Inlägg från: Anonym (Pysen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pysen)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Anonym (Japp) skrev 2017-06-01 18:30:05 följande:
    Och?? Väljer man barnen eller katterna går barnen före alla dagar i veckan. Jag hade avlivat katter som pussar och skiter överallt inne.
    Ska katterna straffas för att ägarna inte lyckas tillhandahålla en tillfredsställande miljö för dem tycker du? Oerhört förmätet tankesätt tycker jag.

Jag tycker Påven Johanna har rätt, sambon verkar totalt oduglig och oansvarig och jag hade inte heller skaffat barn eller byggt upp ett hem med en sådan person.

För övrigt så får man räkna med att det kommer katter om man bor i villaområde. Precis som man får räkna med att fåglar skiter eller att det kommer regn ifrån himlen. Gör vad ni vill med era grillar och utemöbler.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 05:52:50 följande:
    Att fåglar skiter och det kommer regn från himlen har inte närmelsevis samma orsak som när grannarnas katter hälsar på och ställer till, så din jämförelse hamnar i papperskorgen.
    Orsaken spelar mindre roll, det jag ville ha sagt var att vissa saker får man leva med helt enkelt och ställer man någonting utomhus som man rädd om så ser man till att skydda det på något sätt eller ta in det när man inte är där.
  • Anonym (Pysen)
    LFF skrev 2017-06-02 12:29:49 följande:
    Men snälla nån! HUR ska jag skydda min gasolgrill från pissande kattjävlar (Ja, jag anser fortfarande att de är kattjävlar) som revirmarkerar på grillens skydd? VARFÖR ska inte jag kunna få glömma något ute utan att kattjävlen har pissat ner det? 

Hur jävla svårt är det att se till att ens katt inte stör genom att man inte släpper ut den i tätbebyggt område?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, utekatter har INGENTING i tätbebyggt område att göra! Kan man inte förstå det så ska man inte ha katt. 

Av kärlek till sitt husdjur (som man uppenbarligen nästan aldrig vill se eftersom man släpper ut det) så borde man vilja skydda det från:

Bilar
    Människor som tex lägger ut spetsad mat i syfte att skada/döda djur
    Slagsmål med andra katter
    Riskera att bli skadad av en hund
    Eventuella rävar i området

Om man släpper ut sin katt vind för våg så bryr man sig helt enkelt inte om sitt djur.
    Hägna in tomten med ett högt nät som någon föreslog. Eller om du kan ställa grillen någonstans där de inte når den. Fast det är ju egentligen inte mitt problem, utan ditt. Man får ta hand om de saker man skaffar på bästa sätt. Själv får jag bajs i rabatterna det är bara att plocka bort och se glad ut. Vad ska man annars göra?

Därför att det finns utekatter som går fritt.

Sista frågan får du fråga kattägarna om.

Ang. riskerna, javisst det finns risker med mycket som man gör, men ska man alltid sitta inne i säkerhet för att skydda sig? Man måste faktiskt kunna leva. Samma gäller katterna. Så hade i alla fall jag resonerat om jag hade haft katt.

Jag förstår din frustration men enda lagliga sättet att komma åt det här är väl politiskt.
  • Anonym (Pysen)
    LFF skrev 2017-06-02 13:44:25 följande:
    Nu bor jag i ett BR-radhus där tanken är att innegården som vi delar är öppen. Och eftersom det är en BR så får jag inte göra som jag vill. Och det är ingen på gården som har katt (alla på gården stör sig istället på katterna som kommer från andra gårdar).

Och nej, en grill kan man sällan ställa så katterna inte kommer åt den *suckar* Det inte inte bordsgrillar vi pratar om!
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 13:11:43 följande:
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
    Men de får fortfarande inte orsaka skada eller skapa olägenheter för omgivningen.
    Ja då verkar det som att radhus är fel boendeform för dig.
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:01:26 följande:

Tycke det borde vara förbjudet att ha utekatter som går tunt och förstör hos grannarna.

Jag bor i ett radhusområde och en familj har 4-5 äckliga katter från nåt katthem som använder alla andras trädgårdar som toalett.

Så jävla äckligt att vara i sin egen trädgård och kliva i en kattbajs, eller hitta en kattfläck i hammocken eller på möbeldynorna. Även den gemensamma sandlådan i föreningen används flitigt av katterna som bajsplats. Äckligt och farligt för barnen som ska leka där.

Ibland har jag lust att ta kattbajsen och kasta in den i kattägarnas trädgård men för det mesta kastar jag bara saker och skriker efter katterna.

Helt otroligt att det är tillåtet att katter ska få ga runt i bebyggda områden och göra sin behov här och där och att de ska vara _de drabbade_ som ska åtgärda problemet. 

Död åt fribajsande katter i villa/radhusområden!

Du verkar vara väldigt feg och ynklig som ger dig på smådjur som varken kan försvara sig eller förstå vad de gör för fel.
    Riktigt lågt och unket beteende, du är människa och har privilegiet att ha förmågan att resonera och lösa problem, katter följer sina instinkter och har inte gjort något fel, de har inte valt vilken ägare de ska få eller vart de ska bo.
    Jag hoppas att du åker dit och får vad du förtjänar om du gör illa någon av katterna.
  • Anonym (Pysen)
    LFF skrev 2017-06-02 14:23:37 följande:
    Nope, tätbebyggt område är fel plats för alla som inte bryr sig om sina katter och släpper ut dem vind för våg.
    Det är din åsikt men trots det så har de rätt att släppa ut sina katter i tätbebyggt område. Det är du som är besvärad så då är det upp till dig att hitta ett boende som är lämpligare för dig. Eller så låter du bli, men då får du ha din grill nerpissad.
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:24:20 följande:
    Ger mig på?

Jag skriker på katterna eller springer ut och jagar bort dem. 

Ursäkta att jag inte vill ha kattbajs i mina trädgårdsmöbler. Kattägarna får väl hålla reda på sina katter och sitt eget kattbajs. Varför ska en familjs äckliga katter får förpesta hemma hos alla grannarna bara för att de vill hämta hem skabbiga katter och ha hemma hos sig.

Katter borde få bo på landet, inte i stan och går tunt och bajsa i radhusträdgårdar.
    Ja, ger dig på. Du skrev att du kastade saker efter dom.
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:29:52 följande:

Jag kanske ska sätta mig och bajsa i din trädgårdsstol så får du se hur trevligt det är att sitta där sen.

Eller kissa lite i din grill, så mysigt sen när du ska grilla.

Eller lämna en halväten skogsmus på din altan att njuta av på morgonkvisten.

Eller kanske lägga en korv i dina ungars sandlåda där din lilla 1-åring ska leka.

Allt detta gör katterna nämligen hos oss och jag tycker inte att det är okej nånstans att det är jag som ska stå ut med detta för att mina grannar ska få ha katter springande fritt. 

Det du beskriver kan du bli åtalad för om du gör så det är nog ingen bra idé.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 14:38:45 följande:
    Borde inte detsamma gälla katter då?
    Är man rädd om sin katt så släpper man inte ut den i ett tätbebyggt område där faror kan hota.
    Ja det kan man också tycka men det har inget med att göra ifall folk får sina föremål förstörda. Det är de som gnäller.
  • Anonym (Pysen)
    LFF skrev 2017-06-02 14:47:03 följande:
    Eller så fortsätter jag att spruta vatten på de kattjävlar som kommer i närheten. Och den dagen jag lyckas lista ut vem det är som äger katten så kommer det ett nerpissat skynke till ägaren med en räkning på vad de kostar.
    Ja men då så. Om du har ett bra sätt som fungerar så varför klaga och ställa frågor om vad du ska göra?
    LFF skrev 2017-06-02 12:29:49 följande:
    Men snälla nån! HUR ska jag skydda min gasolgrill från pissande kattjävlar (Ja, jag anser fortfarande att de är kattjävlar) som revirmarkerar på grillens skydd? 

Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo