• Anonym (sur man)

Anklagad för att bli sur

Vi män blir ofta anklagade för en massa dåliga saker, men en av dem är att vi blir sura. Jag kan definitivt känna igen mig i detta och har börjat analysera vad som gör mig sur.

För att göra en lång historia kort. Jag har väldigt liten påverkan på småbeslut som fattas i vår vardag. Jag är rätt nöjd med detta och för det mesta spelar dess micro-baeslut ingen roll alls. Men ibland har man kanske nåt litet önskemål. Eftersom det är så sällan jag har ett önskemål så känns det tungt att få det bortviftat. Det är i dessa lägen väldigt tydligt att min åsikt ej är något värd. Den viftas bort. Om jag hade gjort likadant mot någon hade jag fått dåligt samvete.

I dessa lägen svarar jag med att bli sur. Om min åsikt inte är värd något, kan jag lika gärna vara tyst. Detta är en dålig egenskap hos mig. Jag borde såklart ryta till i dessa situationer och säga att jag inte accepterar att bli behandlad som luft. Jag kan dock tänka mig att det finns betydligt fler män än jag som till och från är lite sura och buttra av samma anledning.

• Svar på tråden Anklagad för att bli sur
  • New  Dawn

Att vara sur är ingen känsla, det är ett beteende. Berätta i stället vad du känner.

Tex "jag blir ledsen när du....". "Jag blev besviken när du sa". Ibland kan det vara rädsla som ligger bakom. Tex rädsla att inte duga osv. Det är ofta tufft att säga rakt ut, men det är ofta bättre att vara så tydlig med känslor som möjligt. Om det går kan du ju berätta hur du skulle vilja att det var. Berätta lungt och tydligt. Var också medveten om hennes känslor och öppen för att lyssna.

Fundera på vad det... Egentligen...är för känslor som ligger bakom när du blir sur. Bra att vara medveten själv.

Bra att du reflekterat över hur du reagerar och varför du blir sur, samt bra att du funderar på ett alternativ

Anyone can hate. It costs to love.
  • Dixie

Du menar att din fru måste fixa och ordna allt i er vardag och de gånger du har ork att engagera dig blir du sur om det inte genast uppfylls? Varför är du inte delaktig i era vardagliga beslut?

• New  Dawn

Jag vill tillägga att det även är bättre att visa att du är arg ibland. Inte skrika eller dylikt, men bestämt säga ifrån om din fru faktiskt är elak.

Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Anklagad för att bli sur