• Vindpust

När kom barn nr 2?

Hur gammalt var ert första barn då det fick ett syskon? Var det en bra ålder? Hur reagerade syskonet efter ankomsten?

Jag har idag ett barn som snart blir 1 år och jag önskar om möjligt att ett syskon skall komma till världen vid 2,5-3 år ålder. Har även ett bonusbarn på 6 år som är hos oss varannan vecka. Nu tycker jag och sambon olika han tycker det är ganska bra så här medan jag dels tycker det är trist att vårt gemensamma barn har ett syskon på "halvtid" samt den stora åldersskillnaden mellan dem.

• Svar på tråden När kom barn nr 2?
  • Linnis92

Storebror var 2 år och 3 månader när lillasyster kom, det har funkat galant. Han accepterade henne från start.

• Vickan I

Här var storebror nästan 3 år (2 år och 10 månader). Fungerade jättebra från dag ett. Skönt att han hade hunnit börja sova bra i eget rum och sluta med blöja, åt själv, räckte med ståbräda osv. Men självklart för- och nackdelar med vilken ålderskillnad det än blir. Vi försökte få dem tätare, men tog tid innan plusset ville komma.

• Frontline

Storebror var 3 år och 4 månader när syrran kom, han var 4 år och 10 månader när lillebror kom.

Och jösses vad bra dom har det och trivs ihop alla 3 barnen...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Jw83

Storebror var ca 16 månader när lillasyster kom. Det funkar skitbra. Vi hade en lång gemensam föräldraledighet från slutet av graviditeten tills lillasyster var närmare ett halvår. Så ingen har behövt komma i skymundan eller känna sig bortglömd :)

• elyse

Om en månad kommer tvåan. Är jätteglad att stora nu är tre år och kan så mycket själv och faktiskt har intellekt att förstå argument (om hon inte redan är jättearg) och det här med att vänta.

• Nystjärna

Storasyster var 2 år och 9 månader när lillebror kom. De har fungerat hur bra som helst. De älskar varandra så,har starkt band och leker mycket och bryr sig om varandra. De har gått mycket bättre än vad vi trodde. Sen visst finns de avundsjuks ibland och de bråkar och tjafsar men de hör ju till,gör ju alla syskon någon gång. :) Tror inte ålder spelar någon roll. Men för oss varit perfekt. Och nu när lillebror är 1 och kräver mer så förstår storasyster mer och kan hjälpa lillebror och mig och mer självständigt. Sä enligt oss var de perfekt där och planen låg 2,5-3 år. Planen på barn nr 3 ligger samma. :) att det förhoppningsvis kommer en till bebis när då storasyster är 5,5-6år och lillebror 2,5-3 år :)

• Jasmin Karlsson

Storebror var 4 1/2 år när lillasyster kom. Har funkat jättebra, han kan hjälpa till lite (hämta saker, springa efter och hämta lillasyster när hon springer iväg), han är tillräckligt stor för att inte göra något farligt mot henne (men han leker vilt med henne!), de kan leka tillsammans (tex jaga varandra), storebror kan göra saker själv medan jag måste fixa med lillasyster. Nackdelen är att åldersskillnaden är så stor att de inte riktigt kan leka tillsammans på alla sätt. Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader. Men jag ser verkligen syskonkärleken så jag tror att ett syskon är så mycket värt, oavsett hur stor åldersskillnad.

• Anotherone

Vi har precis fått vårt andra barn, storebror är född -06 och går således i 4:e klass. Otroligt skönt att han är så stor och klarar mycket själv och han är väldigt omhändertagande kring allt som har med lillebror att göra. Leka samma lekar eller vara på samma nivå kommer de ju aldrig vara pga åldersskillnaden. Men jag ångrar inte en sekund att vi väntade så här länge, det var rätt för oss!

• eviz08

Mellan mina är det knappt två år. Ifrån början funkade det jättebra och storasyster kan idag inte minnas ett liv utan lillebror. De har alltid lekt mycket tillsammans(och bråkat) de gör det fortfarande idag då de är 5,5 och 7,5.

Nu väntar vi trean och jag tycker ändå det ska bli skönt att ha så pass stora barn när man får en bebis igen, jag hade aldrig pallat ett tredje barn med samma åldersintervall.

Svar på tråden När kom barn nr 2?