Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Grannarna kan kontakta länsstyrelsen eftersom ni inte uppfyller kraven för att hålla katt och ska se till att ens katter inte blir en sanitär olägenhet. Varför har ni skaffat en massa katter som ni låter springa vind för våg och varför har ni inte lyckats få dessa rumsrena. Om katterna ligger i grannars möbler för att ni inte ordnat något hem åt dem och då är det er uppgift att ordna någon form av isolerat vindskyddat boende åt dem.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:12:30 följande:
    Detta gör jag dagligen:

Ger dom mat och vatten.
    Kollar till hur deras plats i garaget ser ut, fixar om de flyttat på t ex dynor.
    Sitter ute på altanen och gosar med den eller de katter som är där.

De är inte skygga eller osociala. De har dagligen kontakt med mig och barnen. De är alltså INTE förvildade.

Hans jobb är att sköta kattlådan men det sköter han inte jättebra.

Jag vägrade till slut att släppa in dom eftersom de gjorde sina behov överallt förutom i sina lådor, vi hade 4 kattlådor inne!

De pissar och skiter alltså i grannarnas trädgårdar, i rabatter mm. Grannarna har försökt prata med min sambo men han vägrar ändå göra nått åt saken. En granne har dessutom ett mindre barn som är extremt känslig för infektioner så jag hoppas ju verkligen att barnet aldrig kommer nära kattskiten.

Rent juridiskt så har katterna rätt att ströva runt utan åverkan på dom.

Men är nyfiken på engelska sak, rent juridiskt. Det är ju hans katter från början men vi bor ju tillsammans. Räknas de även som mina isf? Om jag beslutar att någon jägare t ex ska avliva dom så kan det rent krasst inte vändas emot mig?

Nu är det ett tag sen men har varit i kontakt med katthem och trycket på dom är såpass stort så här kunde de inte ta emot några katter alls och de hade nästan kö på katter som behövde akut hjälp. Har även kontaktat folk som letat efter katter men det ska ju absolut vara en liten gullig kattunge.

Nån frågade om åldern. Den äldsta är mellan 10-12 och yngsta 5 år. Samtliga är kastrerade.
    Även du räknas som ansvarig för katterna. Människor som börjar mata hemlösa katter räknas som ansvarig för dessa katter därför ska man aldrig börja mata strykarkatter om man inte tänker sig att ta hand om dessa katter.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:27:39 följande:
    Eftersom jag räknas som ansvarig så kan jag alltså besluta om avlivning mot hans vetande och vilja?
    Tveksamt om du kan besluta om detta däremot ses du som ägare om länsstyrelsen skulle få in anmälningar om misskötta djur från grannarna. Du får informera din sambo om att om det skulle bli tillsyn från Ls när grannarna tröttnar så kommer han att få en ganska saftig faktura av dem oavsett om de anser att det är dålig djurhållning eller inte.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 13:00:40 följande:
    Har sagt till honom om det men känns inte som han tror på mig. Men valet verkar ju vara nu att smygavliva djuren eller uppmuntra grannarna till anmälan.
    Du kan själv anmäla anonymt till Länsstyrelsen att det är problem med katter i bostadsområdet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 17:00:44 följande:
    Problemet fanns innan vi bodde tillsammans och fick barnen. Så med andra ord finns det en annan orsak.
    Varför vill din sambo ha kvar katter som inte lever med er som en familjemedlem utan driver omkring och irriterar era grannar?
    Ett husdjur skaffar man väl för att det ska berika ens liv och tillföra något positivt och det lär ju knappast katter som lever vid sidan av utomhus göra.
  • Anonym (anonym)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 15:53:03 följande:
    Hur ska jag annars få iväg dem ur min trädgård när de sitter och skiter på mina möbler? Springa och hämta ägaren?? De bryr sig inte, de är väl bara glada att katterna inte bajsar hemma i deras egen trädgård, för de bajsar tydligen bara i andras trädgårdar, våra grannars katter.

Om grannarna höll ordning på sina katter och höll dem från att bajsa omkring på andras saker skulle jag inte behöva ställa varken katt eller ägare till svars för något. 

Varför är mitt ansvar i det här större än kattägarens?
    Om katten bajsar på möbler så är det stora fel på katten så då bör tala med ägaren så att den tar katten till veterinär.
    Katter döljer sin avföring om det inte är något fel på dem såvida det inte finns enorma mängder med lösdrivande okastrerade som revirmarkerar.
  • Anonym (anonym)

Nyligen omhändertogs och avlivades över 20  katter som ägaren ansåg inte var något problem eftersom de hade en tomt på över 1000 kvm att gå fritt på samt att de fick tillsyn morgon och kväll, kan tänka att grannarna i villaområdet var glada när de slapp alla dessa katter.

Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo