Inlägg från: Anonym (Fakta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fakta)

Kattproblem vs grannar vs sambo

molly50 skrev 2017-06-02 12:09:30 följande:
    Lagen säger att katter får ströva fritt ute. Men att de ska hållas under sådan uppsikt att de inte ställer till med olägenheter för grannarna. Om jag har förstått det rätt.
    Men jag tycker att man ändå bör ta grannsämjan i beaktande.
    Är det verkligen värt att bli osams med sina grannar pga att man har utekatter som gör sina behov hos grannarna?
    Hade jag haft katt så hade jag haft den inne.
    Men i ert fall så verkar ju det inte fungera.
    Kanske skulle de ha det bättre om de fick flytta ut till någon på landet?
    Kanske blev det ett stressmoment för dem när ni fick barn?
    I så fall mår de ju inte bra.
    Och i så fall är det ju inte snällt att hålla dem kvar i den miljön som gör dem stressade.
    Carpe Diem
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
  • Anonym (Fakta)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:29:52 följande:

Jag kanske ska sätta mig och bajsa i din trädgårdsstol så får du se hur trevligt det är att sitta där sen.

Eller kissa lite i din grill, så mysigt sen när du ska grilla.

Eller lämna en halväten skogsmus på din altan att njuta av på morgonkvisten.

Eller kanske lägga en korv i dina ungars sandlåda där din lilla 1-åring ska leka.

Allt detta gör katterna nämligen hos oss och jag tycker inte att det är okej nånstans att det är jag som ska stå ut med detta för att mina grannar ska få ha katter springande fritt. 

Skillnaden är att om du gör det så är det ett brott mot lagen men om grannens katt gör det så är det lagligt.
  • Anonym (Fakta)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 19:57:50 följande:
    Källhänvisning vore på sin plats med ett sådant påstående.
    Precis som att det är olagligt för människor att kossa offentligt så är det olagligt att bajsa offentligt. Att dessutom ha hämnd som uppsåt gör inte din situation bättre.

Det finns så många källor där du får bekräftat om katters rätt att ströva fritt ute. Som granne får du se till att akta på det som du är rädd om.
    lawline.se/answers/17087
  • Anonym (Fakta)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:31:35 följande:
    Behovet för var och en att vidta åtgärder för att värja sig mot granners katter skulle minska drastiskt om man drev igen de förslag jag har för lagstiftning kring detta, så skulle det behövas något utöver det så har jag lättare att acceptera det.

Ett tillägg på lagstiftningsbiten är att man också ska få agera utefter nödvärnsrätt mot inkräktare på sin tomt eller hem, husdjur eller människa.
    Så ved tror du att nödvärnsrätten hade gett dig mandat att göra om grannens katt kom in på din tomt?
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo