Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kattproblem vs grannar vs sambo

taquine skrev 2017-06-01 15:55:59 följande:
    Kattjävlarna? Moget verkligen.. .hoppas dina ungar slipper höra det där.
    Inte funderat på att skaffa nät /lock till sandlådan, ta in dynor och annat från uteplats/altan när ni inte är där m.m ?
    Nu är det som det är med utekatter , de har ju rätt att strosa fritt.

Verkar som alla "kattjävlar" dras till katthatare för jag har aldrig haft problem med dem, och då bor jag i ett väldigt kattrikt område.
    Nädu, jag älskar alla djur, även katter och har upplevt allt som beskrivs. Kissande, bajsande, klösande, döda smådjur, slagsmål och brunstskrik om nätterna. Främst när jag bodde i villa, men till viss del även när jag bodde i lägenhet med uteplats. Om man som jag ofta går ut sena kvällar och tidiga mornar (är rökare) får man se en hel del. Jag önskar verkligen att alla djurägare hade samma juridiska ansvar. Mest synd tycker jag om barnen som delar sin lekplats med katternas kiss- och bajslåda. Jag fattar inte varför det får fortsätta att vara så här.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 00:08:44 följande:
    Ska katterna straffas för att ägarna inte lyckas tillhandahålla en tillfredsställande miljö för dem tycker du? Oerhört förmätet tankesätt tycker jag.

Jag tycker Påven Johanna har rätt, sambon verkar totalt oduglig och oansvarig och jag hade inte heller skaffat barn eller byggt upp ett hem med en sådan person.

För övrigt så får man räkna med att det kommer katter om man bor i villaområde. Precis som man får räkna med att fåglar skiter eller att det kommer regn ifrån himlen. Gör vad ni vill med era grillar och utemöbler.
    Att fåglar skiter och det kommer regn från himlen har inte närmelsevis samma orsak som när grannarnas katter hälsar på och ställer till, så din jämförelse hamnar i papperskorgen.
  • Tom Araya
    Anonym (kattvän) skrev 2017-06-02 06:16:26 följande:

Jag bor i ett tättbebyggt område och har en innekatt. Hon har aldrig varit ute och har sitt revir här på tre rum och kök och trivs ypperligt. Vad vill jag ha sagt? JO att HUR kan man släppa ut sitt älskade(?) husdjur i ett område där man, om man har normal intelligens, inser att den kommer att utsättas för människor som avskyr den? Jag älskar min lilla katt.

Det behövs inte människor som avskyr dem för att de ska utsättas för risker, en vanlig trafikerad gata erbjuder mycket risker för lösa djur.
  • Tom Araya
    Anonym (kattvän) skrev 2017-06-02 06:43:16 följande:
    Absolut. Men bilar njuter inte av att plåga djur.
    Nej, det är det nog ytterst få som gör. Men folk kan ju se katt som skadedjur ingen tar ansvar för och bekämpa dem utefter det synsättet. Vi vill ju oftast inte ha vissa djur i eller intill våra bostäder, men det betyder inte att vi medvetet plågar dem.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:12:53 följande:
    Orsaken spelar mindre roll, det jag ville ha sagt var att vissa saker får man leva med helt enkelt och ställer man någonting utomhus som man rädd om så ser man till att skydda det på något sätt eller ta in det när man inte är där.
    Det här är frågan om vad som kan ursäktas och vad som rimligtvis är vars och ens eget ansvar att freda sig mot. Om vi helt bortser från den juridiska biten (där jag och många andra anser det finnas brister i här) utan helt ser på det rent moraliska, så kan jag eller mina barn eller min hund uträtta behov i din trädgård, riva upp ditt grönsaksland och blomplantor, klottra ner din husvägg, kanske även slå dina barn och husdjur lite....eller hur resonerar du kring gränser och vilket ansvar man har över sina egna handlingar och vad man utsätter andra för?

• Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:56:14 följande:
    Därför att det finns utekatter som går fritt.
    Ja och varför finns det det?
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 13:11:43 följande:
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
    Jag skulle snarare säga att ditt påstående är din egen tolkning.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

katter.nu/djurlagar-vad-galler/
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:03:01 följande:
    Ja då verkar det som att radhus är fel boendeform för dig.
    Snarare är det fel boendeform för utekatter.

• Tom Araya
    taquine skrev 2017-06-02 16:44:30 följande:
    .
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:33:24 följande:
    Ja och varför finns det det?
    För det är deras rättighet , än så länge .
    Nej, det är för att folk som bor i tätbebyggda områden skaffar katt, inte tar sitt ansvar och låter dem vara ute utan tillsyn. Den som orsakar katten lidande när folk behöver freda sig är egentligen dess ägare.

Det här är så uppenbart när det kommer till sådana här diskussioner, att det finns folk med katt som verkligen inte vill ta något ansvar, att de tycker det är jobbigt och därför helst vill lägga det på andra. Bara de och deras husdjur får göra som de vill och de slipper bry sig om hur andra drabbas så är de nöjda och så fort någon opponerar sig så blir de rabiata och kallar folk för "hatare", "djurplågare" e.t.c.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:54:29 följande:
    Är du inte upprörd? Dina inlägg säger annat till exempel det här:
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:01:26 följande:

Tycke det borde vara förbjudet att ha utekatter som går tunt och förstör hos grannarna.

Jag bor i ett radhusområde och en familj har 4-5 äckliga katter från nåt katthem som använder alla andras trädgårdar som toalett.

Så jävla äckligt att vara i sin egen trädgård och kliva i en kattbajs, eller hitta en kattfläck i hammocken eller på möbeldynorna. Även den gemensamma sandlådan i föreningen används flitigt av katterna som bajsplats. Äckligt och farligt för barnen som ska leka där.

Ibland har jag lust att ta kattbajsen och kasta in den i kattägarnas trädgård men för det mesta kastar jag bara saker och skriker efter katterna.

Helt otroligt att det är tillåtet att katter ska få ga runt i bebyggda områden och göra sin behov här och där och att de ska vara _de drabbade_ som ska åtgärda problemet. 

Död åt fribajsande katter i villa/radhusområden!

Som sagt, ynkligt, fegt och förmätet att straffa katterna för någonting de inte rår för. De fattar inte att de gör något fel. Och de har inte valt att bo där, utan det är MÄNNISKOR som har valt dom och placerat dom där.
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:49:22 följande:

Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen
    Du sätter fingret på huvudproblemet, människor som placerat djuret där, utan att ta sitt ansvar, utan att ta hänsyn till de omständigheter det innebär, som när kattens behov och naturliga beteende krockar med grannarnas intressen över sin utemiljö. Det är inget som bara finns ute i den vilda naturen utan människans påverkan, som en fågel, älg eller igelkott.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo