• Tecum

Kattproblem vs grannar vs sambo

Du och grannarna får väl gadda ihop er och se till att katterna "råkar försvinna". Kommunen har en skyddsjägare som hanterar sådant och om din sambo säger att grannarna får ta tag i problemet så låt dem göra det.

• Tecum
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 10:41:58 följande:
    Fast de får tydligen inte skada eller döda katterna hur som helst heller.
    Fånga dem levande i fälla och ta dem till ett katthem då? Det finns ju personer som arbetar ideellt med hemlösa katter.
  • Tecum
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 11:06:17 följande:
    Men polisanmäl fanskapet för djurplågeri! Han har rätt i att utekatter får ströva fritt och att det är de som drabbas av deras framfart som ska vidta åtgärder genom att exempelvis hägna in sin tomt men han har förstås inte rätt att missköta de djur han skaffat!

Förstår inte hur du kunde vara sugen på att skaffa barn med en så störd person. 
    Nu överreagerar du! Katter mår inte alla dåligt av att vara ute så länge de har tillgång till mat, skötsel och varm och torr viloplats. Och det behöver inte vara i bostaden. Det är en myt att katter mår bättre inomhus, vanliga katter är djur som trivs bäst ute. Att ha katt i en trång lägenhet eller i en villa och som bara får gå ut korta stunder är däremot djurplågeri. Man inskränker ett djurs naturliga beteende för att det passar människan bäst.

I TS fall finns det som du säger en del som kan göras. Om man inte vill ta bort dem kan man bygga en inhägnad, inte optimalt  men kanske av nöd för grannsämjan. Är de kastrerade, då brukar de bli lugnare och inte ta så långa rundor? OM TS bor med tomter runtom och ingen natur så är det deras tomt som borde hägnads in, inte grannarnas.
    Sen finns också möjligheten att ge bort dem, sambon verkar inte bry sig så mycket.
  • Tecum
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Ja,egentligen så.
    Fast när det gäller katter så tycker jag att bor man i tätbebyggt område så får man väl hägna in sin egen tomt eller ta ut katten i sele om man ska ha katten ute.
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Jag håller med, om man väljer att skaffa husdjur har man ett moraliskt ansvar för det de ställer till med. Lag eller inte, man måste iaf tala med grannarna och försöka ta tag i olägenheter. Grannsämjan är viktig, kanske kan man göra något tillsammans. Samtidigt, om man som granne har fönster och dörrar öppna så katten kommer in, eller ännu värre ger den mat, då får man skylla sig själv.

Om katten förorenar i barnens sandlåda kan det innebära hälsoproblem. Tuppar som gal och hundar som skäller anses också vara en olägenhet av det slag som myndigheter agerar på med stöd av lagen.
  • Tecum
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-05 23:17:36 följande:
    Anser du även att grannar som väljer att skaffa grill har ett moraliskt ansvar? De släpper ju över röken på min tomt. Och att det är ett hälsoproblem är det ingen tvekan om. Cigarettrök likaså.

Varför ska jag behöva anpassa mig efter grannens val att skaffa grill? Eller ännu värre cigaretter...röken kommer ju in på min tomt och jag måste gå in för att slippa besväras av den. Och stänga mina fönster så jag inte får in den.
    Ja om grillröken är ett bekymmer för grannen så har de ett ansvar för att ta hänsyn till det, t ex flytta grillen eller avstå när det blåser på fel håll. Cigarettrök är ännu värre.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo