• Betthan6

    Farliga äldre barnvagnar

    Farliga äldre barnvagnar


     


    Jag är en mamma till fem barn. Numera är jag även mormor. Jag har arbetat i barnvagnsbutik mellan 1977 till 1989. Det jag lärde mig den tiden om barnvagnar o tillbehör är inte värt att veta, faktiskt.


    Jag läser på säljsidor att det säljs gamla barnvagnar (de är de bästa enl. mig)...


     


    MEN!! OBS!!


     


    De gamla saknar säkerhetsspärrar, som är en stor klämrisk, o har framåtvända väskkrokar som ett barn kan få i ögat om det går bredvid.


     


    1970-80-talet kom bestämmelser om att barnvagnar MÅSTE ha SÄKERHETSSPÄRR OCH BAKÅTVÄNDA VÄSKKROKAR!


     


    De vagnar som inte hade detta då, var tvungna att åtgärdas. Så det var många monteringar av säkerhetsspärrar o vändande på väskkrokar. Idag har detta fallit i glömska i o m att det blev ett krav på detta på nyare vagnar.


     


    Emmaljunga från den tiden har en ring på varje sida och en krok som man fäller upp för att få ihop underredet.


    Brio hade ring på var sida plus ett bläck som man håller ut vid ihopfällning.


     


    Alltså är det tvåhandsgrepp som är säkert från ofrivillig ihopfällning. Barn har alltså fått handtaget smällt i ansiktet, därav kravet på säkerhetsspärr. Barn har fått väskkrokar i ögonen därav bakåtvända väskkrokar. Glöm ej heller bra åtspänd SELE så barnet inte kan falla ur vagnen när barnet är så stort att det sitter! Så himla lätt att barnet välter ut!


     


    Med vänliga Hälsningar Elisabeth, Betthan6


     


    Länkar:


    www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/barnprodukter/barnvagnar/barnvagnsguide/checklista-nar-du-ska-kopa-barnvagn/


     


    www.barnvagnar.nu/barnvagnar-sakerhet


    Elisabeth Norén
Svar på tråden Farliga äldre barnvagnar