Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Kattproblem vs grannar vs sambo

Kattägare har inget ansvar som hundägare har, det svaret fick jag av länsstyrelsen förra året då en av grannens katter var in i mitt kaninhus och skrämde mina kaniner. Det är mitt ansvar att se till att inte katten kom in, inte ägarens. Jag frågade då om det är rimligt att jag ska behöva stänga in mina kaniner, ja om du inte vill bli av med de så. Jaha, om någon av mina avelsdjur dör då, kan jag begära skadestånd? nja är det en hund som orsakar skada så kan du det, men inte katt.
    Det är även mitt ansvar att stänga in min altan om jag inte vill ha katter i mina dynor osv. Så, kattägare har inget som helst ansvar. Helt värdelöst!

• elmadumle
    Påven Johanna II skrev 2017-06-04 14:00:07 följande:
    Det gäller bara olägenheter för människors hälsa.

"I Miljöbalkens förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd stadgas att husdjur och andra djur som hålls i fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer och att det är djurägarens ansvar att så inte sker. Det betraktas dock inte som en olägenhet för människors hälsa (så kallad sanitär olägenhet) att en katt uträttar sina behov i rabatter, befinner sig på grannens tomt eller hoppar upp på bilar. Kattägare kan inte heller tvingas att hålla sin katt inne för att katten går in i andras hus genom tillfälligt öppna fönster eller dörrar. Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som känner sig drabbad av att katter befinner sig på den egna tomten får istället själv hålla katterna borta genom att vidta olika åtgärder, såsom att hägna in tomten, hålla dörrar och fönster stängda, strö ut avskräckande medel etc."

Det där måste ändras på! helt vansinnigt att katter får ströva fritt och förstöra, gå in hos andra, skrämma/skada andra husdjur.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo