• Äldre 23 May 15:29
    13441 visningar
    21 svar
    -1 +1
    21
    13441

    Leva med man som inte är feminist

    Jag lever ihop men en man som jag älskar.

    Vi har levt ihop ett flera år och det var för det mesta gått fint. Vi planerar vårat liv ihop och planerar att skaffa barn.

    Men nu har jag börjat tvivla, under åren så har jag kommit i nära kontakt med feminism och min egen del och kamp i det. Min sambo har däremot inte alls intresserar sig för feminism, och det börjar skapa en spricka i förhållandet. Han förstår inte argument som jag lägger fram.

    Jag orkar inte sitta och förklara feminism så jag talar till dig som redan är fullfjädrad jämställdkämpe. För att fatta mig kort så har jag utvecklat och min sambo inte, IAF inte på ämnet feminism. Han har börjat bli en sån där man som säger " min vi vita män då?"

    Som helt enkelt inte riktigt förstått vad ordet patriarkat och systematiskt förtryck betyder.

    Så mycket som jag ändå älskar honom så börjar jag bli trött på att kämpa så hårt för att bli förstådd i mitt eget hem, speciellt eftersom han inte längre ens vill prata feminism alls med mig. Han blir för upprörd. Han ser det inte i sig själv bara i andra.

    Ändå är det jag som städar, byter sängkläder, ser till att vi har rena kläder, tar undan hans saker, tränar hundarna och till och med ser till så han köper kläder åt dig själv. Han lägger alla Solna pengar på teknikprylar och det blir aldrig något sparat. Jag har tjänat hälften så mycket och lyckat spara men han har en levande i nuet filosofi som gör det svårt att motivera honom att spara för framtiden. Om vi ska han barn kan inte jag ta allt jobb i hemmet och om barnen. Vad ska jag göra? Jag funderar på att flytta ut ett tag, hur tar man upp något sånt med någon man älskar?

  • Svar på tråden Leva med man som inte är feminist
  • Äldre 23 May 15:32
    #1

    Säg till honom att feminism är jätteviktigt för dig. Fråga om han kan tänka sig gå en kvälls- eller distanskurs i det. Du kan erbjuda dig gå en kurs i något av hans största intressen istället (vilka är de?). Då kommer han börja fundera på det under kursen och ni kan diskutera saker. De flesta ändrar ju sina åsikter lite också när de ställs inför nya frågor. Och du slipper utbilda honom.

  • Äldre 23 May 15:36
    #2

    Angående hushållsarbetet. Bestäm att ni skriver upp allt jobb i hushåll man gör under en vecka. Du skriver ditt och han sitt. Ni jämför och ser att det skiljer mkt och inser att ngt måste göras åt det. Ni gör en gemensam lista på vad som behöver göras (det kan tex vara så att en tycker det är jätteviktigt att mangla lakan och den andra gillar skrynkliga lakan) och kommer överens gemensamt. Sedan delar ni upp arbetsuppgifterna rättvist och skriver varsin lista med kryssrutor. Man kryssar när man gjort uppgifterna. Häng dem gärna så de syns så man påminns, tex på kylen. Kolla efter veckan hur det gått. Funkar det inte så testa igen samma grej. Kanske byta områden. Funkar det inte alls (typ han vägrar) efter ca 3 veckor så säg att du vill bli särbo för du ids inte göra allt jobb åt honom.

  • JTA
    Äldre 23 May 15:39
    #3
    +1
    KlintAfIda skrev 2017-05-23 15:29:19 följande:
    Jag lever ihop men en man som jag älskar.
    Vi har levt ihop ett flera år och det var för det mesta gått fint. Vi planerar vårat liv ihop och planerar att skaffa barn.

    Men nu har jag börjat tvivla, under åren så har jag kommit i nära kontakt med feminism och min egen del och kamp i det. Min sambo har däremot inte alls intresserar sig för feminism, och det börjar skapa en spricka i förhållandet. Han förstår inte argument som jag lägger fram.

    Jag orkar inte sitta och förklara feminism så jag talar till dig som redan är fullfjädrad jämställdkämpe. För att fatta mig kort så har jag utvecklat och min sambo inte, IAF inte på ämnet feminism. Han har börjat bli en sån där man som säger " min vi vita män då?"

    Som helt enkelt inte riktigt förstått vad ordet patriarkat och systematiskt förtryck betyder.
    Så mycket som jag ändå älskar honom så börjar jag bli trött på att kämpa så hårt för att bli förstådd i mitt eget hem, speciellt eftersom han inte längre ens vill prata feminism alls med mig. Han blir för upprörd. Han ser det inte i sig själv bara i andra.

    Ändå är det jag som städar, byter sängkläder, ser till att vi har rena kläder, tar undan hans saker, tränar hundarna och till och med ser till så han köper kläder åt dig själv. Han lägger alla Solna pengar på teknikprylar och det blir aldrig något sparat. Jag har tjänat hälften så mycket och lyckat spara men han har en levande i nuet filosofi som gör det svårt att motivera honom att spara för framtiden. Om vi ska han barn kan inte jag ta allt jobb i hemmet och om barnen. Vad ska jag göra? Jag funderar på att flytta ut ett tag, hur tar man upp något sånt med någon man älskar?
    Så hans morsa har fixat åt honom och plockat upp efter honom, och nu gör du likadant. Och därför är du utsatt för systematiskt förtryck av patriarkatet?

    Kanske bäst att du inser att just den här mannen inte är av den kvalitet som krävs för att skapa en bra familjefader, och gå vidare i ditt sökande. Så skall du se att det finns gott om dem därute, som inte innebär "systematiskt förtryck av patriarkatet" och som inte behöver gå en kurs i feminism för att ta sin del av ansvaret för det gemensamma familjeprojektet.
  • Äldre 23 May 15:40
    #4

    Det är inte säkert att man har samma värderingar och intressen och måste inte ha det.
    Min gubbe har betett sig ungefär som din och han säger att han är feminist.
    Jag höll på att garva ihjäl mig.
    Vi får börja med att skipa rättvisa hemma det gör man nog bäst genom att inte diskutera utan att vara tydlig och bestämd.

  • Äldre 23 May 15:42
    #5

    Kan du tänka dig att ändra politisk inställning för honoms skull?

  • Äldre 23 May 15:55
    #6
    +4

    Jag är inte feminist men har lik förbannat ett jämställt liv med min fru. Kanske dags att dumpa din sopa till man och sluta tjura över ett påhittat förtryck.

  • Äldre 23 May 20:58
    #7

    Läs ditt sista stycke. Sen tänker du dig att det är din kompis som skrivit. Vad ger du henne för råd?

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 23 May 21:02
    #8
    +1

    Feminist eller inte: varför ska du göra allt det där hemma, städa, spara pengar osv, och han bete sig som en fullfjädrad tonårig curlad egoist? 

    Du behöver inte ens referera till feminism, det här är bara vanligt hyfs! Man delar väl på det man gör hemma? Han stökar ner, han genererar tvättkläder, han behöver äta osv, precis som alla andra i ett hem. 
    Respekterar man den man säger sig älska så delar man väl på bördorna?

  • Äldre 29 May 19:49
    #9
    -1

    Låt din karl slippa feministdravlet och är du missnöjd med att han lever i nuet så lämna honom.

  • Äldre 29 May 22:14
    #10

    Feminism är väl inte ert stora problem, problemet är väl mer varför du tar hand om honom som ett barn - säga till en vuxen människa att han behöver handla kläder till sig själv låter ju bara tramsigt....

Svar på tråden Leva med man som inte är feminist