amia01 skrev 2017-06-03 00:33:06 följande:
Vet inte heller hur min fråga hamnat bland de hetaste?
Kanske för att det är en "het" räksallad jag letar efter recept på.
Förstår att min beskrivning var i kortaste laget, och ska försöka komplettera.
Den räksallad jag letar receptet på är av en lite "matigare" typ. Har testat att googla, men utan att lyckas. Finns många liknande, baserade på mango och avokado bland annat, typ:
www.ica.se/recept/enkel-forratt-med-avokado-m.../
Det jag inte hittar är kombinationen med rivna morötter och finhackad tomat?
Och dressing med vitlök och sweet chili...
Jag vet att det i alla fall inte skulle vara med någon koriander, men kanske cashewnötter?
Typ:
Sallad:
Rivna morötter, hackad tomat, tärnad mango, cashewnötter och räkor.
Ev. avokado? Mer?
Dressing:
Sweet chili sås, massor av vitlök, lime/citron? Mer?
Ja, det verkar som om ingen annan har receptet heller, så det får väl bli lite experimenterande i köket helt enkelt...
Är det enda Thaiinspirerade i denna salladen just sweet chilisåsen?
Jag upplever det är en rätt med rätt få ingredienser?
Sen om man har morötter, så tycker jag de blir 10ggr godare om man skär dom istället för riva.
Det är rätt tråkigt jobb om man inte är riktigt bra med kniven och sådan fin skärning av morötter.
De ska vara som tändstickor i storleken, och allt annat i salladen ska också ha den storleken(så gott det går).
Jag hade marinerat räkorna i olja, fisksås, citrongräs, galangal/ingefära, chili(ta thaichili om du pallar detta, annars någon svagare som kanske spansk peppar som är i andra änden av skalan i hetta), lime, saly(om det krävs, fisksås är salt) vitlök och man kan även ta lite kookosmjölk om man gillar detta..
Och om man är lite lat, så tar man röd eller grön curry, så funkar det utmärkt detta med.
Tillagat dessa i olja, som då är snabbt i en mycket het panna/wok.
Bör inte vara för blöta, med gärna lite gojs kvar.
Riktigt hett och riktigt kort tid, och görs precis före, så de fortfarande är lite varma när man äter salladen.
Grönskar hade jag tagit någon som känns thai, annars hade jag bara tagit det som man för dagen hittar och gillar.
Böngroddar, grön mango, salladslök/purjo, är saker dom gillar ha i sina saker, och sen kan du adda tomat och gurka.
Sen känns nästan koriander eller thaibasilika nästan som ett måste, men det man kan ju pröva både med och utan.
Som dressing har du den du sa, sen finns en del annat också, som kan likna marinaden om man så vill.
Finns andra enkla också, ofta med fisksås och thaichili som bas, men kan även få sällskap med syra och socker.
Och saker som ingefära, vitlök och annat gott.
Så du har en del och testa i köket nu