Problem med (rasistiska??) grannar
Hej,
Min familj är från Ryssland, vi har bott här i 30 år, jag var 7 år när vi flyttade hit, jag gick i skolan/gymnasiet här samt 6 år på universitetet, vi talar väl svenska, men med varandra pratar vi ibland ryska. För ca 4 år sedan köpte vi en kolonistuga i Askim (jag och min man, som även är från Ryssland, men även han har bott här i närmare 30 år och även utbildat sig i Sverige). Vi bor i centrala Göteborg och därför ville vi ha ett litet "sommar ställe" ffa för vår dotter som nu är 6 år.
Nu till problemet:
När vi köpte stugan var den helt förfallen utan vatten/el aldrig renoverad, byggd ca 1940, under första sommaren anlitade vi snickare mf och fixade stugan helt invändigt, dragit in vatten, nytt kök, kaklat badrum mm. Grannar har klagat på oss till styrelsen under hela tiden som den renoverades, det finns nämligen inga regler som säger att man inte får renovera under sommaren, men grannar tyckte inte överhuvudtagen att den borde renoveras och efter flera samtal till familjens jurist så blev vi lämnade ifred och renoverade klart. Sommaren därpå byggde vi till en altan, vi sökte bygglov och fick det beviljat. Mitt i byggnationen fick jag ett samtal från styrelsen att byggnationen är stoppad för att han hade ändrat sig. Han skrek åt mig i telefonen och var väldigt otrevlig och påstod att vi byggde större än planerat (enligt grannar). Även då ringde jag vår jurist (gammal klasskamrat som hjälper oss när vi behöver juridiska råd), styrelsen åkte ut och mätte och byggnationen kunde återupptas. Efter att altanen var färdigbygg slutade grannar prata med oss och när jag låg och solade bakom staketet så hörde jag hur grannar pratade om oss, kallade oss för ryssjävlar och "spydde galla" över oss och altanen.
Värt att tillägga att det finns många stugor i området som är betydligt finare och med större alten, men ingen verkar bry sig om dem.
Nu i helgen stod min 6 åriga dotter och tittade över altanräcket med kikare, stugor står nära varandra i området och grannar mitt emot satt ute på sin altan och var halvfulla och blev helt vansinniga på henne och skrek att hon inte får titta på dem med en kikare. Jag var inte i stugan då, utan min man hörde hur de skrek åt våran dotter och det blev en diskussion mellan min man och grannar, grannen anklagade även min man att han tittar på dem (utan kikare), då sa min man att titta får man var man vill. När jag kom till stugan och fick veta allt detta så ringde jag polisen för att ta reda på lagar och regler vad gäller att titta i kikare - lagen säger att det är endast förbjudet att titta på någon i kikare när denne befinner sig i sitt hem, på allmänna platser är det tillåtet. Efter det samlades många grannar utanför vår stuga, pratade högt om oss och altanen (2 år har gått sedan den byggdes). Det var en mycket olustig känsla. Ena granne kom fram och frågade om vi inte tänker sälja stugan snart, en annan kom fram och uttryckete hur hon tycker synd om oss för att det pratas så om oss i området.
Jag kommer inte att sälja stugan, men situationen är mycket olustigt. Vi försöker att inte störa grannar, vi dricker inte alkohol alls, lägger oss senast 10, alltså inga fester i stugan eller på altanen, men grannar lämnar inte oss i fred och fortsätter att gnälla på allt alt. står och pratar högt om oss så vi hör.
Det är förbjudet att spela boll i området, endast är det tillåter på vissa platser, men alla ungar ställer sig alltid utanför vår altan och sparkar boll mot vår altan och blommor som hänger på altanen, jag har sagt det till styrelsen, men det gör ingenting åt det.
Hur kan vi ignorera allt detta?
Tack