Jag har inte alls haft särskilt ont i underlivet efter mina förlossningar. Däremot har jag haft en period efteråt när det kändes som en tyngdkänsla, svårt att hålla mig när jag var kissnödig och torrhet i slemhinnorna. Har aldrig behövt sitta på en kudde eller nåt sånt, inte pga smärta. Sen kanske jag inte torkade helt oförsiktigt när man kissat i början men inte så att det gjorde jätteont utan mer att jag var rädd att riva upp något.
Har fött två barn vaginalt med ca tre år mellan.
Barn 1: sydde ett antal stygn men inga stora svåra skador, var uppe och kissade efter någon timma, inte ont att sitta, inte ont att kissa, inte ont att bajsa. Kände mig återställd rent läkningsmässigt efter 4-5 veckor. Kunde inte börja springa/jogga förrän efter 10 månader för det kändes som att allt skulle ramla ur. Fick göra mycket knipövningar.
Barn 2: mycket snabb förlossning, sydde det gamla som gick upp. Blödde efteråt för att livmodern inte dog ihop sig och blev tappad på urin. Kissade själv ca 6-7 timmar efter förlossningen, mest för att jag inte fick ställa mig upp innan blödningen avtagit. Inte ont att sitta, kissa, bajsa. Tog något längre tid innan jag kände mig läkt, kanske upp till 8 veckor. Började inte springa/jogga förrän efter drygt ett år.
Nu är det snart 9 år sedan jag födde sista barnet. Allt känns bra i underlivet, kanske inte exakt som innan men inga problem i alla fall. Inga men av att det gått sönder eller sytts ihop. Inga smärtor eller besvär. Jag kan springa/jogga som vanligt men klarar inte riktigt att hoppa studsmatta (vilket jag verkligen inte behöver heller, men det tyder ju på viss inkontinensrisk).
Jag är 40 år nu. Höll på mycket med knipövningar tiden efter förlossningarna och numera i perioder när jag kommer på det. Tror att mitt underliv är i rätt bra form.