Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kattproblem vs grannar vs sambo

Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:59:17 följande:
    Då funkar inte ditt sätt alltså. Då får du väl ha kattpiss på grillen då eller flytta.
    Sjukt nonchalant resonemang från en som varken ser eller vill ta sitt eget ansvar. Det är sådana som ska flytta, jävligt långt bort!
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:07:15 följande:
    Ja det är din åsikt
    Det är fakta.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:09:10 följande:
    Javisst men nu ser det ju ut som det gör så vad ska man göra? Är nog bara att acceptera tyvärr om inte ägarna lyssnar.
    Det krävs hårdare tag helt enkelt. Man borde fånga in katterna så får ägarna lösa ut dem för dryga pengar.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:04:35 följande:
    Ja om du och dina barn har mental kapacitet jämförbart med en katt eller annat djur som saknar förmåga att resonera, veta vad som är rätt och fel, har blivit placerade som mina grannar pga någon annans vilja så ja, då kommer jag absolut ha överseende med ett sånt beteende. Dock skulle jag i fortsättningen hitta på rimliga åtgärder för att freda mig mot att det händer igen(inom lagens gränser och jag skulle absolut inte skada någon av er på något sätt) och om inte det var möjligt så skulle jag flytta.
    Vilken mental kapacitet är det du menar att kattägare saknar för att inte ta ansvaret över sina djur som de själva valt att skaffa och själva valt att släppa ut samt att de även själva valt att bosätta sig i tätbebyggt område?
    Det här handlar snarare om vilka moraliska spärrar man har och du får förklara för mig varför andra ska ha andra moraliska spärrar än du själv har!?
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:26:19 följande:
    Ja det skulle kunna vara en effektiv lösning, men är ju inte möjligt i dagsläget (om man vill vara laglig) så därav min fråga.
    Jag ser inget hinder i lagen för att en myndighet gör det.

Jag tror även det är möjligt att det ryms inom lagen att för privatpersoner att fånga in djur på sin mark, men tveksamt om de kan ta betalt för att ägaren ska återfå dem, möjligen då att vända sig till en myndighet för att utkräva skadestånd, men frågan är då vad som händer med katten under tiden, tror ingen kan hålla den i förvar...
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:20:47 följande:
    Jaha var har du fått den faktan ifrån?
    Kunskap och sunt förnuft.
    Om man beaktar kattens behov, kattens naturliga beteende, omgivningens egenskaper och hänsyn till sina grannar så kan man inte komma fram till något annat än att tätbebyggt område är olämpligt för en utekatt= fakta. Att många kattägare inte vill erkänna detta beror på att de inte vill ta det ansvaret att de själva anpassar sig, utan vill istället lägga det på andra. Har du argument för något annat?
  • Tom Araya
    taquine skrev 2017-06-02 17:16:41 följande:
    Tja , vem är det som är hatarna i denna tråd. Ett visst nick kanske + några andra.?
    Och ja de är rabiata , gnälla om hur djävulska dessa katter är men inte lägga två strån i kors för att minimera problem.
    Nu är det så att katter får gå ute fritt , gilla det eller ej .Sedan ska naturligtvis även kattägare ha ansvar (kastrerad tex.), men det går inte att jämföra med en hund.
    Förslagen som brukar komma, riktat till drabbade, om hur man minimerar problemet är ofta inte rimliga. Var det du som föreslog stängsel runt tomten? Det räcker inte med något normalt staket eller stängsel för trädgård för att hindra en katt. Ska villatomten likna en sluten anstalt för att kattägare inte vill ta sitt ansvar?
    Att ständigt släpa undan allt, utemöbler, grill, leksaker, cyklar, barnvagnar så fort man inte har översikt över grejerna är inte heller rimligt.

Allt blir mycket enklare för alla om alla tar ansvar över sitt eget och vad det kan orsaka andra, utom möjligen då för de ägare av utekatt i tätbebyggda områden som uppenbarligen tycker det är för besvärligt.

Om du vill hänvisa till lagen så säger den faktiskt att även kattägare ska ha sådan tillsyn av sina husdjur att det inte orsakar skador och olägenheter. Orsakar din katt problem hos mig för att du brister i tillsyn så begår du faktiskt ett lagbrott.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:07:29 följande:
    Fast du skrev inte rent moraliskt, du skrev att enligt lagen så har djurägarna ett ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande: 
    Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

Vilket också stämmer. Men jag tycker även man kan prata om moral, vilka gränser man sätter för sig och andra.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:02:41 följande:
    Vad saknar katten i ett tätbebyggt område, hur får den inte sina behov tillgodosedda?
    Den saknar närhet till orörd natur att ströva i och ofta finns alldeles för mycket trafikerade vägar i närheten. Detta är anledningen till att utekatter i tätbebyggda områden ofta påträffas på grannarnas tomter och uteplatser samt att de uträttar sina behov där eller i rabatter eller i sandlådor. Även om det senare nämnda förhållandena för vissa kan ses som ett dugligt eller gott substitut för vild natur så uppfyller det inte den delen om hänsyn till omgivningen jag tog upp.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:02:41 följande:
    Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
    Ja och din kommentar var att boendeformen inte passade hen.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:00:14 följande:
    fast nu frågade du om hur jag skulle se på det ifall du och dina barn gjorde samma sak som katterna i min trädgård och hur jag skulle se på det. Jag menar ingenting om ägarnas mentala kapacitet men om de gör samma sak så gäller mitt synsätt detsamma för dom.
    Du gör misstaget att likställa husdjur med en juridisk person med eget ansvar, så är det inte utan husdjur ligger helt och hållet under sin ägares ansvar. Det är alltså ingen skillnad om det är jag, mitt barn, min hund eller min katt som river upp din rabatt eller repar din bil, det ligger ändå under mitt ansvar.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:00:14 följande:
    Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
    Du argumenterar för att vissa genom sitt eget val att släppa sitt husdjur inte ska eller behöver ha samma moraliska spärrar som andra.

• Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:31:22 följande:
    Men om du anser att de bryter mot lagen så är det väl bara att anmäla dom då
    molly50 skrev 2017-06-02 15:03:38 följande:
    Har det inte?
    Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
    På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.

Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
    Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
    Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
    Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
    Man kommer ju ingen vart med det eftersom lagen är utformad så att bevisbördan helt hamnar på offret, med svårfångad och i de flesta fall frånvarande samt svårligen spårbar förövare.

Dock undrar jag om inte nödvärnsrätt kan vara tillämplig även mot andra husdjurs inkräktande och skadegörelse.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo