Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Kattproblem vs grannar vs sambo

Vägrar ni dem att komma in? Usch, vilka svin till människor det finns. Skrikandes

• Påven Johanna II
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-01 10:47:41 följande:

Grannarna kan kontakta länsstyrelsen eftersom ni inte uppfyller kraven för att hålla katt och ska se till att ens katter inte blir en sanitär olägenhet. Varför har ni skaffat en massa katter som ni låter springa vind för våg och varför har ni inte lyckats få dessa rumsrena. Om katterna ligger i grannars möbler för att ni inte ordnat något hem åt dem och då är det er uppgift att ordna någon form av isolerat vindskyddat boende åt dem.

Det är riktigt att ägare till utekatter ska tillgodose katternas behov men de anses enligt lag inte vara ansvariga för vad katterna ställer till med hos andra. Det vill säga att enligt djurskyddslagen så är det de som drabbas av exempelvis bajs i rabatter eller repade bilar, nedkissade utemöbler eller vad det kan vara som ska värja sig mot det och det ska de göra på sätt som inte skadar katterna. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 10:49:34 följande:
    Tror inte du heller hade låtit 4 katter vara inne där de pissar och skiter överallt när det finns småbarn.
    Jag skulle aldrig ha misskött djur så att en sådan situation hade kunnat uppkomma. Det gör bara sadister eller klent begåvade människor. Sådana människor skulle jag för övrigt inte ha skaffat barn tillsammans med heller. 
  • Påven Johanna II
    taquine skrev 2017-06-01 10:54:28 följande:
    Har ni lådor till dem att göra sina behov i då? Och håller dom rena? 
    Fy fan vilket djurplågeri att hålla dem utomhus hela tiden .Vissa ska banne mig inte ha djur.
    Exakt. Mitt förakt för den sorts människor är oändligt.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:03:24 följande:
    JAG har fixat dynor, en låda de kan krypa in i samt mat och vatten dagligen. Hans jobb är att sköta kattlådan men funkar si och så. Jag tänker inte göra mer. Har sagt till honom lugnt att katterna måste bort på något sätt och även exploderat ang det. En granne var direkt hotfull mot honom men inget händer.
    Men polisanmäl fanskapet för djurplågeri! Han har rätt i att utekatter får ströva fritt och att det är de som drabbas av deras framfart som ska vidta åtgärder genom att exempelvis hägna in sin tomt men han har förstås inte rätt att missköta de djur han skaffat!

Förstår inte hur du kunde vara sugen på att skaffa barn med en så störd person. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:05:24 följande:
    Förakta mig hur mycket du vill men jag försöker iaf hitta en lösning på allt. Men är väl för klent begåvad eftersom jag inte vill bryta mot lagar mm?
    Gör du? Du menar att det är svårt att lösa det uppkomna problemet med att din sambos beteende är exceptionellt idiotiskt? Det hade jag löst snabbare än en gris blinkar. 

Den som inte vill eller förmår sköta djur ska inte ha några, och det hade jag sett till att han inte hade haft. Han hade inte haft barn eller sambo heller om jag varit du, men det är ju tydligt att du ser på det på något helt annat sätt.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:09:47 följande:
    Djurplågeri? De är friska, välnärda och sociala. Hade de varit magra och synligt misskötta så hade en anmälan kunnat gå igenom.

Störd? Utöver kattproblemet så är han fantastisk på alla sätt.
    Ja, djurplågeri. Du säger ju att det är hans katter och du säger också att han inte lyfter ett finger för att sköta dem för det gör du och du vill inte ha dem och låter dem inte komma in i huset. Så om du inte skulle göra det du trots allt påstår dig göra för dem, skulle de då vara friska, välnärda och med sitt sociala behov tillfredsställt? Om nej så är han en djurplågare. Om ja så har du i sådana fall överdrivit hans undanlåtenhet att sköta katterna och då är det väl i sådana fall du som bör lastas för att de inte längre tillåts komma in i huset.

Så vilket är det? Hur ska du ha det?

Fantastisk? Det finns inget fantastiskt med människor som plågar djur, de är bara störda.
  • Påven Johanna II
    nernu skrev 2017-06-01 14:39:45 följande:

Ah just det. För katter trivs ju verkligen bäst inlåsta? Typiskt djurvänner i stan som går med katt i koppel. Suck.

För att kunna vägra någon, djur eller människa, att komma in krävs det att de velat komma in.
  • Påven Johanna II
    nernu skrev 2017-06-01 15:31:35 följande:
    Har haft en fågel som har velat picka sig in på vårt fönster i flera dagar. Utgår ifrån att du anser att det är vidrigt och elakt att vi inte har släppt in den heller?
    Ja, om det är en fågel som du har skaffat dig så tycker jag att det är riktigt vidrigt att inte släppa in den. I övrigt kan förstås inga jämförelser göras med vilda djur och fåglar. 
  • Påven Johanna II
    molly50 skrev 2017-06-04 13:31:12 följande:

Alltså,enligt lag så har ju kattägare skyldighet att ha sådan uppsyn över sina katter att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
    Sen om de har skyldigheter att ersätta saker som katten har förstört är jag osäker på.
    Men ur moralisk synpunkt så tycker jag att man kan göra det.
    Det hade i alla fall jag gjort om det kunnat bevisas att det är min katt som gjort det.

Jag tolkade det som att du menade att jag kastade saker. Missförstånd. Ber om ursäkt för det.

Ja,det förstår jag. 

Jag har ingen ljust att lägga ut pengar på att hålla andras husdjur borta.
    I så fall kan ju kattägaren stå för det eller låta hägna in sin egen gård om katten absolut ska vara ute.

Det gäller bara olägenheter för människors hälsa.

"I Miljöbalkens förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd stadgas att husdjur och andra djur som hålls i fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer och att det är djurägarens ansvar att så inte sker. Det betraktas dock inte som en olägenhet för människors hälsa (så kallad sanitär olägenhet) att en katt uträttar sina behov i rabatter, befinner sig på grannens tomt eller hoppar upp på bilar. Kattägare kan inte heller tvingas att hålla sin katt inne för att katten går in i andras hus genom tillfälligt öppna fönster eller dörrar. Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som känner sig drabbad av att katter befinner sig på den egna tomten får istället själv hålla katterna borta genom att vidta olika åtgärder, såsom att hägna in tomten, hålla dörrar och fönster stängda, strö ut avskräckande medel etc."

Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo