Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kattproblem vs grannar vs sambo

Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:16:30 följande:
    Det är klart att man kan göra det, jag hade då gjort det
    Tom Araya skrev 2017-06-02 22:17:38 följande:
    Om du nu kan påvisa att det är just den personen som gjort det. Det mesta som händer av den här sorten händer ju när man inte ser.

Men bevisligen finns massor av kattägare som inte gör det.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:16:30 följande:
     Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.
    Även jag har tagit upp fiktiva exempel på där det är människor och inte husdjur som uträttar naturbehov och står för skadegörelse.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:21:33 följande:
    Nej bajset ligger fritt uppepå
    ???
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:21:33 följande:
    Men i stort vad jag förstår av ditt inlägg så lider inte katten nämnvärt av att bajsa i villaområden. Alltså handlar det mest om människornas behov, hela det här med att en katt skulle vara malplacerad där. Det skriver du också i det understukna.
    Nej, det hänger inte enbart på människans behov. Det fungerar utmärkt med akvarium, terrarium, smågnagare, fåglar, hund m.fl. för att man har har anpassat det sätt man tillfredsställer deras behov utefter människans boendesituation. Att just kattens behov krockar med människans i ett tätbebyggt område hänger på att man (ägare av utekatt alltså) inte anpassat hur man tillfredsställer kattens behov utefter boendesituationen. Exempel på en sådan anpassning kan vara att istället ha innekatt eller gå med katt i koppel eller som jag sett på Youtube...hur en kattägare byggt en helt inhägnad utegård på villatomten till sina katter.

En del tycker inte om detta sätt att ha katt utan menar på att de måste få vara ute och ströva fritt, jag ställer mig neutral till det ställningstagandet och menar istället att dessa personer antingen då bör låta bli att skaffa sig katt eller flytta ut på landet. Det är inte moraliskt försvarbart att överlåta på andra att anpassa sig efter de val man själv gör.
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-03 05:27:21 följande:
    Precis som att det är olagligt för människor att kossa offentligt så är det olagligt att bajsa offentligt. Att dessutom ha hämnd som uppsåt gör inte din situation bättre.

Det finns så många källor där du får bekräftat om katters rätt att ströva fritt ute. Som granne får du se till att akta på det som du är rädd om.
    lawline.se/answers/17087
    I båda fallen är ett brott begånget och offret måste kunna påvisa vilken individ som utfört det för att kunna väcka åtal och eventuellt straffa någon eller att offret får någon form av skadestånd...
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-03 05:27:21 följande:
    Precis som att det är olagligt för människor att kossa offentligt så är det olagligt att bajsa offentligt. Att dessutom ha hämnd som uppsåt gör inte din situation bättre.

Det finns så många källor där du får bekräftat om katters rätt att ströva fritt ute. Som granne får du se till att akta på det som du är rädd om.
    lawline.se/answers/17087
    Tom Araya skrev 2017-06-03 13:13:03 följande:
    I båda fallen är ett brott begånget och offret måste kunna påvisa vilken individ som utfört det för att kunna väcka åtal och eventuellt straffa någon eller att offret får någon form av skadestånd...
    ...och du har fel i ditt påstående om katters rätt att ströva fritt utan tillsyn, det är inte vad lagen säger. Att ägarna inte går att komma åt genom lagstiftningen när de bryter mot lagen är en annan sak.

• Tom Araya
    molly50 skrev 2017-06-03 12:13:33 följande:
    Ja,enligt lag så är de ju ansvariga för att ha sådan uppsyn över sina djur att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
    Men enligt lag så har de väl inget ansvar att ersätta saker som katten förstår,om jag har förstått det rätt.
    Och det är väl där den moraliska aspekten kommer in.
    Jag antar att du menar förstör och inte förstår?
    Finns det källa på understruket påstående?
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-05 23:12:02 följande:
    Då undrar jag en sak, varför har du lättare med att acceptera att med olika medel behöva värja dig emot en omoraliskhet (Inbrottstjuvar) men inte den andra (oansvariga kattägare) ?  
    och den förstnämnde är dessutom olaglig, men ändå ifrågasätter du inte i samma grad att behöva bekosta och ha besvär med olika säkerhetsåtgärden emot kriminalitet?
    Jag tar mig friheten att ge mitt svar på detta...

-Lagstiftning finns redan mot inbrott och en inbrottstjuv riskerar åtal och straff för sina brott. En person som begår brott kan också identifieras genom bilder, fingeravtryck och DNA. Alltså gör myndigheter vad de kan för att skydda mig från inbrottstjuvar.

-Eftersom inbrottstjuvens handling är medveten och målmedveten, för egen vinnings skull, inte sällan med stort tekniskt kunnande och bra verktyg krävs fler åtgärder för att motverka inbrott.

-Lagstiftning mot kattägares slapphet i att ta sitt ansvar borde kunna bli rätt effektiv om de riskerar dryga böter och att bli av med sina djur enbart av att släppa ut dem utan tillsyn och dessutom riskera bli skadeståndsskyldiga om skador på annans egendom kan bevisas ha orsakats av deras katter.

-P.g.a. kattens förmåga att ta sig förbi hinder är det inte rimligt att ägare/boende med uteplats eller tomt till villa eller radhus görs ansvariga att skydda sin egendom mot oönskade katter. Det skulle få tomten att likna en sluten anstalt.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-05 23:17:36 följande:
    Anser du även att grannar som väljer att skaffa grill har ett moraliskt ansvar? De släpper ju över röken på min tomt. Och att det är ett hälsoproblem är det ingen tvekan om. Cigarettrök likaså.
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Varför ska jag behöva anpassa mig efter grannens val att skaffa grill? Eller ännu värre cigaretter...röken kommer ju in på min tomt och jag måste gå in för att slippa besväras av den. Och stänga mina fönster så jag inte får in den.
    Jag antar att folk inte står och grillar på din uteplats utan lov från dig?!
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-06 19:07:22 följande:
    Ok, så om en lagstiftning emot katterna skulle finnas på ett enligt dig bra sätt då skulle det också vara lättare att acceptera att behöva värja sig emot katterna?
    Behovet för var och en att vidta åtgärder för att värja sig mot granners katter skulle minska drastiskt om man drev igen de förslag jag har för lagstiftning kring detta, så skulle det behövas något utöver det så har jag lättare att acceptera det.

Ett tillägg på lagstiftningsbiten är att man också ska få agera utefter nödvärnsrätt mot inkräktare på sin tomt eller hem, husdjur eller människa.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-06 19:08:16 följande:
    Nej gör ju inte det. Precis som att de inte frågar om lov att släppa ut katterna.
    Fast jag drabbas inte av att katter är ute hos sina ägare, utan av att ägarna inte har tillsynen att förhindra att katten går hem till mig.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-09 23:44:15 följande:
    fast mitt inlägg som du svarade på handlade om BENÄGENHETEN och VILJAN att värja sig mot katter, inte behovet
    Som om de inte påverkar varandra?
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-09 23:45:53 följande:
    Och jag drabbas inte av att röken är hos grannarna, utan av att de inte förhindrar att röken kommer in till mig.
    Du får väl gå och säga till dem. Du ser ju var röken kommer ifrån.

Sedan är det skillnad på rök från eld och os från grillning och stekning där det senare knappast är jämförbart som olägenhet med kiss, bajs, hår och klös.
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-10 09:17:07 följande:
    Så ved tror du att nödvärnsrätten hade gett dig mandat att göra om grannens katt kom in på din tomt?
    Att använda våld om så är nödvändigt för att värja min egendom.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-06-12 00:43:49 följande:
    Du får väl gå och säga till dem. Du ser ju var röken kommer ifrån.
    Har jag fångat en katt på min tomt och vet vems det är så kan jag gå dit och lämna tillbaka katten med orden att hålla koll på den och att jag inte vill se den hos mig igen. Detta är dock mycket svårare än att härleda rök till den som orsakat den, vilket man måste ta hänsyn till.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo