Inlägg från: Anonym (Pysen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pysen)

Kattproblem vs grannar vs sambo

molly50 skrev 2017-06-02 17:39:04 följande:
    Rent moraliskt så tycker jag att man kan ta ansvar. T ex om ens katt har förstört någon hos en granne.
    Fast du skrev inte rent moraliskt, du skrev att enligt lagen så har djurägarna ett ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande: 
    Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

molly50 skrev 2017-06-02 17:39:04 följande:
    Jag tycker man ska ta en sådan sak som grannsämjan i beaktande t ex.
    Är det värt att bli osams med grannarna för att man vägrar ta ansvar för vad ens katt ställer till med?
    Bland annat för grannsämjans skull så kastar jag inte saker efter deras katter när de bajsar i mina rabatter.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 17:12:53 följande:
    Det vet jag faktiskt inte. Men det kan ju vara värt att kolla upp.
    Tack för tipset!  
    Ägaren vet vi inte vem det är så det är svårt att veta om de har en försäkring som kan täcka det också.
    Varsågod, du är så trevlig och söt så dig vill man gärna hjälpa om det går.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 18:22:01 följande:
    Vilket också stämmer. Men jag tycker även man kan prata om moral, vilka gränser man sätter för sig och andra.
    Javisst kan man prata om det. Ska det även gälla cigarettrök eller grillrök som kommer över till min tomt ifrån grannarna?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 19:34:39 följande:
    Den saknar närhet till orörd natur att ströva i och ofta finns alldeles för mycket trafikerade vägar i närheten. Detta är anledningen till att utekatter i tätbebyggda områden ofta påträffas på grannarnas tomter och uteplatser samt att de uträttar sina behov där eller i rabatter eller i sandlådor. Även om det senare nämnda förhållandena för vissa kan ses som ett dugligt eller gott substitut för vild natur så uppfyller det inte den delen om hänsyn till omgivningen jag tog upp.
    Ok, men vad ville du då ha sagt med din "fakta"? Att det är fel boendeform för kattens skull eller för omgivningens? Både och?
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:02:41 följande:
    Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
    Ja och din kommentar var att boendeformen inte passade hen.
    Nej inte med tanke på problemet med grillen. Jag ser ingen annan lösning, antingen flyttar hen eller så får grillen vara nerpissad. Några andra åtgärder som inhägnad eller att inte lämna grillen obevakad var inte heller möjliga tydligen. Då återstår inget annat svar än min kommentar
    Du gör misstaget att likställa husdjur med en juridisk person med eget ansvar, så är det inte utan husdjur ligger helt och hållet under sin ägares ansvar. Det är alltså ingen skillnad om det är jag, mitt barn, min hund eller min katt som river upp din rabatt eller repar din bil, det ligger ändå under mitt ansvar.
    Jag har ALDRIG likställt ett husdjur med en person med juridiskt ansvar. Tvärtom har jag argumenterat för motsatsen, har klart och tydligt fördömt beteende som riktar sig till att straffa en oskyldig katt som inte förstår att den gör något fel.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:00:14 följande:
    Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
    Du argumenterar för att vissa genom sitt eget val att släppa sitt husdjur inte ska eller behöver ha samma moraliska spärrar som andra. 
    Nej så har jag inte heller sagt.
    Jag har sagt att det är som det är och att jag inte vet vad man ska göra åt det förutom att skydda sina saker, inte lämna dom utan uppsikt eller flytta.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 19:56:45 följande:
    Man kommer ju ingen vart med det eftersom lagen är utformad så att bevisbördan helt hamnar på offret, med svårfångad och i de flesta fall frånvarande samt svårligen spårbar förövare.

Dock undrar jag om inte nödvärnsrätt kan vara tillämplig även mot andra husdjurs inkräktande och skadegörelse.
    Ja det är ett problem såklart.

Ja det kanske du har rätt i.
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:01:05 följande:
    Javisst, även i det måste hänsyn visas och vad som är acceptabelt borde rimligtvis gälla alla, inte bara utefter vad man själv tycker om andras kontra egen rök.
    Och jag tycker att om man ska visa hänsyn så ska det visas på alla sätt, vill man inte ha in någonting från grannarnas tomt så ska man heller inte släppa in någonting på deras tomt, oavsett om det handlar om katter eller rök.
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:02:51 följande:
    Att kasta saker efter en katt borde väl vara ett utmärkt sätt att skrämma bort dem...
    Ja det kanske hjälper för att avskräcka dom, tror dock inte man har rätt att kasta så att de kommer till skada.
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:10:28 följande:
    Du verkar ha lite svårt att bestämma dig... I ena stycket beskriver du en detaljerad procedur för att sätta dit någon som bajsar i din trädgård och i ett annat stycke säger du att det är mindre besvär att bara plocka bort det istället för att driva en rättslig process. Hur ska du ha det?
    I det ena fallet handlade det om ett riktat uppsåt. Alltså en person som vill att det ska ligga bajs i min trädgård bara för sakens skull. Så tänker inte kattägarna. Det är skillnaden.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:15:23 följande:
    Nu talar du emot dig själv igen, du skulle ju filma och kvarhålla en person som bajsar i din trädgård, polisanmäla och vänta tills polisen kom. Vad är det för skillnad om man gör det med en katt?
    Tror inte att polisen skulle komma och gripa en katt, det är skillnaden.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:37:20 följande:
    Ja, förhållandenas kompatiblitet går hand i hand och går inte att skilja åt. Att en katt bajsar i min trädgård eller i lekplatsens sandlåda beror ju inte på att det är det mest naturliga för katter och att de föredrar det framför att gå ut i skogen, utan för att det är vad som är tillgängligt i det område där ägaren bor och släpper ut katten.

Det här är med att kombinera rätt djur med rätt miljö och rätt omhändertagande, utefter djurets egenskaper och den miljö jag satt djuret i, är rätt så självklara saker för de flesta och för de flesta djur människor håller sig med, utom just för katt, där verkar totalt hjärnsläpp i frågan som allt för vanligt.

Man kan gärna tro att det enbart är lagen som hindrar någon från tanken om att ha en häst eller en tiger i tätbebyggt område, kanske t.o.m. att släppa ut fritt över dagarna... Men jag är rätt övertygad om att personer som gillar djur men inte riktigt har förståelsen eller orkar med ansvaret som de flesta djur medför gör medvetna val utefter det.
    Men lider den av att "tvingas" bajsa i en sandlåda då inget annat finns tillgängligt? Blir den stressad på något vis?
    Är en katt som strövar fritt i ett bostadsområde egentligen olycklig/otillfredsställd? Lider den några men av det?

Själv bor jag alldeles inpå skogen och ändå så bajsar katterna i mina rabatter, trots att det finns oändligt med skog tillgängligt. Så jag tror inte det går någon nöd på katter som bajsar i en sandlåda heller.

Vad anser du om kattlådor? Är det också fel gentemot katten?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:45:44 följande:
    Att gripa är en juridisk, frihetsberövande åtgärd och kan således inte vara aktuellt för ett djur. Djur omhändertas.

Någon gång måste ju antingen polisen eller ägaren hämta den.
    Du menar om man håller den kvar? Ja jag vet inte vad som händer då eller om man har rätt att göra så. I vilket fall måste ju under tiden få sina behov tillfredsställda enligt gällande djurskyddslagar
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:59:05 följande:
    Var är hänsynen när du lägger det på den drabbade?
    Vad lägger jag på den drabbade? Jag bara talar om hur det är, du säger ju själv att det som drabbad är svårt att få rätt juridiskt.
    Tom Araya skrev 2017-06-02 20:59:05 följande:
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 20:28:23 följande:
    I det ena fallet handlade det om ett riktat uppsåt. Alltså en person som vill att det ska ligga bajs i min trädgård bara för sakens skull. Så tänker inte kattägarna. Det är skillnaden.
    Ja, det är ju upp till dig att bevisa. Personen kanske bara behövde bajsa och din trädgård låg närmast.

Får väl visa inläggen här också då där det uttryckligen står att hen planerar att kissa och bajsa i min trädgård.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 22:17:38 följande:
    Ja och då menar du att man trots det inte kan ta sitt moraliska ansvar att inte låta sina husdjur utsätta andra för skada och olägenheter?
    Det är klart att man kan göra det, jag hade då gjort det
    Tom Araya skrev 2017-06-02 22:17:38 följande:
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 21:08:16 följande:
    Får väl visa inläggen här också då där det uttryckligen står att hen planerar att kissa och bajsa i min trädgård.
    Om du nu kan påvisa att det är just den personen som gjort det. Det mesta som händer av den här sorten händer ju när man inte ser.

Javisst men nu frågade du mig om vad skillnaden var, varför jag skulle driva en rättsprocess i det ena fallet men inte det andra. Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.

Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo