Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Ohyfsade gäster

Klart att de betedde sig ohyfsat, men varför ställa fram hela tårtan? Bättre att lägga upp varsin bit och säga att ni väntar andra gäster. Eller bjuda dem på något annat. Eller säga att det passar bättre om de kommer någon annan gång, samt ringer innan.

• fornminne
    Anonym (Awkward) skrev 2017-06-01 21:15:12 följande:
    Ja, vi kanske inte borde ha tagit fram tårtan till dem. Fast vi tänkte att de inte skulle göra något att de tog varsin bit. Vi trodde ju inte att de skulle vräka i sig.

För övrigt var det ingen liten tårta som du tror, utan en ganska stor "normal" tårta. Bitarna de tog var sanslöst stora.
    Blev det nåt kvar till era andra gäster? Hur gick det besöket?

Nu har ni i alla fall lärt er något. Ställ aldrig fram hela fatet om det egentligen är ämnat till någon annan
  • fornminne
    Cambellah skrev 2017-06-01 21:19:13 följande:
    Jag tycker att man ska kunna ställa fram en helt tårta åt en vuxen man och hans barn utan att de glufsar i sig nästan hela tårtan. Ska man behöva skära upp färdiga bitar åt dem som på barnkalas? Låter märkligt om det behövs. Nu vet ju ts i och för sig hur de är, men hon visste ju inte det innan.

Det jag säger är att man måste kunna ställa fram en tårta även till oinbjudna gäster utan att de äter upp hela. Hade de tagit varsin rimlig bit så hade tårtan räckt även till de inbjudna gästerna.
    Nej, men man kan ju skära upp t ex en tredjedel eller en fjärdedel av tårtan och ställa fram den. Så får de skära själva av det som finns. Så hade nog jag gjort. Inte för att de flesta jag känner glufsar i sig så mycket tårta, utan för att man inte vet exakt hur mycket andra tar eller fungerar och om tårtan egentligen var till andra gäster, skulle jag vara väldigt restriktiv. Dessutom skulle jag inte vilja att den stod framme för länge.
Svar på tråden Ohyfsade gäster