• Juaern

Problem med (rasistiska??) grannar

Hej,

Min familj är från Ryssland, vi har bott här i 30 år, jag var 7 år när vi flyttade hit, jag gick i skolan/gymnasiet här samt 6 år på universitetet, vi talar väl svenska, men med varandra pratar vi ibland ryska. För ca 4 år sedan köpte vi en kolonistuga i Askim (jag och min man, som även är från Ryssland, men även han har bott här i närmare 30 år och även utbildat sig i Sverige). Vi bor i centrala Göteborg och därför ville vi ha ett litet "sommar ställe" ffa för vår dotter som nu är 6 år.

Nu till problemet:

När vi köpte stugan var den helt förfallen utan vatten/el aldrig renoverad, byggd ca 1940, under första sommaren anlitade vi snickare mf och fixade stugan helt invändigt, dragit in vatten, nytt kök, kaklat badrum mm. Grannar har klagat på oss till styrelsen under hela tiden som den renoverades, det finns nämligen inga regler som säger att man inte får renovera under sommaren, men grannar tyckte inte överhuvudtagen att den borde renoveras och efter flera samtal till familjens jurist så blev vi lämnade ifred och renoverade klart. Sommaren därpå byggde vi till en altan, vi sökte bygglov och fick det beviljat. Mitt i byggnationen fick jag ett samtal från styrelsen att byggnationen är stoppad för att han hade ändrat sig. Han skrek åt mig i telefonen och var väldigt otrevlig och påstod att vi byggde större än planerat (enligt grannar). Även då ringde jag vår jurist (gammal klasskamrat som hjälper oss när vi behöver juridiska råd), styrelsen åkte ut och mätte och byggnationen kunde återupptas. Efter att altanen var färdigbygg slutade grannar prata med oss och när jag låg och solade bakom staketet så hörde jag hur grannar pratade om oss, kallade oss för ryssjävlar och "spydde galla" över oss och altanen.

Värt att tillägga att det finns många stugor i området som är betydligt finare och med större alten, men ingen verkar bry sig om dem.

Nu i helgen stod min 6 åriga dotter och tittade över altanräcket med kikare, stugor står nära varandra i området och grannar mitt emot satt ute på sin altan och var halvfulla och blev helt vansinniga på henne och skrek att hon inte får titta på dem med en kikare. Jag var inte i stugan då, utan min man hörde hur de skrek åt våran dotter och det blev en diskussion mellan min man och grannar, grannen anklagade även min man att han tittar på dem (utan kikare), då sa min man att titta får man var man vill. När jag kom till stugan och fick veta allt detta så ringde jag polisen för att ta reda på lagar och regler vad gäller att titta i kikare - lagen säger att det är endast förbjudet att titta på någon i kikare när denne befinner sig i sitt hem, på allmänna platser är det tillåtet. Efter det samlades många grannar utanför vår stuga, pratade högt om oss och altanen (2 år har gått sedan den byggdes). Det var en mycket olustig känsla. Ena granne kom fram och frågade om vi inte tänker sälja stugan snart, en annan kom fram och uttryckete hur hon tycker synd om oss för att det pratas så om oss i området.

Jag kommer inte att sälja stugan, men situationen är mycket olustigt. Vi försöker att inte störa grannar, vi dricker inte alkohol alls, lägger oss senast 10, alltså inga fester i stugan eller på altanen, men grannar lämnar inte oss i fred och fortsätter att gnälla på allt alt. står och pratar högt om oss så vi hör.

Det är förbjudet att spela boll i området, endast är det tillåter på vissa platser, men alla ungar ställer sig alltid utanför vår altan och sparkar boll mot vår altan och blommor som hänger på altanen, jag har sagt det till styrelsen, men det gör ingenting åt det.

Hur kan vi ignorera allt detta?

Tack

• Svar på tråden Problem med (rasistiska??) grannar
  • Birgitta02

Jag gillar inte rubriken. Varför måste de vara rasistiska bara för att de inte gillar att ha sin sommar i kolonin förstört pga höga ljud från renoveringar? Jag begriper fullt och fast att det är otroligt störande från dina grannars sida. Men kan tycka att de går alldeles för långt. Det finns inga tydliga regler ang ljudnivårer, och när dessa får hålla på. Bygger ni från 10.00-22.00 förstår jag mycket väl att grannarna blir förbannade. Deras lugn förstörs.

Hela historien har gått överstyr.

Läs igenom stadgarna vad som gäller byggande och renoveringar samt störningar i omgivningen.

Vad gäller  kikare så är det en regel att man aldrig någonsin riktar en kikare på människor i omgivningen. Det är oförskämt. Det gäller både barn och vuxna.

Ni får tagga ner och det får grannarna också göra. Här gäller inte vem som har rätt. Det handlar om att leva i samspel.

• Anonym (Inte vad ni vill höra, men..)
    Juaern skrev 2017-05-30 13:27:26 följande:

Altanen byggdes tidigt på våren, vattnet var inte ens påsatt då, så då störde vi verkligen ingen. Be om ursäkt???? Jag tror inte det. Jag skulle vilja att de bad om ursäkt för att de skrek åt mitt barn, kallade oss för ryssjävlar samt hetsar hela området mot oss. Vad är det som är så olämpligt att låta en 6 åring titta i kikare???

Nu får kikar-incidenten lite väl mycket utrymme, men det tycks vara viktigt för dig TS.

Det olämpliga är att det är otrevligt att "spionera" på sina grannar, och även om det inte är det samma att en 6-åring tittar på en i kikare som om en creepy medelålders man hade gjort det, så är det ändå ouppfostrat och som vuxen förväntas man lära sina barn detta.

Vi bor på marknivå och det är frestande för barnen att kika in i fönstren för att se om kompisen är hemma istället för att knacka på. Att det inte är ok har våra barn fått lära sig så fort de var gamla nog att vara själva på gården. Andras barn har jag fått säga till (även vuxna faktiskt) men det har självklart räckt att lugnt informera dem, utan skrik eller hårda ord.
  • ttr

Visst kan man läsa om stadgarna igen men det gått 2 år sedan renoveringen och allt oljud))

• Linux1003
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-05-30 14:20:03 följande:
    Du verkar helt ha missat att jag ifrågasätter de vuxnas beteende

Jag ser bristande omdöme hos ALLA inblandade vuxna som står och skriker inför ett barn, alltså även barnets föräldrar för tror du det är mindre traumatiskt för barnet att föräldrarna blir inblandade i bråk med andra vuxna? Ett barn blir ju rädd om andra bråkar med ens förälder oavsett vems fel det är och vem som börjar.

Sen får man som förälder också lära barn att visa hänyn också, annars växer kanske barnet upp och blir som ts grannar som inte visar hänsyn alls, bara en tanke.

(sen kan man diskutera vad som är mest störande, fulla granar eller renovering, i mitt tycke är båda asjobbiga men man får stå ut med båda, till viss gräns)
    Det har jag inte och jag kommenterade enbart ditt onyanserade sätt att bedöma ett barn. Det låter inte riktigt som du själv har barn och helt givet så tillrättavisar man som förälder sina barn när de gör fel. Du skriver dessutom att TS hävdade att barnet har rätt att titta på dem i kikaren. 
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-05-30 13:30:46 följande:
    Man skriker inte åt barn nej, men ni skötte det också fel och eldade på situationen genom att hävda att ert barn minsann har rätt att titta på dem i kikaren.
    Det enda jag kan utläsa är att TS man bemötte grannarna. Hur kom du fram till det?
    Juaern skrev 2017-05-30 11:27:35 följande:

grannen anklagade även min man att han tittar på dem (utan kikare), då sa min man att titta får man var man vill. 

Kan ju vara bra och åtminstone hålla sig till trådens version? 
  • Juaern
    Birgitta02 skrev 2017-05-30 14:35:32 följande:

Jag gillar inte rubriken. Varför måste de vara rasistiska bara för att de inte gillar att ha sin sommar i kolonin förstört pga höga ljud från renoveringar? Jag begriper fullt och fast att det är otroligt störande från dina grannars sida. Men kan tycka att de går alldeles för långt. Det finns inga tydliga regler ang ljudnivårer, och när dessa får hålla på. Bygger ni från 10.00-22.00 förstår jag mycket väl att grannarna blir förbannade. Deras lugn förstörs.

Läs igenom stadgarna vad som gäller byggande och renoveringar samt störningar i omgivningen.

Vad gäller  kikare så är det en regel att man aldrig någonsin riktar en kikare på människor i omgivningen. Det är oförskämt. Det gäller både barn och vuxna.

Ni får tagga ner och det får grannarna också göra. Här gäller inte vem som har rätt. Det handlar om att leva i samspel.

Rasistiska blev de när de sa "ryssjävlar" så vi hörde.
  • Birgitta02

Uppenbarligen har det gått troll i er och grannarnas relation TS. Själv hade jag nog letat efter ett annat ställe. Faktiskt. Sånt här är otroligt svårlöst. Ni kommer "nya" till ett ställe och det är svårt att komma in i gemenskapen. Att sen ställa till oljud, ses sällan med blida ögon. Att ert barn riktar en kikare mot folk, kan för er te sig som en bagatell, men det är faktiskt oförskämt och det hjälpte säkert inte upp relationen. Nu är det nästan kört. Ni kommer inte kunna göra något åt stämningen i området. Ni KAN bjuda in till litet kalas, bjuda på allt (plockmat, vin, vatten, kaffe etc) och helt enkelt krypa till korset. Be om ursäkt och säg att ni kommit snett på det från början och väldigt gärna ha en god relation till grannarna. Tror inte det går på något annat sätt. Och kanske inte på detta sätt heller.

• Linux1003
    Birgitta02 skrev 2017-05-30 14:35:32 följande:

Jag håller med dig när det gäller rubriken. Det finns många med utländsk härkomst som använder begreppet vårdslöst för minsta lilla fadäs. Men, jag har själv utländskt påbrå även om jag är född här och tro mig det är ytterst sällan jag själv drabbas så är det inte särskilt svårt att särskilja känslan om det handlar om meningsskiljaktigheter eller rasism. Jag tror att TS upplever och känner det. 
  • Birgitta02
    Juaern skrev 2017-05-30 15:16:35 följande:
    Rasistiska blev de när de sa "ryssjävlar" så vi hörde.
    Hade ni varit etniska svenskar hade det antagligen hetat "White trash". Eller nåt annat. Så det är inget att hänga upp sig på. Kukjävel är också poppis. Eller jävla fitta. Eller nåt annat. Ryssjävel var nog ganska rumsrent :)
  • ttr

Främlingsfientliga passar nog bättre)

"krypa till korset" tar nog priset)))

• Birgitta02
    ttr skrev 2017-05-30 15:27:31 följande:
    Främlingsfientliga passar nog bättre)
    "krypa till korset" tar nog priset)))
    Det är nog det man måste göra... faktiskt. Nån måste vara hjälten här. Antingen är man kvar år ut och år in i en fientlig miljö, eller så försöker man göra något åt det. Tycker "krypa till korset" är bra ord att belysa vad det handlar om. Tycker jag då. Gör ju inte alla.
Svar på tråden Problem med (rasistiska??) grannar