• Anonym (Vän)

Present till kompis som fått barn

Behöver lite förslag på vad man kan ge en mycket nära vännina som precis fått barn. Har inga barn själv men vill veta om det är något man gärna uppskattar när man precis fått barn. Är det onödigt med tex blommor vid sidan om?

Vad fick ni?

• Svar på tråden Present till kompis som fått barn
  • Anonym (Blommor)
    Anonym (Vän) skrev 2017-05-21 23:24:35 följande:

Behöver lite förslag på vad man kan ge en mycket nära vännina som precis fått barn. Har inga barn själv men vill veta om det är något man gärna uppskattar när man precis fått barn. Är det onödigt med tex blommor vid sidan om?

Vad fick ni?

Blommor är en bra ide eftersom det ger mamman uppskattning. En present till den lille vore också fint.

Ett klädesplagg och blommor kan inte bli fel.
  • Anonym (kffk)

Jag fick mjukis byxor, mjuk gosig tshirt och en större kofta av svärmor. Perfekt present när man är nyförlöst och mycket hemma. Sen fick jag blommor, som jag helt glömde bort pga bebisen och de överlevde bara någon enstaka dag. Bebisen fick kläder av nästan alla.

Någonting som jag VERKLIGEN skulle ha uppskattat i present är en stor gryta med mat eller hembakt bröd :) Och ett kort skrivet någonting fint i, älskar att spara på såna minnen. :)

• lövet2

Jag har aldrig fått något själv, utan det är de nyfödda barnen som fått något. Ett klädesplagg eller en babyleksak. Men visst - jag skulle nog ha uppskattat blommor!

• nnnnnnnn

Att ta med mat eller fika är ju aldrig fel, det kan vara totalt omöjligt att få till något i köket vissa dagar som ny förälder...

• Domesticgoddess

Jag brukar ge ett litet plagg eller nalle till barnet men lägga krutet på väninnas present.

En riktigt lyxig bodylotion eller dagspa/middag om jag talat ihop mig med mannen så hon kan pumpa ut och vara hemifrån några timmar. Har alltid varit uppskattat, att se kvinnan bortom barnaföderskan liksom..

• Anonym (Mia)

Kläder till barnet är ju aldrig fel. Nalle, skallra, speldosa som man drar i att hänga i vagnen/spjälsängen, vagnleksak, filt.

Amningströja om hon ammar, något gott hon gillar. Blommor tycker jag också är fint att ge.

• Carambolan

En ostbricka och en flaska vin Blombud har kommit från både mitt och mannens jobb varje gång och fler än två buketter känns överflödigt för min del i alla fall.

• Almina

En blomma hade jag uppskattat. Eller några chokladpraliner

Till bebisen kan du tex köpa kläder, speldosa (tex i form av ett gosedjur), något med barnets namn från tex rofa.se

• Treansresa

Bebisen fick massa kläder i 56 så mitt tips är att köpa en/två storlekar större om du ska köpa kläder.

Av en väninna fick jag matlådor till frysen som man kunde äta med en hand. Bästa då jag strulade med maten i början.

• Anonym (K)

Mitt barndomskompisgäng skickade blombud som kom dagen efter vi kom hem från BB. Det var en stor bukett till mig och en liten med en liten mjukisnalle till bebisen. Jag blev så himla glad och rörd!

Min mamma och styvpappa kom med en massa frysta matlådor. Helt klart bästa presenten eftersom det är mycket med bebisen i början och det är inte alltid man hinner tänka på sig själv. Man glömmer bort att laga mat och så blir det yoghurt och en macka istället. Då var det perfekt att ta fram en matlåda ur frysen!

Min mans bror köpte alltid med sig ett paket blöjor när han hälsade på de första månaderna. Det tyckte jag var väldigt gulligt för det är ju nåt som faktist alltid går åt och som man har användning av.

Om jag var du skulle jag köpa nåt litet till bebisen och sen ge mamman matlådor och kanske någon mammatidning eller annan tidning hon gillar. Om det finns något hon gillar men inte har kunnat äta under graviditeten kan det vara uppskattat, t ex ost och vin.

• Lynxsa

Drömmen vore ju en ostbricka, choklad och blommor!

Jag ger ofta en bok till bebisen. Tycker man får så mycket kläder ändå. En bok blir ett fint minne som hänger med längre än kläder för de växer ju så snabbt

• GAndrea

Jag fick en jättefin tunn morgonrock av en vän när vi kom hem från BB. Bodde i den hela december :)

• Höstaster
    Anonym (Vän) skrev 2017-05-21 23:24:35 följande:

Vad fick ni?

Vad gullig du är TS! De flesta brukar köpa kläder till barnet men det är otroligt uppskattat (iaf från min sida) när någon köper något till den nyblivna mamman. Jag hade blivit jätteglad för vad som helst, bara av omtanken, men tänker att blommor är toppen för det känns lite lyxigt. Andra tips kanske kan vara något för kroppen (lotion, duschkräm etc) eller annat som känns lite lyxigt.
  • Anonym (Vän)

Tack för alla tips!

Som jag förstått så behöver nyblivna mammor lite tid innan man besöker de. Hur länge tycker ni att man ska vänta innan man går dit med presenterna?

• KarinIngrid
    Anonym (Vän) skrev 2017-05-22 15:26:52 följande:

Tack för alla tips!

Som jag förstått så behöver nyblivna mammor lite tid innan man besöker de. Hur länge tycker ni att man ska vänta innan man går dit med presenterna?

Tack för alla tips!

Det är nog rätt individuellt men hos oss avböjde vi besök första veckan. För att få landa i situationen och återhämta oss lite.

Jag fick en stor gosig morgonrock av min väninna, superbra present då man mest lodar hemma första tiden.

• KarinIngrid

Tack för alla tips!

Tack för alla tips!

Det är nog rätt individuellt men hos oss avböjde vi besök första veckan. För att få landa i situationen och återhämta oss lite.

Jag fick en stor gosig morgonrock av min väninna, superbra present då man mest lodar hemma första tiden.

• fixaochdona

Som många skrivit: uppvakta gärna mamman också! Jag minns att jag kände mig lite ledsen till och med när all uppvaktning endast riktades mot barnet. Där satt jag urlakad och mör från topp till tå, hade mycket gärna fått en tidning, kräm eller lagad mat. Det var bara nallar och bodys :) Uppskattat så klart men själv väljer jag att lägga krut på mammorna nuförtiden! Min mamma köpte stora mjuka trosor till mig plus ett par sköna pyjamasbyxor- så uppskattat.

• smulpaj01

Av tjejgänget fick jag bodylotion, parfym, blommor m.m. De sa att "alla" ger saker till bebisen, vi vill ge något till Dig.
    Mycket uppskattad tanke även om det var en helt onödig present till just mig som hellre hade behövt saker till bebisen.
    Parfym m.m hade jag ändå ingen användning av på många år.
    De kom hem till mig 3 dagar efter hemkomst från BB. Några vänner kom till BB dagen efter förlossningen och en vän gick jag på café med samma dag vi kom hem från BB.

Svar på tråden Present till kompis som fått barn