• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (undrar samma)

Undrar med vad som gäller och vad som är ok! Katter är ju de enda husdjur i stort sett som får vandra fritt och störa andra som inte vill ha katt och som i vårt fall även har allergiker i familjen. 

De skiter i min rabatt och ligger i våra utemöbler så den allergiska sen inte kan sitta där! Så sjukt irriterande! 

Jag har nu köpt en kattskrämma med högfrekventa ljud som jag hoppas ska få slut på eländet! Men känns surt att JAG ska behöva betala för att bli av med någon annans djur som förpestar vår tomt. 

Jag älskar katter och har haft många egna, men nu går det inte pga allergin och jag hade inte accepterat om mina katter gjorde sina behov i rabatter heller, då hade de fått vara inne. 

• Tecum

Du och grannarna får väl gadda ihop er och se till att katterna "råkar försvinna". Kommunen har en skyddsjägare som hanterar sådant och om din sambo säger att grannarna får ta tag i problemet så låt dem göra det.

• Anonym (Högtryckstvätt)

Grannarna får väl skrämma iväg katterna med vattenslang eller högtryckstvätt. Skulle jag varit er granne skulle jag sagt till honom att skita i vad jag gör på min egen tomt.

• Anonym (Less)
    Anonym (Högtryckstvätt) skrev 2017-06-01 10:37:51 följande:

Grannarna får väl skrämma iväg katterna med vattenslang eller högtryckstvätt. Skulle jag varit er granne skulle jag sagt till honom att skita i vad jag gör på min egen tomt.

En av grannarna har lagt ut tusentals kr på att försöka lösa problemet men inget har funkat. Diverse medel och ljud mm. Han är mer än less på djuren. En annan granne har sprutat vatten och även kastat saker efter katterna men det hjälper max 2 dagar sen är de tillbaka.
  • Anonym (Less)
    Tecum skrev 2017-06-01 10:37:06 följande:

Du och grannarna får väl gadda ihop er och se till att katterna "råkar försvinna". Kommunen har en skyddsjägare som hanterar sådant och om din sambo säger att grannarna får ta tag i problemet så låt dem göra det.

Fast de får tydligen inte skada eller döda katterna hur som helst heller.
  • Anonym (Ansvar)

Står katterna registrerade på er på något sätt med chip eller märkning är det erat ansvar, annars är det vildkatter som man får skjuta. Tycker synd om katterna, men det blir sån när dom inte har samma status sm hund. När katten jar fått status kommer det inte existera några katter utan ägare.

• Påven Johanna II

Vägrar ni dem att komma in? Usch, vilka svin till människor det finns. Skrikandes

• Anonym (anonym)

Grannarna kan kontakta länsstyrelsen eftersom ni inte uppfyller kraven för att hålla katt och ska se till att ens katter inte blir en sanitär olägenhet. Varför har ni skaffat en massa katter som ni låter springa vind för våg och varför har ni inte lyckats få dessa rumsrena. Om katterna ligger i grannars möbler för att ni inte ordnat något hem åt dem och då är det er uppgift att ordna någon form av isolerat vindskyddat boende åt dem.

• Anonym (Less)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 10:45:39 följande:

Vägrar ni dem att komma in? Usch, vilka svin till människor det finns. 

Tror inte du heller hade låtit 4 katter vara inne där de pissar och skiter överallt när det finns småbarn.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo