• Fjällsippa

Bedside crib- något att ha?

Hej!

Vi väntar barn nummer två och funderar på det här med säng. Första barnet sov i spjälsäng precis bredvid vår säng, men jag fick ont i ryggen av att vrida och lyfta över till min säng när det skulle ammas x antal gånger/natt. Så därför funderar vi nu den här gången på att antingen ställa sängen vid fotänden, vilket tvingar mig att kliva upp och lyfta bebisen, bättre för ryggen. Eller att köpa en Bedside crib, så jag bara kan liksom fösa bebisen mot mig och amma. Och också ha kvar närheten till bebisen. Det känns lite olustigt att ställa spjälsängen vid fotänden och inte ha den precis intill mig som jag hade med sonen även om det då var lite spjälor emellan. Men, Frågan är om det är så enkelt med en Bedside crib, eller kommer jag behöva lyfta över henne iallafall? Vi har dessutom ingen sängram utan bara madrasser på ben, så isåfall, hur fäster jag criben i vår säng?

Några andra förslag? Jag kan väl inte vara den enda som fått ont i ryggen? Jag har alltså typ ställt mig på knä och lyft sonen från sin spjälsäng till min säng, vridet och snett, inte alls bra.

• Svar på tråden Bedside crib- något att ha?
  • sairda

jag samsov med bebisen men många av mina vänner köpte en spjälsäng man kan ta bort ena sidan från och hade den på högsta läget brevid deras egna säng, och spände fast på något sätt vid sängbenen så den inte glider ifrån :) blir som en stor bedside crib :)

• gruvan

Vi hade crib till andra barnet och tyckte det funkade bra. Däremot plockade jag ändå upp honom vid amning men det var lättare från criben än från spjälsängen. Jag sover väldigt dåligt när vi samsover så då var det perfekt att kunna ligga själv men ändå nära med handen på/vid bebisen. Vi har en 1,60 säng så det var skönt när stora kom in och ville sova mellan oss föräldrar och lillebror låg i criben och inte tog någon extra plats i stora sängen. Det negativa är väl att man inte kan använda den så länge eftersom det inte går att sänka botten i förhållande till spjälorna. Men jag tyckte det var värt att ha den!

• Lexikon

Vi har haft en egenbygd variant bredvid våran och det har varit guld! Typ som spjälsäng utan sida fäst mot vår säng. Underbart. Både jag och barnet och maken har sovit bättre. Lättare att amma och lättare att fösa tillbaka.

Och vid amning på bröstet inåt sängen har jag istället lagt min egen överkropp ut i sidosängen för att slippa skuffa tillbaka och så har vi sovit så.

Så jag har bara gott att säga om det!

• Fru Ve

Jag har använt babynest mellan oss i sängen i början, tycker det är enklast. Nu är bebisen 3 månader och jag har honom bredvid mig bara. Vi har ingen säng alls åt honom. På dagarna sover han i vagnen eller babysittern som jag fäller ner. En sån crib kan säkert också vara bra kan jag tänka mig.

• Fjällsippa

Tack för alla svar!

Ett alternativ är babynest mellan oss i sängen men storebror kommer in ibland och lär väl fortsätta med det och då blir det trångt! Han ville dessutom absolut inte samsova som spädis så ett alternativ måste vi ha hur som helst om lillasyster är likadan.

Jag vet inte hur vi skulle få fast spjälsängen eller en Bedside crib heller för den delen. Det finns ju inget att fästa den i.

Det blir kanske så att vi gör som förra gången, med spjälsängen bredvid och så få jag tänka mer på hur jag lyfter. Minns bara att jag fick så himla ont så jag fasar lite redan nu för det.

• elyse

Jag är kort och har haft babynestet ovanför mig i sängen.

• karamellflickan

Vi hade babycrib till tvåan och det var det bästa köpet vi gjorde till henne! Dels så vågade vi inte låta bebisen ligga i vår säng då storasystern ofta kom över till vår säng, och hon kunde ibland tom ligga på tvären över mig OCH min man så vi ville inte riskera att hon skulle lägga sig på bebisen. Och dels så ville jag försöka lära bebisen att sova i egen säng från början. Men så kom lillasyster . Det var en jättevarm sommar och bebisen ville allra helst ligga själv (gillade inte heller varken sjal eller sele) till skillnad mot storasyster som när hon var bebis inte kunde sova om hon inte var nära nära

• Alexi

Jag sov med sonen i en sån säng ihop med min. Den satt inte fast i min men den stod mot väggen och min säng utanför. Funkade superbra, jag ammade honom direkt i den, låg med överkroppen i den och gled tillbaka till min säng när han somnat. Lärde mig amma åt samma håll med båda brösten också.

Hade varianten som heter babybay.

• Fjällsippa
    elyse skrev 2017-05-28 19:34:49 följande:

Jag är kort och har haft babynestet ovanför mig i sängen.

Haha, ja det hade varit något! Jag och min man är tyvärr inte korta och precis som någon hör ovan skriver, när storebror kommer så är sängen full, då han ligger på tvären och hit och dit. Det känns riskabelt med en bebis underst i högen.
  • Fjällsippa
    Alexi skrev 2017-05-28 19:39:38 följande:

Jag sov med sonen i en sån säng ihop med min. Den satt inte fast i min men den stod mot väggen och min säng utanför. Funkade superbra, jag ammade honom direkt i den, låg med överkroppen i den och gled tillbaka till min säng när han somnat. Lärde mig amma åt samma håll med båda brösten också.

Hade varianten som heter babybay.

Den ska jag kolla upp!
  • Aquita

Vi har en Sun bedside crib från Troll. Jag tycker den fungerar väldigt bra. Vi har en hög säng, ca 60 cm upp, så många spjälsäng med avtagbar sida blev för låg vid vår säng.

Fördelar: går lätt att putta bebis fram och tillbaka utan direkta lyft (ligger på ett eget lakan så jag drar honom). Känns skönt med en "förlängning" av sin egen säng; om jag ammar honom mot mitten så har jag lite extra utrymme bakom ryggen.

Nackdelar: begränsad användningstid. Eftersom spjälorna är låga måste man byta säng när bebisen kan sitta upp/riskerar att klättra ur.

Ur ekonomisk synpunkt hade min man velat ha en stor spjälsäng med sida som kan tas bort, hade ju fungerat på samma sätt. Vi har dock trångt i rummet så jag tycker bedside criben är värd det.

Du kanske kan fästa ett par öglor (tänker mig av ex starka band/skinn eller liknande) och häfta eller spika fast i nån hård del av er madrassbotten eller undersidan? Blir ju ett hål men tänker mig att det inte syns så mycket efter. Och sedan fästa criben i dessa med vanlig ståltråd eller köpa sånna plastband man kan dra åt och försluts saker med.

Svar på tråden Bedside crib- något att ha?