• molly50

Kattproblem vs grannar vs sambo

taquine skrev 2017-06-01 15:55:59 följande:
    Kattjävlarna? Moget verkligen.. .hoppas dina ungar slipper höra det där.
    Inte funderat på att skaffa nät /lock till sandlådan, ta in dynor och annat från uteplats/altan när ni inte är där m.m ?
    Nu är det som det är med utekatter , de har ju rätt att strosa fritt.

Verkar som alla "kattjävlar" dras till katthatare för jag har aldrig haft problem med dem, och då bor jag i ett väldigt kattrikt område.
    Man är väl inte katthatare bara för att man inte vill att ens gård ska användas som toalett och sovplats för andras katter.
    Vi hade ett tag stora problem med katter som bajsade runt husknuten utan att gräva ner det efter sig och på vår altan,sov i våra utemöbler,kissade på vårt grillskydd och i makens dyra jaktstövlar som han ställt ut på vädring.
    Och i dotterns dockvagn som vi råkat glömma ute.
    Dörrmattan fick vi kasta bort pga kattkiss.
    Vi har också fixat lock till barnens sandlåda.
    Hos grannarna har de kissat ner nytvättade kläder som hängts ut på tork och bajsat på nätet som de lagt över sina rosenbuskar.
    Tycker du det är acceptabelt?
    Varför ska man behöva stå ut med det?
    Och varför ska man behöva anpassa sitt hem och sin gård efter andras katter?
    Vill man ha en katt så skaffar man väl en själv.
    Jag tycker om katter,men anser att de har det bättre ute på landet än i tätbebyggt område.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 10:31:13 följande:

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

Lagen säger att katter får ströva fritt ute. Men att de ska hållas under sådan uppsikt att de inte ställer till med olägenheter för grannarna. Om jag har förstått det rätt.
    Men jag tycker att man ändå bör ta grannsämjan i beaktande.
    Är det verkligen värt att bli osams med sina grannar pga att man har utekatter som gör sina behov hos grannarna?
    Hade jag haft katt så hade jag haft den inne.
    Men i ert fall så verkar ju det inte fungera.
    Kanske skulle de ha det bättre om de fick flytta ut till någon på landet?
    Kanske blev det ett stressmoment för dem när ni fick barn?
    I så fall mår de ju inte bra.
    Och i så fall är det ju inte snällt att hålla dem kvar i den miljön som gör dem stressade.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:12:53 följande:
    Orsaken spelar mindre roll, det jag ville ha sagt var att vissa saker får man leva med helt enkelt och ställer man någonting utomhus som man rädd om så ser man till att skydda det på något sätt eller ta in det när man inte är där.
    Borde inte detsamma gälla katter då?
    Är man rädd om sin katt så släpper man inte ut den i ett tätbebyggt område där faror kan hota.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 13:11:43 följande:
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
    Om du läser vad jag skrev så skrev jag,"om jag har förstått det rätt".

Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Är det då för mycket begärt att man visar den hänsynen att man tar ansvar för det ens katt har ställt till med?
    Alla kattägare gör nämligen inte det.

Och oavsett vad lagen säger så känner jag att jag inte ska behöva anpassa min gård och mitt hem för andras katter.
    Lika lite som jag skulle kunna kräva att andra ska anpassa sina hem och sina gårdar efter mina djur.
    Jag vill också kunna ha öppet och vädra under varma sommardagar.
    Det är helt sjukt att kattägare ska kunna slippa undan det ansvar som alla andra djurägare får ta.
    Och därför borde lagen ändras till att gälla även kattägare på samma sätt som hundägare.
    Carpe Diem
  • molly50
    LFF skrev 2017-06-02 14:45:42 följande:
    Men de som har utekatter ÄR ju inte rädda om sina djur. Det är ju det som är problemet. Om de vore det skulle de aldrig släppa ut sin katt vind för våg.
    Nej,det är just det jag menar.
    Kattägare har en förmåga att påpeka att alla andra ska hålla det de är rädda om inne.
    Men detsamma verkar inte gälla deras katter,
    Det är lite dubbelmoral,tycker jag.
    Carpe Diem
  • molly50
    LFF skrev 2017-06-02 14:47:03 följande:
    Eller så fortsätter jag att spruta vatten på de kattjävlar som kommer i närheten. Och den dagen jag lyckas lista ut vem det är som äger katten så kommer det ett nerpissat skynke till ägaren med en räkning på vad de kostar.
    Om du får tag på någon av katterna så borde det vara ganska lätt att ta reda på vem ägaren är om katten har chip eller öronmärkning.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:51:54 följande:
    Ja det kan man också tycka men det har inget med att göra ifall folk får sina föremål förstörda. Det är de som gnäller.
    Har det inte?
    Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
    På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.

Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
    Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
    Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
    Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
    Carpe Diem
  • molly50
    taquine skrev 2017-06-02 15:03:20 följande:
    Alltså ni katthatare , ni har inte funderat på att söka hjälp för era aggressioner? Helt jävla bisarrt. Stackars era ungar...

TA IN era dynor, sätt ett lock på grillen,(trodde jag alla gjorde när den inte används aldrig hört talas om en katt som kissar i en grill förresten)) sätt skydd på era sandlådor.m.m. Det är knappast någon raketforskning precis.(eller inte för de flesta i varje fall)

Tycker ni ska söka hjälp , för ni verkar verkligen inte må bra.bli så rabiat är inte friskt . Än en gång , stackars barn.
    Vi gör allt det. Har dynorna i en dynbox,lock på barnens sandlåda osv.
    Men hur skyddar man ett överdrag till en grill?
    Eller ett altangolv t ex?
    Det sistnämnda är ju inte riktigt lika lätt att ta in och överdraget till grillen måste ju sitta där för att skydda grillen.
    Annars kissar de ju på grillen istället.
    Så hur gör man då?
    Kom gärna med förslag som inte kostar pengar.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Katter) skrev 2017-06-02 15:14:57 följande:
    Katter mår bra av att vara i naturen, det är egentligen där de hör hemma, en katt är oftast full kapabel att klara sig och dessutom kommer de flesta alltid hem igen.

Så att en katt ägare släpper ut sina katter är egentligen någon som bryr sig om att djuret skall må bra, problemet är att hon inte vill släppa in de och att de tillsammans inte löser problemet, kan de inte hantera de, fånga in och sälj eller ge bort de till någon som har förutsättningar.

Fågelskit är till exempel frätande, vad skall man göra, det är ju ute fåglar, ingen äger de ingen kan ta ansvar, skall man skjuta vartenda fågel för att de skiter på våra bilar o förstör lacken mm, det är orimligt.

Det har hänt mig också, det är inte de ni skall ställa till svars, de vet tyvärr inte att det är fel att bajsa i sandlådan, de associerar det med sin låda, det är ägarna man skall jaga och se till att de tar hand om sina djur på ett bättre sätt eller lämna över de till någon annan 
    Ja,men är det då inte bättre att flytta ut på landet?
    Katterna har det väl mycket bättre där än i tätbebyggda områden där faror kan lura.
    Du får ursäkta mig. Men jag tycker inte att det verkar som att man är mån om att katten ska må bra om man släpper ut den att springa vind för våg bland trafikerade vägar och ilskna grannar.

Jag har aldrig ställt katterna till svars. Var har du utläst det?
    Jag är inte dummare än att jag fattar att det är ägarna som ska ställas till svars.
    Men det är inte alltid så lätt att få tag på katterna och få reda på vem ägaren är.
    Dessutom är inte ens alla katter märkta.
    Så hur gör man då?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Katter) skrev 2017-06-02 15:22:26 följande:

Alla djur hör väl hemma ute i naturen och att vi har tagit in de i våra hem och gjort de till sällskapsdjur skall väl inte de stå till svars.

Det är ägaren du skall ÅT  

Det håller jag med om.

Men vem här i tråden har försökt ställa katterna till svars och inte ägarna?
    Jag har då inte sett någon.
    Carpe Diem
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo