Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:12:30 följande:
Detta gör jag dagligen:
Ger dom mat och vatten.
Kollar till hur deras plats i garaget ser ut, fixar om de flyttat på t ex dynor.
Sitter ute på altanen och gosar med den eller de katter som är där.
De är inte skygga eller osociala. De har dagligen kontakt med mig och barnen. De är alltså INTE förvildade.
Hans jobb är att sköta kattlådan men det sköter han inte jättebra.
Jag vägrade till slut att släppa in dom eftersom de gjorde sina behov överallt förutom i sina lådor, vi hade 4 kattlådor inne!
De pissar och skiter alltså i grannarnas trädgårdar, i rabatter mm. Grannarna har försökt prata med min sambo men han vägrar ändå göra nått åt saken. En granne har dessutom ett mindre barn som är extremt känslig för infektioner så jag hoppas ju verkligen att barnet aldrig kommer nära kattskiten.
Rent juridiskt så har katterna rätt att ströva runt utan åverkan på dom.
Men är nyfiken på engelska sak, rent juridiskt. Det är ju hans katter från början men vi bor ju tillsammans. Räknas de även som mina isf? Om jag beslutar att någon jägare t ex ska avliva dom så kan det rent krasst inte vändas emot mig?
Nu är det ett tag sen men har varit i kontakt med katthem och trycket på dom är såpass stort så här kunde de inte ta emot några katter alls och de hade nästan kö på katter som behövde akut hjälp. Har även kontaktat folk som letat efter katter men det ska ju absolut vara en liten gullig kattunge.
Nån frågade om åldern. Den äldsta är mellan 10-12 och yngsta 5 år. Samtliga är kastrerade.
Även du räknas som ansvarig för katterna. Människor som börjar mata hemlösa katter räknas som ansvarig för dessa katter därför ska man aldrig börja mata strykarkatter om man inte tänker sig att ta hand om dessa katter.