Tom Araya skrev 2017-06-02 19:34:39 följande:
Den saknar närhet till orörd natur att ströva i och ofta finns alldeles för mycket trafikerade vägar i närheten. Detta är anledningen till att utekatter i tätbebyggda områden ofta påträffas på grannarnas tomter och uteplatser samt att de uträttar sina behov där eller i rabatter eller i sandlådor. Även om det senare nämnda förhållandena för vissa kan ses som ett dugligt eller gott substitut för vild natur så uppfyller det inte den delen om hänsyn till omgivningen jag tog upp.
Ok, men vad ville du då ha sagt med din "fakta"? Att det är fel boendeform för kattens skull eller för omgivningens? Både och?
Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:02:41 följande:
Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
Ja och din kommentar var att boendeformen inte passade hen.
Nej inte med tanke på problemet med grillen. Jag ser ingen annan lösning, antingen flyttar hen eller så får grillen vara nerpissad. Några andra åtgärder som inhägnad eller att inte lämna grillen obevakad var inte heller möjliga tydligen. Då återstår inget annat svar än min kommentar
Du gör misstaget att likställa husdjur med en juridisk person med eget ansvar, så är det inte utan husdjur ligger helt och hållet under sin ägares ansvar. Det är alltså ingen skillnad om det är jag, mitt barn, min hund eller min katt som river upp din rabatt eller repar din bil, det ligger ändå under mitt ansvar.
Jag har ALDRIG likställt ett husdjur med en person med juridiskt ansvar. Tvärtom har jag argumenterat för motsatsen, har klart och tydligt fördömt beteende som riktar sig till att straffa en oskyldig katt som inte förstår att den gör något fel.
Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:00:14 följande:
Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
Du argumenterar för att vissa genom sitt eget val att släppa sitt husdjur inte ska eller behöver ha samma moraliska spärrar som andra.
Nej så har jag inte heller sagt.
Jag har sagt att det är som det är och att jag inte vet vad man ska göra åt det förutom att skydda sina saker, inte lämna dom utan uppsikt eller flytta.