• Anonym (Awkward)

Ohyfsade gäster

Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

• Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Anonym (J)

Gäster får äta så mycket de vill , men dessa människor var inkräktare...

Jättebra att de är inte välkomna längre , men du borde ha slängt ut de hungriga.

• Cambellah

Herregud..

För det första - extremt ofint av dem att dyka upp oinbjudna.

För det andra - han har nog tolkat det där uttrycket "gäster får äta hur mycket de vill" lite fel. Visserligen ska man bjudas på fika och mat osv om man är gäst hos någon (i alla fall om man är inbjuden), men inte fan äter man upp nästan all fika/mat. Det är ju bara extremt ohyfsat. Är sambons kompis utvecklingsstörd eller har han något slags förståndshandikapp? För vilken människa som helst, som inte är förståndshandikappad på något sätt, ska förstå att man inte äter upp allt fika eller all mat när man är bortbjuden. Det är liksom sunt förnuft.

Är jag bortbjuden så tar jag oftast ett fikabröd av det som bjuds. Max 2. Vilket skulle motsvara 1 tårtbit eller 2 i detta fall, inte nästan hela jävla tårtan.

Du agerade jättebra och har helt rätt i att de inte är välkomna hemma hos er längre. Riktiga snyltare.

• Rödtjärnens Anna

Jag tycker inte att det är fel att komma oinbjuden, men då får man ta att fikat är enkelt (kaffe/saft och två-tre kaksorter kanske en upptinad bulle på sin höjd). Har man tårta tar man fram den till dem man gjort tårtan för (inbjudna gäster), inte låter den oinbjudne få glufsa i sig halva tårtan.

Sen får man ju inte vara hur som helst som gäst. Man får vara glad för det man får och inte kritisera värden/värdinnan. Tycker att det var väldigt dåligt gjort av dina gäster.

• Anonym (bestämd)

Jag hade inte ställt fram tårtan från första början då den inte var planerad till dem. 

Jag hade sagt "oj hej, kommer ni oanmälda, kom en en liten stund ändå" (om det kändes ok).  Bjudit dem på något att dricka och om det fanns något annat att bjuda på, tagit fram det. 

• Anonym (Kille)

Nej det där var extremt ouppfostrat. Inte rimligt beteende alls. Förstår att de inte är välkomna förrän de kan be om ursäkt gör sitt beteende

• Gryntroll
    Anonym (bestämd) skrev 2017-06-01 20:58:35 följande:

Jag hade inte ställt fram tårtan från första början då den inte var planerad till dem. 

Jag hade sagt "oj hej, kommer ni oanmälda, kom en en liten stund ändå" (om det kändes ok).  Bjudit dem på något att dricka och om det fanns något annat att bjuda på, tagit fram det. 

Hade gjort samma!

Jag är nog stiff på så sätt att jag inte vill påbörja det som är fixat för gäster innan gästerna kommer. Tycker det är gästerna som ska ta första biten av tårtan/pajen/gratängen/whatever
  • Anonym (Ellen)

Om man har en tårta som inte är större än att den nästan är slut när man tagit två rejäla bitar är det nog klokt att vara väldigt tydlig från början med hur många den ska räcka till, och kanske helt enkelt vänta med att servera den tills de gäster kommer som den är menad för. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Och hur som helst är ju deras reaktion helt sanslös. Hur kan man kräva att få ett jättelass med tårta när man kommer på spontanbesök?! Själv hade jag varit jätteglad över att få tårta överhuvudtaget.

• fornminne

Klart att de betedde sig ohyfsat, men varför ställa fram hela tårtan? Bättre att lägga upp varsin bit och säga att ni väntar andra gäster. Eller bjuda dem på något annat. Eller säga att det passar bättre om de kommer någon annan gång, samt ringer innan.

• Anonym (Awkward)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-06-01 21:10:29 följande:

Om man har en tårta som inte är större än att den nästan är slut när man tagit två rejäla bitar är det nog klokt att vara väldigt tydlig från början med hur många den ska räcka till, och kanske helt enkelt vänta med att servera den tills de gäster kommer som den är menad för. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Och hur som helst är ju deras reaktion helt sanslös. Hur kan man kräva att få ett jättelass med tårta när man kommer på spontanbesök?! Själv hade jag varit jätteglad över att få tårta överhuvudtaget.

Ja, vi kanske inte borde ha tagit fram tårtan till dem. Fast vi tänkte att de inte skulle göra något att de tog varsin bit. Vi trodde ju inte att de skulle vräka i sig.

För övrigt var det ingen liten tårta som du tror, utan en ganska stor "normal" tårta. Bitarna de tog var sanslöst stora.
  • fornminne
    Anonym (Awkward) skrev 2017-06-01 21:15:12 följande:
    Ja, vi kanske inte borde ha tagit fram tårtan till dem. Fast vi tänkte att de inte skulle göra något att de tog varsin bit. Vi trodde ju inte att de skulle vräka i sig.

För övrigt var det ingen liten tårta som du tror, utan en ganska stor "normal" tårta. Bitarna de tog var sanslöst stora.
    Blev det nåt kvar till era andra gäster? Hur gick det besöket?

Nu har ni i alla fall lärt er något. Ställ aldrig fram hela fatet om det egentligen är ämnat till någon annan
Svar på tråden Ohyfsade gäster