• amia01

Hjälp med recept på räksallad

Är det någon som kan hjälpa mig med ett recept på en thai-inspirerad räksallad?
    Har haft ett recept som jag slarvat bort, lyckas inte hitta något på nätet eller komma ihåg tillräckligt mycket för att chansa...
    Det jag kommer ihåg var räkor, morot, tomat, mango/papaya?
    Dressing med sweet chili och vitlök , ev också citron?

• Svar på tråden Hjälp med recept på räksallad
  • kvarnfot

Det är märkligt att denna tråden nu legat bland " Hetaste debatterna" i ca 12 timmar nu utan ett ända svar...

TS: har du googlat?

• klyban

Du skriver för lite, vi vet ju inte ens vad det är för en typ av röksallad.
    Och då vad den är baserad på mer än du skrivit.
    Som om den har majonnäs eller nån mejeriprodukt.
    Eller om det är någon klarar sort.

Men ska du göra en röra som är Thailinspirerad, så är ju det bara ta ett gäng thai ingredienser.
    Där lime, nått socker, styrka ska finnas med.
    Koriander känns nära till hans att ha med också.

Hur används den?
    Att det är tomat i den, låter som den är västinfluerad.

• gröna
    kvarnfot skrev 2017-06-02 11:00:06 följande:

Det är märkligt att denna tråden nu legat bland " Hetaste debatterna" i ca 12 timmar nu utan ett ända svar...

Ja, hur fungerar det egentligen med "hetaste debatterna" ? Är det någon som väljer ut dom och isåfall hur fungerar urvalet?
    Jag trodde först att det var de trådar med mest aktivitet men med tanke på det du skrev och andra exempel jag sett så verkar det ju inte så...

Till TS: Vet tyvärr inte vilken sallad du syftar på, är det en sallad man ska ha som tillbehör eller som huvudrätt?
    Verkar intressant i alla fall, hoppas du får ett bra svar i tråden!

• MammaKajsa

Det här är nog inte den du söker efter, men den är jättegod! 

Jag brukar ta nyskalade räkor istället för fisk, och kan äta den hur ofta som helst!

• nnnnnnnn
    gröna skrev 2017-06-02 16:00:03 följande:
    Ja, hur fungerar det egentligen med "hetaste debatterna" ? Är det någon som väljer ut dom och isåfall hur fungerar urvalet?
    Jag trodde först att det var de trådar med mest aktivitet men med tanke på det du skrev och andra exempel jag sett så verkar det ju inte så...

Till TS: Vet tyvärr inte vilken sallad du syftar på, är det en sallad man ska ha som tillbehör eller som huvudrätt?
    Verkar intressant i alla fall, hoppas du får ett bra svar i tråden!

kvarnfot skrev 2017-06-02 11:00:06 följande:

Som jag fått det förklarat för mej så är det de trådarna som flest har läst. Om någon svarat eller ej spelar ingen roll, tydligen.
    Läst 8165 gånger, just nu, det är väldigt många gånger = hamnar på "hetaste".

TS - har tyvärr inget att komma med ang. din trådstart...

• amia01

Vet inte heller hur min fråga hamnat bland de hetaste?
    Kanske för att det är en "het" räksallad jag letar efter recept på.

Förstår att min beskrivning var i kortaste laget, och ska försöka komplettera.
    Den räksallad jag letar receptet på är av en lite "matigare" typ. Har testat att googla, men utan att lyckas. Finns många liknande, baserade på mango och avokado bland annat, typ: www.ica.se/recept/enkel-forratt-med-avokado-mango-404370/

Det jag inte hittar är kombinationen med rivna morötter och finhackad tomat?
    Och dressing med vitlök och sweet chili...
    Jag vet att det i alla fall inte skulle vara med någon koriander, men kanske cashewnötter?
    Typ:
    Sallad:
    Rivna morötter, hackad tomat, tärnad mango, cashewnötter och räkor.
    Ev. avokado? Mer?
    Dressing:
    Sweet chili sås, massor av vitlök, lime/citron? Mer?

Ja, det verkar som om ingen annan har receptet heller, så det får väl bli lite experimenterande i köket helt enkelt...

• klyban
    amia01 skrev 2017-06-03 00:33:06 följande:
    Vet inte heller hur min fråga hamnat bland de hetaste?
    Kanske för att det är en "het" räksallad jag letar efter recept på.

Förstår att min beskrivning var i kortaste laget, och ska försöka komplettera.
    Den räksallad jag letar receptet på är av en lite "matigare" typ. Har testat att googla, men utan att lyckas. Finns många liknande, baserade på mango och avokado bland annat, typ: www.ica.se/recept/enkel-forratt-med-avokado-m.../

Det jag inte hittar är kombinationen med rivna morötter och finhackad tomat?
    Och dressing med vitlök och sweet chili...
    Jag vet att det i alla fall inte skulle vara med någon koriander, men kanske cashewnötter?
    Typ:
    Sallad:
    Rivna morötter, hackad tomat, tärnad mango, cashewnötter och räkor.
    Ev. avokado? Mer?
    Dressing:
    Sweet chili sås, massor av vitlök, lime/citron? Mer?

Ja, det verkar som om ingen annan har receptet heller, så det får väl bli lite experimenterande i köket helt enkelt...

Är det enda Thaiinspirerade i denna salladen just sweet chilisåsen?
    Jag upplever det är en rätt med rätt få ingredienser?

Sen om man har morötter, så tycker jag de blir 10ggr godare om man skär dom istället för riva.
    Det är rätt tråkigt jobb om man inte är riktigt bra med kniven och sådan fin skärning av morötter.
    De ska vara som tändstickor i storleken, och allt annat i salladen ska också ha den storleken(så gott det går).

Jag hade marinerat räkorna i olja, fisksås, citrongräs, galangal/ingefära, chili(ta thaichili om du pallar detta, annars någon svagare som kanske spansk peppar som är i andra änden av skalan i hetta), lime, saly(om det krävs, fisksås är salt) vitlök och man kan även ta lite kookosmjölk om man gillar detta..
    Och om man är lite lat, så tar man röd eller grön curry, så funkar det utmärkt detta med.
    Tillagat dessa i olja, som då är snabbt i en mycket het panna/wok.
    Bör inte vara för blöta, med gärna lite gojs kvar.
    Riktigt hett och riktigt kort tid, och görs precis före, så de fortfarande är lite varma när man äter salladen.

Grönskar hade jag tagit någon som känns thai, annars hade jag bara tagit det som man för dagen hittar och gillar.
    Böngroddar, grön mango, salladslök/purjo, är saker dom gillar ha i sina saker, och sen kan du adda tomat och gurka.
    Sen känns nästan koriander eller thaibasilika nästan som ett måste, men det man kan ju pröva både med och utan.
    Som dressing har du den du sa, sen finns en del annat också, som kan likna marinaden om man så vill.
    Finns andra enkla också, ofta med fisksås och thaichili som bas, men kan även få sällskap med syra och socker.
    Och saker som ingefära, vitlök och annat gott.

Så du har en del och testa i köket nu Flört

• klyban

Hitta en som ser god ut, som jag aldrig prövat.
    www.thespruce.com/thai-grapefruit-salad-3217645
    Tänkte ge förslaget och ta pomelo om du inte gillar det så beskt som grapefrukt kan vara, men dom förekom mig.

Pallar man in koriander så kan man givetvis skippa den.
    Min ena unge fullkomligt hatar koriander/thaibasilika, det blir bara tyst och sen äter inget mer alls.
    Och lustiga äter annars mer eller mindre all mat som jag gör.
    Om den är stark eller inte spelar ingen roll, har tränat dom på hetta sedan de fick egen mat.

Svar på tråden Hjälp med recept på räksallad