• Juaern

Problem med (rasistiska??) grannar

Hej,

Min familj är från Ryssland, vi har bott här i 30 år, jag var 7 år när vi flyttade hit, jag gick i skolan/gymnasiet här samt 6 år på universitetet, vi talar väl svenska, men med varandra pratar vi ibland ryska. För ca 4 år sedan köpte vi en kolonistuga i Askim (jag och min man, som även är från Ryssland, men även han har bott här i närmare 30 år och även utbildat sig i Sverige). Vi bor i centrala Göteborg och därför ville vi ha ett litet "sommar ställe" ffa för vår dotter som nu är 6 år.

Nu till problemet:

När vi köpte stugan var den helt förfallen utan vatten/el aldrig renoverad, byggd ca 1940, under första sommaren anlitade vi snickare mf och fixade stugan helt invändigt, dragit in vatten, nytt kök, kaklat badrum mm. Grannar har klagat på oss till styrelsen under hela tiden som den renoverades, det finns nämligen inga regler som säger att man inte får renovera under sommaren, men grannar tyckte inte överhuvudtagen att den borde renoveras och efter flera samtal till familjens jurist så blev vi lämnade ifred och renoverade klart. Sommaren därpå byggde vi till en altan, vi sökte bygglov och fick det beviljat. Mitt i byggnationen fick jag ett samtal från styrelsen att byggnationen är stoppad för att han hade ändrat sig. Han skrek åt mig i telefonen och var väldigt otrevlig och påstod att vi byggde större än planerat (enligt grannar). Även då ringde jag vår jurist (gammal klasskamrat som hjälper oss när vi behöver juridiska råd), styrelsen åkte ut och mätte och byggnationen kunde återupptas. Efter att altanen var färdigbygg slutade grannar prata med oss och när jag låg och solade bakom staketet så hörde jag hur grannar pratade om oss, kallade oss för ryssjävlar och "spydde galla" över oss och altanen.

Värt att tillägga att det finns många stugor i området som är betydligt finare och med större alten, men ingen verkar bry sig om dem.

Nu i helgen stod min 6 åriga dotter och tittade över altanräcket med kikare, stugor står nära varandra i området och grannar mitt emot satt ute på sin altan och var halvfulla och blev helt vansinniga på henne och skrek att hon inte får titta på dem med en kikare. Jag var inte i stugan då, utan min man hörde hur de skrek åt våran dotter och det blev en diskussion mellan min man och grannar, grannen anklagade även min man att han tittar på dem (utan kikare), då sa min man att titta får man var man vill. När jag kom till stugan och fick veta allt detta så ringde jag polisen för att ta reda på lagar och regler vad gäller att titta i kikare - lagen säger att det är endast förbjudet att titta på någon i kikare när denne befinner sig i sitt hem, på allmänna platser är det tillåtet. Efter det samlades många grannar utanför vår stuga, pratade högt om oss och altanen (2 år har gått sedan den byggdes). Det var en mycket olustig känsla. Ena granne kom fram och frågade om vi inte tänker sälja stugan snart, en annan kom fram och uttryckete hur hon tycker synd om oss för att det pratas så om oss i området.

Jag kommer inte att sälja stugan, men situationen är mycket olustigt. Vi försöker att inte störa grannar, vi dricker inte alkohol alls, lägger oss senast 10, alltså inga fester i stugan eller på altanen, men grannar lämnar inte oss i fred och fortsätter att gnälla på allt alt. står och pratar högt om oss så vi hör.

Det är förbjudet att spela boll i området, endast är det tillåter på vissa platser, men alla ungar ställer sig alltid utanför vår altan och sparkar boll mot vår altan och blommor som hänger på altanen, jag har sagt det till styrelsen, men det gör ingenting åt det.

Hur kan vi ignorera allt detta?

Tack

• Svar på tråden Problem med (rasistiska??) grannar
  • Juaern
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-05-30 13:30:46 följande:
    Som jag skrev jag tycker dem är otrevliga MEN ni skötte det fel också, ni skulle sagt åt ert barn att titta åt annat håll, vad fanns det för anledning för henne att rikta kikaren mot dem finns väl mycket annat att titta på som inte stör andra.

Man skriker inte åt barn nej, men ni skötte det också fel och eldade på situationen genom att hävda att ert barn minsann har rätt att titta på dem i kikaren.
    Plus ert barn mår inte bättre av att höra sina föräldrar och andra vuxna skrika mot varandra.

Anmäl om de gör fel men håll en låg profil annars, välj era strider och elda inte på i onödan, förstår att det är jättejobbigt för er men du klarade ju inte ens  av att ta mina tankar på ett bra sätt utan blev genast upprörd och började ifrågasätta, förståeligt till viss del men som sagt ibland måste man hålla huvudet kallt och ta ett stg tillbaka även om man har rätt (fast min åsikt är att det med kikaren var onödig)

Kan det också vara så att om vi fick grannarnas version så kanske det kom flera situationer som med det med kikaren och att de anser sig ha problem med er?
    Kart att DE har problem med oss. Vi köpte stugan, vi byggde en altan. Det är tydligen inte OK att göra.. En låg profil har vi haft sedan vi köpte, jag höjer aldrig rösten åt någon och förväntar mig detsamma. Du verkar störa dig väldigt mycket på situationen med kikaren, bor du i området och är hjärntvättad av grannarna mittemot oss??
  • Linux1003
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-05-30 13:30:46 följande:
    Som jag skrev jag tycker dem är otrevliga MEN ni skötte det fel också, ni skulle sagt åt ert barn att titta åt annat håll, vad fanns det för anledning för henne att rikta kikaren mot dem finns väl mycket annat att titta på som inte stör andra.

Man skriker inte åt barn nej, men ni skötte det också fel och eldade på situationen genom att hävda att ert barn minsann har rätt att titta på dem i kikaren.
    Plus ert barn mår inte bättre av att höra sina föräldrar och andra vuxna skrika mot varandra.

Anmäl om de gör fel men håll en låg profil annars, välj era strider och elda inte på i onödan, förstår att det är jättejobbigt för er men du klarade ju inte ens  av att ta mina tankar på ett bra sätt utan blev genast upprörd och började ifrågasätta, förståeligt till viss del men som sagt ibland måste man hålla huvudet kallt och ta ett stg tillbaka även om man har rätt (fast min åsikt är att det med kikaren var onödig)

Kan det också vara så att om vi fick grannarnas version så kanske det kom flera situationer som med det med kikaren och att de anser sig ha problem med er?
    Jag håller definitivt inte med dig. Vad spelar det för roll om en sexåring tittar i en kikare obeaktat på vad? Du ifrågasätter en sexåring som om hon vore en vuxen person och hennes anledning! Hon är ett barn och hela kikarhändelsen låter oerhört oskyldigt i mina öron. Det är snarare bristande omdöme hos grannarna än att ett barn ska behöva förebrås. 
  • Juaern
    Linux1003 skrev 2017-05-30 13:51:18 följande:
    Jag håller definitivt inte med dig. Vad spelar det för roll om en sexåring tittar i en kikare obeaktat på vad? Du ifrågasätter en sexåring som om hon vore en vuxen person och hennes anledning! Hon är ett barn och hela kikarhändelsen låter oerhört oskyldigt i mina öron. Det är snarare bristande omdöme hos grannarna än att ett barn ska behöva förebrås. 
    Tack!!! Precis så tänker jag!
  • ttr

Tror att grannarna triggar varandra. Nån syr kärring som var med i föreningen i 100 år som blev förbannad och hetsat upp alla. Jag skulle inte bjuda på saft ocy bullar. Helt säker att ingen vågar göra steget ändå. Ni har inte begått nåt brott. T o m skaffat bygglov. Så oavset vad ni gör blir det inte bra. Ha is i magen, hälsa vänllgt, gå på årsmöte, ev anmäll er till styrröseuppdrag eller valberedning. Om dem inte riktigt korkade hela bunten så inser dem förr eller senare hur dumt dem beter sig.

• BandAnna
    Anonym (Inte vad ni vill höra, men..) skrev 2017-05-30 13:18:29 följande:

Tror inte de är rasistiska, bara gammalmodiga och insnöade på att ha det på sitt sätt "som det alltid har varit". Ni förstörde sommarlugnet för dem två år på rad genom att renovera och bygga ut och bröt mot den oskrivna regeln att man renoverar på annan årstid. Förståeligt eftersom husen ligger då tätt i ett koloniområde. Att låta barnet titta på grannarna i kikare var inte heller så smart. Inte olagligt men otrevligt och inget som främjar granngemenskapen - en viktig faktor inom kolonilottsvärlden.

Istället för att hävda vad som är lagligt eller inte så borde nu göra en pudel. Be om ursäkt för att ni ställt er på kant med övriga, berätta att ni är noviser på det här med kolonistugor och inte visste hur man brukar göra. Bjud alla på kaffe, saft och kakbuffé och var supertrevliga. För det viktigaste är väl inte att få rätt utan att kunna ha det trevligt när ni är i stugan, utan att känna fientlighet från övriga. Visar ni er villiga att delta i gemendkspen, visa hänsyn och följa de förslag ni får så kommer säkert gnället, skitsnacket och fotbollsspelandet att upphöra.

Oskriven regel att man renoverar på annan årstid? när då? när det spöregnar på hösten? eller är snorkallt mitt i vintern? 
    Jag bor i hus och är uppväxt i detsamma men har aldrig upplevt att någon sådan regel ska finnas. Så fort våren börjar nalkas runt hörnet så slänger folk fram hjullastare, målarfärgsburkar, ställningar, altanbyggen sätts i gång, väggar rivs och reses etc. Ingen bryr sig. 

• Linux1003
    Anonym (Inte vad ni vill höra, men..) skrev 2017-05-30 13:18:29 följande:

Tror inte de är rasistiska, bara gammalmodiga och insnöade på att ha det på sitt sätt "som det alltid har varit". Ni förstörde sommarlugnet för dem två år på rad genom att renovera och bygga ut och bröt mot den oskrivna regeln att man renoverar på annan årstid. Förståeligt eftersom husen ligger då tätt i ett koloniområde. Att låta barnet titta på grannarna i kikare var inte heller så smart. Inte olagligt men otrevligt och inget som främjar granngemenskapen - en viktig faktor inom kolonilottsvärlden.

Istället för att hävda vad som är lagligt eller inte så borde nu göra en pudel. Be om ursäkt för att ni ställt er på kant med övriga, berätta att ni är noviser på det här med kolonistugor och inte visste hur man brukar göra. Bjud alla på kaffe, saft och kakbuffé och var supertrevliga. För det viktigaste är väl inte att få rätt utan att kunna ha det trevligt när ni är i stugan, utan att känna fientlighet från övriga. Visar ni er villiga att delta i gemendkspen, visa hänsyn och följa de förslag ni får så kommer säkert gnället, skitsnacket och fotbollsspelandet att upphöra.

Det var lite spännande vinkling. En annan vinkling referens tillsynens en aktiv och närvarande styrelse kunde vara att man fastslår i stadgarna vad som gäller när det gäller renoveringar, ljudnivåer etc. som skickas med i samband med överlåtelser. Då föreligger det inga frågetecken om vad som är ok eller ej. 
  • Anonym (Inte vad ni vill höra, men..)
    BandAnna skrev 2017-05-30 14:03:45 följande:

Oskriven regel att man renoverar på annan årstid? när då? när det spöregnar på hösten? eller är snorkallt mitt i vintern? 

Jag bor i hus och är uppväxt i detsamma men har aldrig upplevt att någon sådan regel ska finnas. Så fort våren börjar nalkas runt hörnet så slänger folk fram hjullastare, målarfärgsburkar, ställningar, altanbyggen sätts i gång, väggar rivs och reses etc. Ingen bryr sig. 

En oskriven regel i koloniområdet. Annorlunda där eftersom husen ofta ligger supernära.
  • Anonym (tycker jag)
    Linux1003 skrev 2017-05-30 13:51:18 följande:
    Du verkar helt ha missat att jag ifrågasätter de vuxnas beteende

Jag ser bristande omdöme hos ALLA inblandade vuxna som står och skriker inför ett barn, alltså även barnets föräldrar för tror du det är mindre traumatiskt för barnet att föräldrarna blir inblandade i bråk med andra vuxna? Ett barn blir ju rädd om andra bråkar med ens förälder oavsett vems fel det är och vem som börjar.

Sen får man som förälder också lära barn att visa hänyn också, annars växer kanske barnet upp och blir som ts grannar som inte visar hänsyn alls, bara en tanke.

(sen kan man diskutera vad som är mest störande, fulla granar eller renovering, i mitt tycke är båda asjobbiga men man får stå ut med båda, till viss gräns)
  • Anonym (subjektiva sanningar)
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-05-30 14:20:03 följande:
    Sen får man som förälder också lära barn att visa hänyn också, annars växer kanske barnet upp och blir som ts grannar som inte visar hänsyn alls, bara en tanke.

(sen kan man diskutera vad som är mest störande, fulla granar eller renovering, i mitt tycke är båda asjobbiga men man får stå ut med båda, till viss gräns)
    håller med detta

tror dessutom både ts och ts grannar ser den andre som de största problemet och att sanningen ligger mittemellan
    kanske andra grannar finner både ts och grannarna lika jobbig? eller ingen av dom ? eller bara grannen, eller bara ts?
  • Anonym (Inte vad ni vill höra, men..)
    Linux1003 skrev 2017-05-30 14:14:35 följande:

Det var lite spännande vinkling. En annan vinkling referens tillsynens en aktiv och närvarande styrelse kunde vara att man fastslår i stadgarna vad som gäller när det gäller renoveringar, ljudnivåer etc. som skickas med i samband med överlåtelser. Då föreligger det inga frågetecken om vad som är ok eller ej. 

Självklart hade det varit bättre! Jag gjorde bara en gissning om hur övriga i området tänkte, baserat på vad jag hört från andra "kolonister".

Frågan kvarstår dock: vad är viktigast - att ha rätt eller att kunna slappna av i sin stuga och ha det trevligt? Det spelar ingen roll hur fel grannarna har gjort, att hävda lagar och polisanmäla etc kommer inte att lösa problemet. Ibland får man gå mot sina principer för att få en hållbar långsiktig lösning.
Svar på tråden Problem med (rasistiska??) grannar