• Anonym (Ts)

Hur känns underlivet efter förlossningen?

Hej, väntar första barnet i november och börjar bli lite orolig för förlossningen, eller snarare efter förlossningen.

Hur ont har man i underlivet efteråt, hur lång tid tar det inann det är återställt? Går det att kissa efteråt utan att det gör jätteont?

• Svar på tråden Hur känns underlivet efter förlossningen?
  • amalie79

Kissa kunde jag första kvällen utan att det sved.

Nummer två var värre, man har liksom ingen känsla där nere, kunde inte trycka på heller.

Sitta kunde jag inte på flera veckor, satt på ena skinkan på en kudde. Blev klippt och sydd och fick äta antibiotika för infektion i såret

• Anonym (j)

Med första blev jag klippt så det sved ju lite grann när man skulle kissa och det var svullet i några dagar. Med andra barnet så hade jag inte ont alls! Kunde gå, sitta, kissa, bajsa ja allt utan minsta lilla besvär. Fast då fick jag inte en enda bristning där nere. Så antingen har man tur eller otur. :)

• HotPink

Hade inga problem alls efter förlossningen. Kissade i duschen, trodde det skulle svida till ordentligt, men kände ingenting.. Svullen och lite öm var jag, men det var inget jag hade ont av.. Hade inte mkt avslag heller, kunde ha en vanlig binda, hade det i två veckor ca å sen var det borta :)

• Anonym (Ont)

Första: sprack, 16 stygn inre och yttre, bm som sydde dåligt. Svårt att sitta (satt på en badring i ca 6 veckor) Resulterat i ärr som känns vid sex och vissa rörelser, typ när jag sitter på huk. Inte ont men bestående obekvämhet.

Andra: sprack hela vägen till ändtarmen, så hela balunsen en gång till med tillägget att det kändes som att man skulle spricka upp igen varje gång man gick på toa i några veckors tid. Bm som sydde mkt bättre men de första problemen kvarstår ju.

Du kommer förmodligen känna dig dom överkörd av en ångvält. Men det är ju värt det!

• Anonym (S)

Har fött fyra barn och har inte haft det minsta besvär efter någon av förlossningarna.

• Skånetjej01

För mig så sved det när jag kissade efter första förlossningen blev inte sydd. Tog några dagar innan jag kunde sitta och gå som vanligt.
    Andra fl blev jag sydd med 2 stygn, sved inget när jag kissade och tog kanske 1 vecka innan jag kunde sitta och gå som vanligt.

• Anonym (!)

Går väl att förklara lite med om du har riktigt torra läppar på vintern och skrattar ;) man blir lite visten så att säga, och lägg till lite lätt svullen fläskläpp!
    Spricker man är det en annan smärta, blir man sydd har man ju stygnen som svider när man kissar. Återställd 100% efter 1-2 veckor med alla barnen. (3st) tar lite längre innan sex känns ok o skönt igen dock, men det kan ju även bero på hormoner amning och trötthet.

• MsM84

Jag blev sydd intill urinröret så jag tror att det bidrog till att det sved mycket att kissa, men funkade om jag hällde vatten över samtidigt. Att göra nummer två var däremot inga problem för mig vilket jag var nervös för.

• Anonym (57)

Sprack lite överallt och fick en hel del styng utvändigt och invändigt. Kunde inte gå sitta eller ligga normalt på lite över 2v. Grät direkt jag rörde mig. Kissade knappt alls de första veckorna efter fl (men det gjorde aldeig ont, behövde bara dutt torka) och blev plötsligt sjukt förstoppad, och när jag skulle bajsa efter laxeringsmedel kändes det som om jag hade en kniv upp i arlset. Att bajsa tog en hel dag och jag skrek/grät av smärta hela tiden, blödde enorma mängder ur rumpan och det var hemskt. Första månaderna behövde jag laxoberal för att inte sprängas eller spendera flera timmar åt att krysta ut små mm av bajs om och om igen. Efter drygt 6 mån gick det mesta över, blödde inte mer och smärtan går inte ens att jämföra. Har inga stora problem nu.

• Anonym (Femman)
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-26 20:44:42 följande:

Hej, väntar första barnet i november och börjar bli lite orolig för förlossningen, eller snarare efter förlossningen.

Hur ont har man i underlivet efteråt, hur lång tid tar det inann det är återställt? Går det att kissa efteråt utan att det gör jätteont?

Jag hade kunnat cykla hem efter förlossningarna med mina 4 sista barn. Efter första satte de 2-3 skönhetsstygn som satt så illa att jag knappt kunde gå. Så fort de togs bort mådde jag bra. Stygnen gjorde det värre för mig och efter de 4 efterföljande förlossningarna frågade de om jag ville sy (samma ställe) och jag sa nej. Jag har inga besvär alls då och har inte heller haft besvär av att jag inte sydde.

Räkna med att du känner dig öm och svullen och att du helst kissar i duschen men det är oftast snabbt övergående.
  • MammAmma

Fick sy 3 stygn efter första barnet, så det sved förstås att kissa så fick spola med vatten samtidigt som jag kissade, i en vecka eller två. Med de tre andra var det kanske lite ömt ett par dagar men i övrigt kände jag inte av att jag precis hade fött (fick inga sprickor, bristningar eller andra skador).

• Anonym (Mamma)

Jag har fött ett barn och hade tur för jag behövde inte sy. Jag bad att få duscha efter förlossningen men innan vi kom upp till BB och då kissade jag i duschen. Jag hade inga problem efteråt men det kändes konstigt första gångerna jag skulle på toaletten och göra nr 2 eftersom det var svårt att känna hur man skulle trycka på eftersom det var ömt. Man bländar väldigt mycket också och det gör väl inte det hela bättre

• Anonym (Såärdetbara)

Kissa gjorde jag en timme efter förlossningen, bajsa var svårare och gjorde ont men det gick. Gjorde väl ont i ca 1 vecka vad jag kan minnas men hade en brännande känsla i klitoris som kom och gick i ca 3 månader. Men det var kanske bara 3 ggr om dagen.

• Anonym (jag är en idiot)

Jag sprack men visste inte hur mycket. När barnmorskan skulle sy mig så frågade jag hur många stygn det skulle bli och då svarade hon att det var så svullet att hon knappt kunde se vart hon skulle sy, så hon hade minsann inte tid att räkna stygn.

Det tog ett par dagar innan jag kunde kissa utan att det sved. Bajsa tog säkert över en vecka. Jag hade ont väldigt länge efteråt och MVC frågade några veckor senare om jag ville komma in för att de skulle se hur det såg ut. Jag bedömde att jag inte hade tid för det. Det var nog det dummaste beslut jag någonsin har tagit. Jag hade ont i nästan två månader och har idag problem med urinläckage. Så jag råder dig, att om det tar lång tid innan smärtan går över, så kolla upp det så fort som möjligt.

• Anonym (Det kommer gå bra.)

Beror på om du spricker eller inte. Jag sprack med första barnet. Inga allvarliga bristningar och blev sydd på plats men att kiss sved länge i såren. Att kissa i duschen hjälpte. När jag inte sprack var det lättare. Det kändes svullet och som om man skulle "tappa muttan" ett tag men efter bara -2 veckor kände jag mig relativt återställd. Efter 4 veckor hade vi sex första gången igen efter senaste förlossningen.

• Anonym (klädstreck)

Jag blev sydd, vet ej hur många stygn men det tog ett tag för bm att sy dem. Kissa var inga problem men jag kunde inte bajsa på två veckor utan smärta (höll emot med handen mot mellangården eftersom det kändes som allt skulle ramla ut). Jag kunde inte gå normalt de första två veckorna. 

Det värsta var dock sexet, som gjorde ont i ca 6 månader efter förlossning, och stramade i 9 månader. Först nu, över ett år efteråt, känns det skönt igen. 

Så klart var ungen värd allt besvär och mer därtill, men man blir ju lite fundersam kring en tvåa...

• Milleman

Födde ett barn på 5,3 kg och gick upp och kissade en timme senare. Minns inte det som att jag hade så ont.

• Tomelilla15

Tror såklart att svaret på din fråga är att det spelar roll hur förlossningen varit. Det är väldigt olika. Min första förlossning gick medicinskt sett bra. Fick bristning grad 1 vilket är att jämföra med typ skrubbsår eller litet sår. Fick sy några stygn på 2-3 ställen. Duschade på förlossningsavdelningen några timmar efter och var väldigt svullen i underlivet. Att kissa gick men sved. Att trycka på vid bajsning gjorde ont va 10 dagar. Kan ju berott på själva förlossningen men även att bm grejade runt där när hon sydde. Hade enorma problem länge av stygnen på ett ställe där det syddes för stramt. Sökte hjälp dag 3 efter fl men de sa att allt såg bra ut. Träffade samma bm som undersökte mig den gången i autorasamtal inför förlossning 2 nu 2,5 år senare och hon sa då att hon borde ha tagit bort stygnen när jag sökte hjälp, då hade stramheten försvunnit och jag inte fått problem i över ett år. Istället fick jag göra ett klipp 4 mån efter förlossningen som dock hjälpte bra. Sen tog det ett år ungefär innan sex blev smärtfritt.

Födde mitt andra barn för 9 dagar sedan. Duschade också snabbt efter förlossningen och kände mig helt som vanligt i underlivet. Inte ens svullen. Inga problem vare sig med kiss eller bajsande. Fick två små bristningar som bm inte tyckte behövdes sys. Även om hon tyckt det hade jag sagt nej till att sys. Rekommenderar dig att i största mån låta mindre bristningar självläka om inte bm propsar på att det ska sys. Om du blir sydd och tycker att det stramar - åk in efter några dagar och be dem ta bort stygnen, det har ju redan börjat läka då och kan fortsätta läka ihop utan stygn.

• Anonym (flerbarnsmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-26 20:44:42 följande:

det bränner och svider när man kissar svar ja. när du är på bb kan du ju använda den duschen som finns bredvid toan helt enkelt. :) 

väl hemma så vinklade ju upp så kisset rann rakt ner i toan istället för bakåt.. då sved det inte lika mycket.. :) 

med 1a barnet var jag ÖM i underlivet i 2v efter! med nästkommande 3 barn så har det gått över inom några dygn bara :)

• olika123

Jag har inte alls haft särskilt ont i underlivet efter mina förlossningar. Däremot har jag haft en period efteråt när det kändes som en tyngdkänsla, svårt att hålla mig när jag var kissnödig och torrhet i slemhinnorna. Har aldrig behövt sitta på en kudde eller nåt sånt, inte pga smärta. Sen kanske jag inte torkade helt oförsiktigt när man kissat i början men inte så att det gjorde jätteont utan mer att jag var rädd att riva upp något. 

Har fött två barn vaginalt med ca tre år mellan.

Barn 1: sydde ett antal stygn men inga stora svåra skador, var uppe och kissade efter någon timma, inte ont att sitta, inte ont att kissa, inte ont att bajsa. Kände mig återställd rent läkningsmässigt efter 4-5 veckor. Kunde inte börja springa/jogga förrän efter 10 månader för det kändes som att allt skulle ramla ur. Fick göra mycket knipövningar.

Barn 2: mycket snabb förlossning, sydde det gamla som gick upp. Blödde efteråt för att livmodern inte dog ihop sig och blev tappad på urin. Kissade själv ca 6-7 timmar efter förlossningen, mest för att jag inte fick ställa mig upp innan blödningen avtagit. Inte ont att sitta, kissa, bajsa. Tog något längre tid innan jag kände mig läkt, kanske upp till 8 veckor. Började inte springa/jogga förrän efter drygt ett år.

Nu är det snart 9 år sedan jag födde sista barnet. Allt känns bra i underlivet, kanske inte exakt som innan men inga problem i alla fall. Inga men av att det gått sönder eller sytts ihop. Inga smärtor eller besvär. Jag kan springa/jogga som vanligt men klarar inte riktigt att hoppa studsmatta (vilket jag verkligen inte behöver heller, men det tyder ju på viss inkontinensrisk).

Jag är 40 år nu. Höll på mycket med knipövningar tiden efter förlossningarna och numera i perioder när jag kommer på det. Tror att mitt underliv är i rätt bra form.

Svar på tråden Hur känns underlivet efter förlossningen?