Inlägg från: Anonym (Less) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Påven Johanna II skrev 2017-06-01 11:06:17 följande:

Men polisanmäl fanskapet för djurplågeri! Han har rätt i att utekatter får ströva fritt och att det är de som drabbas av deras framfart som ska vidta åtgärder genom att exempelvis hägna in sin tomt men han har förstås inte rätt att missköta de djur han skaffat!

Förstår inte hur du kunde vara sugen på att skaffa barn med en så störd person. 

Djurplågeri? De är friska, välnärda och sociala. Hade de varit magra och synligt misskötta så hade en anmälan kunnat gå igenom.

Störd? Utöver kattproblemet så är han fantastisk på alla sätt.
  • Anonym (Less)

Detta gör jag dagligen:

Ger dom mat och vatten.

Kollar till hur deras plats i garaget ser ut, fixar om de flyttat på t ex dynor.

Sitter ute på altanen och gosar med den eller de katter som är där.

De är inte skygga eller osociala. De har dagligen kontakt med mig och barnen. De är alltså INTE förvildade.

Hans jobb är att sköta kattlådan men det sköter han inte jättebra.

Jag vägrade till slut att släppa in dom eftersom de gjorde sina behov överallt förutom i sina lådor, vi hade 4 kattlådor inne!

De pissar och skiter alltså i grannarnas trädgårdar, i rabatter mm. Grannarna har försökt prata med min sambo men han vägrar ändå göra nått åt saken. En granne har dessutom ett mindre barn som är extremt känslig för infektioner så jag hoppas ju verkligen att barnet aldrig kommer nära kattskiten.

Rent juridiskt så har katterna rätt att ströva runt utan åverkan på dom.

Men är nyfiken på engelska sak, rent juridiskt. Det är ju hans katter från början men vi bor ju tillsammans. Räknas de även som mina isf? Om jag beslutar att någon jägare t ex ska avliva dom så kan det rent krasst inte vändas emot mig?

Nu är det ett tag sen men har varit i kontakt med katthem och trycket på dom är såpass stort så här kunde de inte ta emot några katter alls och de hade nästan kö på katter som behövde akut hjälp. Har även kontaktat folk som letat efter katter men det ska ju absolut vara en liten gullig kattunge.

Nån frågade om åldern. Den äldsta är mellan 10-12 och yngsta 5 år. Samtliga är kastrerade.

• Anonym (Less)
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-01 12:24:13 följande:

Även du räknas som ansvarig för katterna. Människor som börjar mata hemlösa katter räknas som ansvarig för dessa katter därför ska man aldrig börja mata strykarkatter om man inte tänker sig att ta hand om dessa katter.

Eftersom jag räknas som ansvarig så kan jag alltså besluta om avlivning mot hans vetande och vilja?
  • Anonym (Less)
    Anonym (visst) skrev 2017-06-01 12:27:05 följande:

Ja, det verkar ju troligt att du som vill avliva katterna och som nekar dem att komma in i huset sitter på altanen och gosar med katterna i den utsträckning de behöver och har rätt till. Säkert är det så.

Jag vill ha bort katterna ja eftersom de inte har full tillgång till livet i huset utan utomhus. Om de avlivas eller flyttar till andra är samma sak. Och om du läst vad jag skrivit så vet du ju även varför de inte får komma in. Varför skulle jag ljuga om att gosa med katterna??
  • Anonym (Less)
    Minimalen skrev 2017-06-01 12:40:11 följande:

Ni vill inte ha kattpiss och kattskit på era kläder, sängar och väggar. Kanske inte grannarna vill ha det i sina rabatter, dynor, sandlådor eller på sina ytterväggar heller men skillnaden är att ni har valt att ha katterna och det har inte grannarna.

Han har valt att behålla katterna, jag har velat bli av med dom i över 2 år! Och jag står på grannarnas sida i detta!
  • Anonym (Less)
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-01 12:53:42 följande:

Tveksamt om du kan besluta om detta däremot ses du som ägare om länsstyrelsen skulle få in anmälningar om misskötta djur från grannarna. Du får informera din sambo om att om det skulle bli tillsyn från Ls när grannarna tröttnar så kommer han att få en ganska saftig faktura av dem oavsett om de anser att det är dålig djurhållning eller inte.

Har sagt till honom om det men känns inte som han tror på mig. Men valet verkar ju vara nu att smygavliva djuren eller uppmuntra grannarna till anmälan.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 12:55:39 följande:

Hur tänkte du nu?

De försvinner. Låter säker kallt och hjärtlöst men alternativen är ju väldigt snäva.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:04:23 följande:

Ja, det låter väldigt kallt och hjärtlöst.

Varför kela med dem när du vill smygavliva och inte ser skillnad på att de dör eller flyttar?

Vad ska jag göra då? De kan inte vara inomhus. Och varför inte kela med dom oavsett om de flyttar eller avlivas?
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:08:34 följande:

Kela gör man väl med djur man bryr sig om?

Ser man ingen skillnad på att djuret avlivas eller flyttar bryr man sig inte.

Hade jag inte brytt mig så hade jag inte försökt hitta en lösning, skött katterna eller kelat med dom. Du läser in saker som du själv hittar på. Och varför ska jag behöva ta skit när det är JAG som jobbar för en lösning även om det innebär avliva ett eller alla djur? Hellre det än att de dräller omkring och orsakar obehag för andra och oss.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:19:17 följande:

Vad käser jag in som du inte skrivit:

Du vill avliva dem i smyg och tycker det gör detsamma om de flyttar eller dör.

Och återigen frågar jag dig vad jag ska göra då? Vilka övriga alternativ finns det? Ingen vill ta katterna och katthemmet kan inte ta emot dom heller. Han vägrar göra något. Så då finns det 2 alternativ kvar. Avliva dom bakom hans rygg. Vänta på att grannarna gör en anmälan. Visst, finns ett alternativ till men det är grymt. Åka iväg långt bort och dumpa i skogen.

Fick även ett förslag om att förgifta dom av en bekant.... Vilket jag absolut aldrig skulle göra!!!
  • Anonym (Less)
    Glinda från Oz skrev 2017-06-01 13:30:16 följande:

Vart bor du? Bor du i Stockholm eller någonstans runt omkring kan jag ta en katt till att börja med. Skicka ett PM isåfall så pratar vi mer där.

Bor drygt 40 mil från Stockholm. Men tack för erbjudandet <3

Ah, jag kanske ska klargöra att jag saknar körkort annars hade jag kört upp själv och sambon vägrar köra.
  • Anonym (Less)
    Maria 434 skrev 2017-06-01 16:04:33 följande:

Att alla katter börjar kissa och bajsa inne när alla barnen kommer när de inte gjort tidigare är ett tydligt tecken på att miljön är stressig för dom. Denna stress har ts och hennes pojkvän skapat.

Stackars katter

Problemet fanns innan vi bodde tillsammans och fick barnen. Så med andra ord finns det en annan orsak.
  • Anonym (Less)

Här har ni varit aktiva ser jag.

Igår kväll tog jag upp problemet med katterna igen men som vanligt tjurade han ihop. Idag blev jag totalt skogstokig då jag upptäckte att de börjat skita på altanen

Ena grannen blev vansinnigt arg när han klippte gräset och kattskit yrde runt. Förstår fullständigt ilskan.

Så nu är jag och sambon väldigt osams och jag kommer säga till samtliga att göra en anmälan ang katterna till länsstyrelsen eller jordbruksverket eller polisen. Är enda sättet för honom att fatta vidden av problemet nu och han får ta smällen själv med ev kostnader mm.

• Anonym (Less)
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:57:22 följande:

Ja det låter bra, men tänker du fortsätta vara tillsammans med en man som inte är kapabel att lösa såna problem på egen hand?

Varför ska jag lämna honom för ett problem med katter? Hade det varit flera saker så hade detta varit ett ickeproblem eftersom jag inte stannat av andra orsaker isf.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Min tanke) skrev 2017-06-02 17:20:45 följande:

Varken ts eller hennes man låter som personer som ska ha djur.

Försöker ju att lösa det bekymret
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo