Berättar jag detta för hans nuvarande tjej?
Hmm ja det är verkligen en knepig situation..
Förstår verkligen varför du är arg och förbittrad över hur fort han bara bytt liv och personlighet/inställning gentemot dig helt. Det är så sorgligt när människor man förväntar sig mer av beter sig så annorlunda från vad man trodde om dem.
Men även om det är sjukt svårt (om ens möjligt?) att helt släppa människor så tycker jag iaf att du ska sluta förvänta dig ett skit från honom. Han verkar vara riktigt omogen (med tanke på hur han blockat dig, det han säger över snapchat, och hans reaktion ang graviditeten, att han inte ringer dig osv, hans uppförande på alla sätt helt enkelt). Om inte annat kanske hans omogenhet iaf gör det lättare att släppa honom och gå vidare då han helt klart bevisar att han inte är den du trodde han var, eller skulle vilja vara tillsammans med i vilket fall.
När det kommer till barnet så tycker jag du bara ska tänka på vad du vill, och vad du tror praktiskt skulle fungera i ditt liv. Vad är dina drömmar? Vad har dina drömmar varit innan detta hände? Finns det något du verkligen drömmer om att uppnå i livet? Kan du lyckas göra det om du får ett barn nu? Och skulle du ens kunna ta hand om ett barn i nuläget, hur ser din livssituation ut?
Jag är 19 år själv och jag vet inte vad jag hade gjort i din situation, men jag vet att jag har drömmar som kräver att jag fortsätter min utbildning och att jag vill vara fri att resa/flytta runt i världen om några år och det känns därför alldeles för tidigt för min del att skaffa ett barn. Vet dock att mina föräldrar hade kunnat ta hand om barnet och att allt hade gått bra ändå, men känns varken helt schysst mot barnet eller mot mig själv, eller mina föräldrar heller att föda det utan att vara verkligt dedikerad. Men som sagt, det är ett svårt beslut och jag vet inte heller vad jag hade gjort. Men du, gör en plus- och minus-lista och skriv ner alla dina tankar angående detta, det gör iaf saker och ting klarare för en själv.
Och när det kommer till att berätta för hans tjej. Min första tanke när jag läste ditt inlägg var att jag också verkligen hade känt för att skriva till henne. För att killen är så omogen, men hon kanske inte är det. För att varna henne för hur han beter sig. För att få nåt slags hämdbegär tillfredsställt. Jag vet inte. Men när jag sedan läste igenom folks svar kände jag att det nog skulle vara rätt omoget att skriva till henne ändå. Och är verkligen tveksamt om det skulle ge dig något. Med stor sannolikhet skulle det bara göra dig mer svartsjuk.
Så tänk verkligen igenom ditt syfte med att skriva till henne. Vad vill du säga till henne och varför. Vad skulle det leda till. För henne, för dig? Kommer du fram till att du vill skriva till henne så gör det, men kommer du fram till att du inte vill så lägg det åt sidan och försök att inte tänka på det mer. Och undvik att känna hat för henne. Hon har inte gjort något utan råkar bara ha blandats in i detta. Men jag skulle nog säga, skriv till henne för att varna om killen och säg till henne att vara noga med preventivmedel!
Hoppas att allting löser sig för dig och vill bara säga att du verkar vara en stark och handlingskraftig person, vad du än gör så går det säkert bra!
Kram!