• Sisterofthesun

Piercing på bebis?

Tänkte fråga (av nyfikenhet) er mammor/pappor som tar hål i öronen på sina bebisar, varför ni gör detta?

• Svar på tråden Piercing på bebis?
  • Johan75
    UmmSara skrev 2017-05-23 19:20:51 följande:
    Men tydligen är det helt ok med BARN utan konsekvenstänk att låta dem ta hål i öronen trots att de inte förstår konsekvenserna, bara de kan uttala orden "jag vill"? Jag tog hål utan att hon bad om det, en annan förälder gör det på sin 6 åring för att denne ber om det trots att 6 åringen inte är kapabel till att inse konsekvenserna. Ser absolut inte skillnaden. Och ja, svensk lag är väldigt viktig. Hål i öronen är inte olagligt, dessutom inte omoraliskt i min kultur, så vad exakt är problemet? Att en och en annan svensk anser att det är omoraliskt? Och?
    UmmSara skrev 2017-05-23 20:51:38 följande:
    Som vadå? Könsstympning? Det är olagligt. Det som är lagligt är därmed okej att göra om föräldrarna anser det. Jag skiter fullständigt i vad du eller någon annan idiot anser om mitt föräldraskap.
    Ja, det är väl just det som diskuteras? Ifall det är omoraliskt eller inte, inte huruvida det är lagligt eller inte. 

Drivkraften är ju enkel att se. Föräldern vill att barnet ska se ut på ett visst sätt för att tillfredsställa föräldern. Det finns inga tankar i detta om vad som är bra för barnet eller inte. Det är detta som diskuteras huruvida det är omoraliskt eller inte. 

Att du skiter i vad andra tycker är uppenbart och troligtvis en del i hur man ska tänka för att göra detta. Det är helt ointressant vad andra, inklusive barnet, tycker så länge föräldern får tillfredsställa sina behov genom barnet. Oavsett ifall det handlar om att sticka hål i sin dotters kropp eller skära bort delar av sin sons könsorgan så ska föräldern göra detta ifall den känner för det. För vissa människor är det, precis som du skriver, helt oviktigt vad andra känner och tycker. Det finns liksom inget som kan hindra dem. De bara måste få sticka hål i sina flickor och skära i sina pojkars underliv. 

Behold, i come as a thief.
  • BellaBellaBella
    UmmSara skrev 2017-05-23 19:20:51 följande:
    Men tydligen är det helt ok med BARN utan konsekvenstänk att låta dem ta hål i öronen trots att de inte förstår konsekvenserna, bara de kan uttala orden "jag vill"?

Jag tog hål utan att hon bad om det, en annan förälder gör det på sin 6 åring för att denne ber om det trots att 6 åringen inte är kapabel till att inse konsekvenserna.
    Ser absolut inte skillnaden.

Och ja, svensk lag är väldigt viktig. Hål i öronen är inte olagligt, dessutom inte omoraliskt i min kultur, så vad exakt är problemet? Att en och en annan svensk anser att det är omoraliskt? Och?
    Sara blir hårt ansatt av er. Varför inte bara acceptera att vi tänker olika? 

Mina flickor piercades innan dom fyllt ett. Inget jag ångrar och inget dom beklagat. 
  • UmmSara
    BellaBellaBella skrev 2017-05-24 09:52:40 följande:
    Sara blir hårt ansatt av er. Varför inte bara acceptera att vi tänker olika? 

Mina flickor piercades innan dom fyllt ett. Inget jag ångrar och inget dom beklagat. 
    Förlåt men jag förstod inte din första mening. Av vem blir min dotter Sara ansatt?
  • UmmSara
    Anonym (S) skrev 2017-05-24 07:29:20 följande:
    Könsstympning är knappast olagligt i de länder där det praktiseras.

Och du kallar mig idiot? Snacka om att kasta sten i glashus. Det är inte jag som gillar att orsaka mina barn onödig smärta och risk för både infektioner och allergi. Eller hur? Det är du. Vissa borde fan inte få ha barn. En docka hade varit bättre i ditt fall. Stolpskott.
    Men det är olagligt i Sverige, vi bor i Sverige.

Återigen, bryr mig inte ett dugg om vad en idiot på nätet tycker. Du får gärna anse att det är omoraliskt, men lagen står på min sida.
  • No Logo
    Eleminan skrev 2017-05-23 18:17:35 följande:

Förutom att barnet då kan ha en egen åsikt så nej.

Jag tycker inte att de som anser att barnets egna önskemål är avgörande (dvs generellt, vet ej hur Eleminan stället sig till detta) har ett bärande argument. Att bara vilja något kan inte vara avgörande - om barnet senare ångrar sig kan man inte gärna vidhålla att det var barnets egna beslut, oavsett om barnet varit 3, 6, 10 år eller ung tonåring när de gjorde hål. Barnen är för små för att på riktigt förstå konsekvenserna och tonåringshjärnor är kända för att ta risker och ignorera logik om det är något de verkligen vill. Alltså anser jag att det inte är någon större skillnad på att låta göra hål i öronen på ett småbarn eller att tillåta ett större barn att ta hål i öronen. Att säga att det är avskyvärt när barnet är 2 år men ok när det är 10 år tycker jag är rent trams. Om det skulle införas en lag om åldersgräns så vore väl 16 år vara lämpligt, samma som för övrig piercing. Jag har dock själv tagit hål i öronen som liten, vanligast då, likaså min dotter, utan dåliga erfarenheter.
  • elyse
    UmmSara skrev 2017-05-24 09:55:20 följande:

Förlåt men jag förstod inte din första mening. Av vem blir min dotter Sara ansatt?

Personen syftade på dig och inte din dotter. Det är inte så många som inte talar arabiska som vet att "Umm" betyder att man är mamma till någon.
  • UmmSara
    elyse skrev 2017-05-24 10:38:54 följande:
    Personen syftade på dig och inte din dotter. Det är inte så många som inte talar arabiska som vet att "Umm" betyder att man är mamma till någon.
    Nej jag är medveten om det, blev bara förvirrad då jag blev citerad och meningen verkade vara skriven till mig (men egentligen var till de andra i tråden om mig).

Men då förstod jag din kommentar (Bella) och håller med dig.
  • Mrs Moneybags

De här frågorna dyker upp med jämna mellanrum på Familjeliv. Du kan nog bara söka så får du upp 10-tals liknande trådar med svar.

Jag har ingen dotter, men mitt svar skulle vara: för att det är fint. Inga konstigheter. Jag fick själv örhängen vid 6 veckors ålder och har gjort några fler hål i öronen sedan dess. Jag tycker det är fint och känner mig "naken" utan örhängen.

Har alltid haft äkta guld och silversmycken och aldrig haft några allergiproblem. Inte min syster heller, som gjorde sina hål samtidigt (hon var 4). 

Inte alla som gått på skönhetssalong som nyfödd!

• Anonym (j)

För att föräldrarnas mamma drack medans de låg i magen så hjärnan blev lite som den blev. Stackars bebisar som får lida över mormor/farmors alkoholism.

• sextiotalist

När jag läser vissa svar så önskar jag att det var en strikt 18-årsgräns för alla ingrepp (inklusive piercing, hål i öronen) som ej är medicinskt grundade.

Svar på tråden Piercing på bebis?