Inlägg från: Anonym (Pysen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pysen)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Tom Araya skrev 2017-06-02 22:38:45 följande:
    Nej, jag tror inte de lider direkt av det, men indirekt då de ändå utsätts för en mängd risker som knappt finns på landet. Förhållandet är inte optimalt för en katt då det ändå är ett djur som fortfarande har väldigt mycket vilda instinkter kvar, vilket också är ett skäl som hävdas för att de ska få gå fritt ute.
    Dock missar du aspekten om hur din katt påverkar din omgivning. Om kattens behov krockar med tvåhundra människors behov så är platsen fel för katten.

Jag har aldrig hört talas om att problemet existerar på landet där det är mer natur än bebyggelse, trots att det kan vara minst lika många eller fler katter per fastboende hushåll i jämförelse med tätort, att alla går ute och närmsta grannar bara är några hundra meter bort.

Det där med var katter bajsar är så olika. Det var någon som hävdade att katter alltid gräver ner sitt bajs och att det är något fel i huvudet på dem om de inte gör det. Det stämmer dåligt enligt min erfarenhet, snarare verkar det ha med tillgänglighet att göra. Kanske är det därför dina katter bajsar i din rabatter, det är lättillgängligt och lättgrävt...? Men jag har sett katter bajsa på golvet för att lådan är full, eller lyckas sådär med att täcka över bajset eller katter som bajsar på en gräsmatta där de inte kan gräva ner det, fast det finns sand eller jord om de går en bit. Jag tror inte katter är så mycket mer märkvärdiga än andra i detta, de har ett behov, nöden har ingen lag....ingen sand eller jord...nähe, då bajsar vi här istället... Naturliga instinkter borde rimligtvis med tiden förändras och gradvis försvinna utefter de levnadsförhållanden och miljö de lever i.
    Jag har inga katter

Nej bajset ligger fritt uppepå

Men i stort vad jag förstår av ditt inlägg så lider inte katten nämnvärt av att bajsa i villaområden. Alltså handlar det mest om människornas behov, hela det här med att en katt skulle vara malplacerad där. Det skriver du också i det understukna.
  • Anonym (Pysen)

"

Tom Araya skrev 2017-06-03 00:15:35 följande:
    Men bevisligen finns massor av kattägare som inte gör det.
    Ja det gör det, och just därför har jag skrivit att det inte är mycket att göra åt.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:16:30 följande:
     Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.
    Även jag har tagit upp fiktiva exempel på där det är människor och inte husdjur som uträttar naturbehov och står för skadegörelse.
    Ja, och människor är juridiskt ansvariga för en sån gärning.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:21:33 följande:
    Nej bajset ligger fritt uppepå
    ???
    Jag svarade på detta:

"Kanske är det därför dina katter bajsar i din rabatter, det är lättillgängligt och lättgrävt...?" (#209)

Nej de gräver inte ner det, det ligger ovanpå. Och de har alltså oändligt med skog tillgängligt
    Nej, det hänger inte enbart på människans behov. Det fungerar utmärkt med akvarium, terrarium, smågnagare, fåglar, hund m.fl. för att man har har anpassat det sätt man tillfredsställer deras behov utefter människans boendesituation. Att just kattens behov krockar med människans i ett tätbebyggt område hänger på att man (ägare av utekatt alltså) inte anpassat hur man tillfredsställer kattens behov utefter boendesituationen. Exempel på en sådan anpassning kan vara att istället ha innekatt eller gå med katt i koppel eller som jag sett på Youtube...hur en kattägare byggt en helt inhägnad utegård på villatomten till sina katter.

En del tycker inte om detta sätt att ha katt utan menar på att de måste få vara ute och ströva fritt, jag ställer mig neutral till det ställningstagandet och menar istället att dessa personer antingen då bör låta bli att skaffa sig katt eller flytta ut på landet. Det är inte moraliskt försvarbart att överlåta på andra att anpassa sig efter de val man själv gör.
    Ja, men det jag från början bemötte var att du började med att skriva att radhus är fel boendeform för en katt (#151). Du skrev att det är fakta. Vilket ledde diskussionen fram till att jag undrade om det är med tanke på katters behov eller människors. Du skrev att 200 människors behov är viktigare än en katt. Jag kan inte hitta någonting i din "fakta" som talar för att katter skulle må dåligt på något sätt av att bo i ett radhus och ströva fritt i området.  Alltså är det med tanke på människors behov och inte katters som radhus är fel boendeform för en katt. 
    Förövrigt kanske inte katten bor i radhus, den kanske bor i villa och har gått till radhusområdet där människor har blivit besvärade.
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (djuret) skrev 2017-06-03 00:25:50 följande:
    Djur utomhus??? Låter ju helt sjukt!
    länk
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-03 12:13:33 följande:
    Ja,enligt lag så är de ju ansvariga för att ha sådan uppsyn över sina djur att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
    Men enligt lag så har de väl inget ansvar att ersätta saker som katten förstår,om jag har förstått det rätt.
    Och det är väl där den moraliska aspekten kommer in.

Var har jag skrivit att jag kastar saker efter katterna?
    Ok, men om du tror att de enligt lagen så har ägarna inget ansvar att ersätta saker, men om sakerna har blivit förstörda så har de ju, enligt din första mening, brist i den uppsyn som du skriver? Menar du att de kan få någon rättslig påföljd men de behöver dock inte betala någonting till den drabbade?

Och vart har jag skrivit att du kastar saker? Jag syftade väl mest på vad vissa drabbade gör, som förstör grannsämjan, eftersom du tog upp grannsämja. Det var bara vad jag tycker allmänt om vad man bör undvika om man nu bryr sig om grannsämjan.
    molly50 skrev 2017-06-03 12:16:02 följande:
    Tack!  Det var snällt av dig.  
    Varsågod, men tänk på att du kanske bara får ersättning en gång. Försäkringsbolaget kan resonera som så, att de ska bara täcka oförutsedda händelser. Har du fått ersättning en gång för att katter har pissat på saker du lämnat ute, då kan de anse att du borde veta bättre till nästa gång. Så händer det igen så kanske de vägrar betala, på grund av att de tycker att du borde kunna förutse händelsen och därför inte lämna sakerna ute.
    molly50 skrev 2017-06-03 12:42:47 följande:
    Fast det här med inhägnad hjälper väl inte mot katter som är duktiga klättrare och kan hoppa högt.
    Då får man ju bygga en hel voljär med tak på över gården.
    Och det är ju orimligt,anser jag.
    Ja men vad ska man göra om man inte vill få in katterna? Kattskrämma kanske. Fungerar inget annat så får man väl stå ut eller flytta.

• Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-04 13:31:12 följande:

Alltså,enligt lag så har ju kattägare skyldighet att ha sådan uppsyn över sina katter att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
    Sen om de har skyldigheter att ersätta saker som katten har förstört är jag osäker på.
    Men ur moralisk synpunkt så tycker jag att man kan göra det.
    Det hade i alla fall jag gjort om det kunnat bevisas att det är min katt som gjort det.

Jag tolkade det som att du menade att jag kastade saker. Missförstånd. Ber om ursäkt för det.

Ja,det förstår jag. 

Jag har ingen ljust att lägga ut pengar på att hålla andras husdjur borta.
    I så fall kan ju kattägaren stå för det eller låta hägna in sin egen gård om katten absolut ska vara ute.

Men om de bryter mot lagen så är det väl att försöka komma åt dom den vägen då.

Ja det hade jag också gjort.

Nej, jag förstår att det kan kännas surt men det kanske är värt pengarna? Om det nu fungerar effektivt (vilket jag inte vet) så kanske det kan bespara dig och din familj en massa tid och energi. Och det kanske kostar mindre än att ersätta saker som blir förstörda. Även om det känns som en orättvisa att bekosta så kanske det ändå är det bästa för er i längden. Men det är en avvägning som du måste göra. 
    Det sista får du prata med kattägaren om.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-04 13:31:12 följande:

Jag har ingen ljust att lägga ut pengar på att hålla andras husdjur borta.
    I så fall kan ju kattägaren stå för det eller låta hägna in sin egen gård om katten absolut ska vara ute.

Anonym (Pysen) skrev 2017-06-04 13:48:34 följande:
    Nej, jag förstår att det kan kännas surt men det kanske är värt pengarna? Om det nu fungerar effektivt (vilket jag inte vet) så kanske det kan bespara dig och din familj en massa tid och energi. Och det kanske kostar mindre än att ersätta saker som blir förstörda. Även om det känns som en orättvisa att bekosta så kanske det ändå är det bästa för er i längden. Men det är en avvägning som du måste göra. 

Kom på att jag ville tillägga att ibland får man ta till och bekosta åtgärder även om man tycker att man moraliskt sett inte skulle behöva. Varför låsa dörren varje gång man går hemifrån? Eller bilen? Varför ställa undan stöldbegärligt värdefullt gods? Varför betala för larm varje månad? Det kan väl tjuvarna göra.

Orättvist, men man gör det ändå för sin egen skull.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Ja,egentligen så.
    Fast när det gäller katter så tycker jag att bor man i tätbebyggt område så får man väl hägna in sin egen tomt eller ta ut katten i sele om man ska ha katten ute.
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Då undrar jag en sak, varför har du lättare med att acceptera att med olika medel behöva värja dig emot en omoraliskhet (Inbrottstjuvar) men inte den andra (oansvariga kattägare) ?  
    och den förstnämnde är dessutom olaglig, men ändå ifrågasätter du inte i samma grad att behöva bekosta och ha besvär med olika säkerhetsåtgärden emot kriminalitet?
  • Anonym (Pysen)
    Tecum skrev 2017-06-04 19:09:14 följande:
    Jag håller med, om man väljer att skaffa husdjur har man ett moraliskt ansvar för det de ställer till med. Lag eller inte, man måste iaf tala med grannarna och försöka ta tag i olägenheter. Grannsämjan är viktig, kanske kan man göra något tillsammans. Samtidigt, om man som granne har fönster och dörrar öppna så katten kommer in, eller ännu värre ger den mat, då får man skylla sig själv.

Om katten förorenar i barnens sandlåda kan det innebära hälsoproblem. Tuppar som gal och hundar som skäller anses också vara en olägenhet av det slag som myndigheter agerar på med stöd av lagen.
    Anser du även att grannar som väljer att skaffa grill har ett moraliskt ansvar? De släpper ju över röken på min tomt. Och att det är ett hälsoproblem är det ingen tvekan om. Cigarettrök likaså.
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Varför ska jag behöva anpassa mig efter grannens val att skaffa grill? Eller ännu värre cigaretter...röken kommer ju in på min tomt och jag måste gå in för att slippa besväras av den. Och stänga mina fönster så jag inte får in den.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 01:27:16 följande:
    Jag tar mig friheten att ge mitt svar på detta...

-Lagstiftning finns redan mot inbrott och en inbrottstjuv riskerar åtal och straff för sina brott. En person som begår brott kan också identifieras genom bilder, fingeravtryck och DNA. Alltså gör myndigheter vad de kan för att skydda mig från inbrottstjuvar.

-Eftersom inbrottstjuvens handling är medveten och målmedveten, för egen vinnings skull, inte sällan med stort tekniskt kunnande och bra verktyg krävs fler åtgärder för att motverka inbrott.

-Lagstiftning mot kattägares slapphet i att ta sitt ansvar borde kunna bli rätt effektiv om de riskerar dryga böter och att bli av med sina djur enbart av att släppa ut dem utan tillsyn och dessutom riskera bli skadeståndsskyldiga om skador på annans egendom kan bevisas ha orsakats av deras katter.

-P.g.a. kattens förmåga att ta sig förbi hinder är det inte rimligt att ägare/boende med uteplats eller tomt till villa eller radhus görs ansvariga att skydda sin egendom mot oönskade katter. Det skulle få tomten att likna en sluten anstalt.
    Ok, så om en lagstiftning emot katterna skulle finnas på ett enligt dig bra sätt då skulle det också vara lättare att acceptera att behöva värja sig emot katterna?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 01:29:31 följande:
    Jag antar att folk inte står och grillar på din uteplats utan lov från dig?!
    Nej gör ju inte det. Precis som att de inte frågar om lov att släppa ut katterna.
  • Anonym (Pysen)
    Tecum skrev 2017-06-06 11:21:32 följande:
    Ja om grillröken är ett bekymmer för grannen så har de ett ansvar för att ta hänsyn till det, t ex flytta grillen eller avstå när det blåser på fel håll. Cigarettrök är ännu värre.
    Det låter bra. Tyvärr tänker inte alla människor så, i synnerhet rökare. De som jag har tagit upp problemet med brukar bli arga.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-06 13:28:06 följande:
    Jag tycker att det är en viss skillnad då det inte hjälper att t ex hägna in sin tomt mot katter då de oftast tar sig förbi det ändå.
    Då måste man sätta upp en hel voljär med tak över och det är jag inte beredd att göra när det handlar om andras val att skaffa katt.
    Det vore skillnad om det vore min egen katt.
    Fast inbrottstjuvarna tar sig ju förbi låsen också om de vill det. Då skulle man vara tvungen att ha ett fort utav järn och betong och det är du väl inte heller beredd att göra när det gäller andras val att stjäla andras grejer.
    molly50 skrev 2017-06-06 13:28:06 följande:
    När det gäller inbrottstjuvar så är ju det en brottslig handling vilket det inte är att ha utekatt.
    Och vid brottsliga handlingar så får man mer hjälp av myndigheter.
    Vid t ex inbrott så kan jag få ersättning för förstörda och försvunna saker,vilket är betydligt svårare att få när en utekatt förstört en sak.
    Ok, så du är mer benägen att ta till åtgärder emot oönskat omoraliskt beteende om det är brottsligt?

Och det sista du skriver, om det är så att man inte får ersättning, då borde det logiska vara att värja sig MER emot det. Har svårt att förstå hur du tänker?
    molly50 skrev 2017-06-06 13:32:13 följande:
    Fast då hoppas jag att de står på sin egen tomt och inte på din?
    Och du vet vem det är som gör det och kan således ta upp problemet med personen.
    Det är inte lika lätt med ägare till utekatter.
    Du måste bevisa vems katten är,om det går.
    Och även om du lyckas med det så är det inte säkert att kattägaren tar på sig det utan hänvisar till lagen.
    Ja det gör de. Kattägarna står inte heller på min tomt.

Jag upplever att det är svårt att ta upp frågan om rök, de rökare jag har mött blir bara arga och går därifrån.

• Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:31:35 följande:
    Behovet för var och en att vidta åtgärder för att värja sig mot granners katter skulle minska drastiskt om man drev igen de förslag jag har för lagstiftning kring detta, så skulle det behövas något utöver det så har jag lättare att acceptera det.

Ett tillägg på lagstiftningsbiten är att man också ska få agera utefter nödvärnsrätt mot inkräktare på sin tomt eller hem, husdjur eller människa.
    fast mitt inlägg som du svarade på handlade om BENÄGENHETEN och VILJAN att värja sig mot katter, inte behovet
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:35:32 följande:
    Fast jag drabbas inte av att katter är ute hos sina ägare, utan av att ägarna inte har tillsynen att förhindra att katten går hem till mig.
    Och jag drabbas inte av att röken är hos grannarna, utan av att de inte förhindrar att röken kommer in till mig.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-06 21:15:57 följande:
    Om lagstiftningen vore sådan att den gällde kattägare på samma sätt som hundägare så hade det kanske sett lite annorlunda ut.
    Då hade det kanske känts lite lättare att skydda sig.
    Det är lite dit jag vill komma.
    Menar du att med en annorlunda lagstiftning så hade det känts lättare att bekosta åtgärderna?
    molly50 skrev 2017-06-06 21:15:57 följande:
    Ja,men det är oftast samma sak med kattägare.
    De blir sura och vägrar ta ansvar när man påpekar att deras utekatt har gjort något.
    Usch ja. Vissa saker får man tydligen bara stå ut med, att visa hänsyn existerar inte för vissa människor.

Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo