• LFF

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hade bett honom och katterna fara och flyga för länge sen om de inte var rumsrena (och inte var kattungar). Varför har man katt om man inte tar hand om dem?

Jag gillar katter men HATAR utekatter i tätbebyggda områden. Vi har ett gäng i vårt område och de skiter i sandlådan, pissar på vår grill (och andras) och är bara allmänt jobbiga! 

Din sambos katter är ju mer vilda än tama nu också då de dessutom inte får gå in.

• LFF
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:09:47 följande:
    Djurplågeri? De är friska, välnärda och sociala. Hade de varit magra och synligt misskötta så hade en anmälan kunnat gå igenom.

Störd? Utöver kattproblemet så är han fantastisk på alla sätt.
    Hur kan en man som inte har vett nog att ta hand om de djur han skaffat sig vara "Fantastisk på alla sätt"???? 
  • LFF
    nernu skrev 2017-06-01 14:39:45 följande:
    Ah just det. För katter trivs ju verkligen bäst inlåsta? Typiskt djurvänner i stan som går med katt i koppel. Suck.
    Men vad bra. Då tycker jag att vi förbjuder katter i tätbebyggt område eftersom folk inte har vett nog att hålla efter sina djur och se till att de inte orsakar skada på omgivningen. Så är det bara bönder som får ha katt! Tycker jag är en strålande bra idé så slipper vi övriga att kattjävlarna använder barnens sandlådor som toaletter, nerpissade skydd till grillarna, förstörda utemöbler etc etc etc.
  • LFF
    taquine skrev 2017-06-01 15:55:59 följande:
    Kattjävlarna? Moget verkligen.. .hoppas dina ungar slipper höra det där.
    Inte funderat på att skaffa nät /lock till sandlådan, ta in dynor och annat från uteplats/altan när ni inte är där m.m ?
    Nu är det som det är med utekatter , de har ju rätt att strosa fritt.

Verkar som alla "kattjävlar" dras till katthatare för jag har aldrig haft problem med dem, och då bor jag i ett väldigt kattrikt område.
    Jag är inte katthatare, jag bara hatar utekatter. Jag anser att skaffar man husdjur så ser man till att ha koll på djuren så de inte stör sin omgivning! När jag inte kan ha min dörr öppen för att då riskerar jag att få in en katt så känner jag mig inte välvilligt inställd till vare sig katten eller dess ägare.

Ska jag släpa in vår gasolgrill varje gång vi använt den tycker du? Eftersom det eär i synnerhet på grillens skydd som de pissar? Varför ska jag inte kunna glömma mina dynor ute bara för att du ska få ha dina katter ute rännandes, störandens småfåglar etc? Varför har din katt större rättigheter att försöta än jag att skydda min egendom? Varför ska jag behöva skaffa ett nät så inte dina katter förstör vår sandlåda och mina barn inte kan gå och leka hur de vill i sin sandlåda? 

Som sagt, förbjud utekatter i tätbebyggt område! De är ett sattyg som inte gör någon nytta. På bondgårdar har de iaf ett jobb att sköta med att hålla rätt på råttor och andra skadedjur.
  • LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:12:53 följande:
    Orsaken spelar mindre roll, det jag ville ha sagt var att vissa saker får man leva med helt enkelt och ställer man någonting utomhus som man rädd om så ser man till att skydda det på något sätt eller ta in det när man inte är där.
    Men snälla nån! HUR ska jag skydda min gasolgrill från pissande kattjävlar (Ja, jag anser fortfarande att de är kattjävlar) som revirmarkerar på grillens skydd? VARFÖR ska inte jag kunna få glömma något ute utan att kattjävlen har pissat ner det? 

Hur jävla svårt är det att se till att ens katt inte stör genom att man inte släpper ut den i tätbebyggt område?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, utekatter har INGENTING i tätbebyggt område att göra! Kan man inte förstå det så ska man inte ha katt. 

Av kärlek till sitt husdjur (som man uppenbarligen nästan aldrig vill se eftersom man släpper ut det) så borde man vilja skydda det från:

Bilar
    Människor som tex lägger ut spetsad mat i syfte att skada/döda djur
    Slagsmål med andra katter
    Riskera att bli skadad av en hund
    Eventuella rävar i området

Om man släpper ut sin katt vind för våg så bryr man sig helt enkelt inte om sitt djur.
  • LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:56:14 följande:
    Hägna in tomten med ett högt nät som någon föreslog. Eller om du kan ställa grillen någonstans där de inte når den. Fast det är ju egentligen inte mitt problem, utan ditt. Man får ta hand om de saker man skaffar på bästa sätt. Själv får jag bajs i rabatterna det är bara att plocka bort och se glad ut. Vad ska man annars göra?

Därför att det finns utekatter som går fritt.

Sista frågan får du fråga kattägarna om.

Ang. riskerna, javisst det finns risker med mycket som man gör, men ska man alltid sitta inne i säkerhet för att skydda sig? Man måste faktiskt kunna leva. Samma gäller katterna. Så hade i alla fall jag resonerat om jag hade haft katt.

Jag förstår din frustration men enda lagliga sättet att komma åt det här är väl politiskt.
    Nu bor jag i ett BR-radhus där tanken är att innegården som vi delar är öppen. Och eftersom det är en BR så får jag inte göra som jag vill. Och det är ingen på gården som har katt (alla på gården stör sig istället på katterna som kommer från andra gårdar).

Och nej, en grill kan man sällan ställa så katterna inte kommer åt den *suckar* Det inte inte bordsgrillar vi pratar om!
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 13:11:43 följande:
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
    Men de får fortfarande inte orsaka skada eller skapa olägenheter för omgivningen.

Sen tycker ju jag att det är jävligt konstigt att hundar ska hållas kopplade 1 mars-20 augusti med anledning av att den perioden är "djurens barnkammare" etc medans katter inte lyder under några som helst jävla restriktioner. Jag tror nog att katterna har ihjäl fler oskyldiga djurbebisar än hundarna. Men just ja "Katten är ju vildare av naturen".... *suck*

• LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:03:01 följande:
    Ja då verkar det som att radhus är fel boendeform för dig.
    Nope, tätbebyggt område är fel plats för alla som inte bryr sig om sina katter och släpper ut dem vind för våg.
  • LFF
    Anonym (Fy fan) skrev 2017-06-02 14:30:24 följande:
    Gå in och sätt dig då när du uppenbarligen inte tål andra levande varelser än dig själv! Hoppas fåglarna skiter i huvudet på dig varenda gång du går utanför dörren. Eller dom kanske ska buras in dom också?
    Varför ska katterna ha företräde till allt framför alla andra? Varför har katterna mer rätt till MIN uteplats än vad jag har?
  • LFF
    molly50 skrev 2017-06-02 14:38:45 följande:
    Borde inte detsamma gälla katter då?
    Är man rädd om sin katt så släpper man inte ut den i ett tätbebyggt område där faror kan hota.
    Men de som har utekatter ÄR ju inte rädda om sina djur. Det är ju det som är problemet. Om de vore det skulle de aldrig släppa ut sin katt vind för våg.
  • LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:44:51 följande:
    Det är din åsikt men trots det så har de rätt att släppa ut sina katter i tätbebyggt område. Det är du som är besvärad så då är det upp till dig att hitta ett boende som är lämpligare för dig. Eller så låter du bli, men då får du ha din grill nerpissad.
    Eller så fortsätter jag att spruta vatten på de kattjävlar som kommer i närheten. Och den dagen jag lyckas lista ut vem det är som äger katten så kommer det ett nerpissat skynke till ägaren med en räkning på vad de kostar.
  • LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:24:54 följande:
    Ja men då så. Om du har ett bra sätt som fungerar så varför klaga och ställa frågor om vad du ska göra?
    LFF skrev 2017-06-02 12:29:49 följande:
    Men snälla nån! HUR ska jag skydda min gasolgrill från pissande kattjävlar (Ja, jag anser fortfarande att de är kattjävlar) som revirmarkerar på grillens skydd? 

Därför att jag inte kan vakta min uteplats 24/7 eftersom jag har ett jobb och ett liv i övrigt.
  • LFF
    katthatare1 skrev 2017-06-02 16:05:57 följande:
    Just mina grannar har nog rätt störda katter. De har 5 eller 6 katter som de tagit från katthem. Katterna ser rätt skabbiga ut och beter sig ganska underligt. Jag har också förstått att "normala" katter inte beter sig på det här sättet och lägger bajset helt synligt på en stolsdyna etc. 

Att prata med ägarna är tyvärr helt uteslutet. De är inte särskilt resonabla om man säger så.

Men jag tycker generellt att det är konstigt och fel att katter i ett bebyggt område ska ha rätt att bajsa var de vill och att det ska vara omgivningens ansvar att hålla undan sina grejer istället för kattägarnas ansvar att hålla efter sina katter. 
    Oj, katterfrån katthem som får vara utekatter? Låter sombåde ett oseriöst katthem och osseriösa ägare. Min fd chef som hade katthemskatter fick ordna inhägnad  på sin tomt om katterna skulle få vara ute, i övrigt ansåg katthemmet att de skulle vara innekatter.
  • LFF
    katthatare1 skrev 2017-06-02 16:23:15 följande:
    Det är mycket möjligt att den här familjen inte bryr sig om vare sig riktlinjer från katthemmet eller vad vi grannar tycker om deras katters beteende. 
    Iofs rätt sannolikt också. Åter igen har man i denna tråd märkt hur otroliga utekattägare är med sin bristande hänsyn till sin omgivning. "Du får ta undan dina saker annars får du skylla dig själv över att saker blir förstörda för mina katter har minsann rätt att få göra vad de vill" Kräks
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo