
Har kommit vidare i två anställningsprocesser.
Jobb A. Har varit på en intervju och har en andra bokad på tisdag. Tjänsten förmedlas via ett bemanningsföretag. Tjänsten är inom mitt utbildningsområde och är helt ok men finns andra arbetsområden som jag hade värderat högre. Lönen och förmånerna är enligt bemanningsföretaget inte förhandlingsbara och är rent ut sagt dåliga med tanke på standarden(ca 7kkr under snitt ingångslönen och utan många av de vanliga förmånerna). Detta förklarades genom att vara en slags "prov" anställning hos företaget och att de tar in en från bemanningsföretaget efter ca 6 mån och därefter kan förhandla om en vanlig ingångslön+förmåner.
Jobb B. Har varit på en intervju och inväntar svar imorgon, måndag, om jag har gått vidare i processen. Denna tjänst är direkt hos ett företag och har både bra förmåner och tillhandahåller en normal instegslön, dock inte förhandlat än. Arbetsuppgifterna tilltalar mig dessutom mer.
Så dilemmat jag står framför är det att jobb B är bättre i alla anseende men jag vill inte förlora jobb A så länge jag inte vet om jag får jobb B. Chansen finns att företag B kontaktar mig imorgon och vill gå vidare med en ny intervju, om denna läggs en bit in i framtiden så finns chansen att denna är efter det att ett erbjudande från A kan ha givits.
Så det jag behöver råd med är:
* Kan man be jobb B om att ha den 2:a intervjun tidigare om de nu erbjuder den? Eller framstår detta som desperat eller stressigt? Samt är det bra/dåligt att nämna för jobb B om min process hos jobb A?
* Efter intervjun på tisdag finns det möjlighet att de ev vill skriva kontrakt så snabbt som möjligt. Finns det några bra och rimliga metoder för att dra ut på denna processen sådant att jag kan få besked från B innan A behöver svar? Dvs utan att verka helt ointresserad.
Uppskattar alla tankar och svar.