Inlägg från: Cambellah |Visa alla inlägg
  • Cambellah

Ohyfsade gäster

Herregud..

För det första - extremt ofint av dem att dyka upp oinbjudna.

För det andra - han har nog tolkat det där uttrycket "gäster får äta hur mycket de vill" lite fel. Visserligen ska man bjudas på fika och mat osv om man är gäst hos någon (i alla fall om man är inbjuden), men inte fan äter man upp nästan all fika/mat. Det är ju bara extremt ohyfsat. Är sambons kompis utvecklingsstörd eller har han något slags förståndshandikapp? För vilken människa som helst, som inte är förståndshandikappad på något sätt, ska förstå att man inte äter upp allt fika eller all mat när man är bortbjuden. Det är liksom sunt förnuft.

Är jag bortbjuden så tar jag oftast ett fikabröd av det som bjuds. Max 2. Vilket skulle motsvara 1 tårtbit eller 2 i detta fall, inte nästan hela jävla tårtan.

Du agerade jättebra och har helt rätt i att de inte är välkomna hemma hos er längre. Riktiga snyltare.

• Cambellah
    fornminne skrev 2017-06-01 21:14:31 följande:

Klart att de betedde sig ohyfsat, men varför ställa fram hela tårtan? Bättre att lägga upp varsin bit och säga att ni väntar andra gäster. Eller bjuda dem på något annat. Eller säga att det passar bättre om de kommer någon annan gång, samt ringer innan.

Jag tycker att man ska kunna ställa fram en helt tårta åt en vuxen man och hans barn utan att de glufsar i sig nästan hela tårtan. Ska man behöva skära upp färdiga bitar åt dem som på barnkalas? Låter märkligt om det behövs. Nu vet ju ts i och för sig hur de är, men hon visste ju inte det innan.

Det jag säger är att man måste kunna ställa fram en tårta även till oinbjudna gäster utan att de äter upp hela. Hade de tagit varsin rimlig bit så hade tårtan räckt även till de inbjudna gästerna.
  • Cambellah
    fornminne skrev 2017-06-01 21:24:16 följande:

Nej, men man kan ju skära upp t ex en tredjedel eller en fjärdedel av tårtan och ställa fram den. Så får de skära själva av det som finns. Så hade nog jag gjort. Inte för att de flesta jag känner glufsar i sig så mycket tårta, utan för att man inte vet exakt hur mycket andra tar eller fungerar och om tårtan egentligen var till andra gäster, skulle jag vara väldigt restriktiv. Dessutom skulle jag inte vilja att den stod framme för länge.

Ja, men det är ju lätt att vara efterklok. Förstår att ts inte tänkte på att skära upp tårta åt dem. Hon förväntade sig helt enkelt inte att de skulle käka upp i princip hela tårtan.
  • Cambellah
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-02 00:59:40 följande:

Ursäkta att jag reagerar på ditt inlägg, men det är hemskt att du säger så fula saker om handikappade/ utvecklingsstörda......förståndshandikappade. Ryser vid tanken på hur du ser ner på handikappade. Jag är mormor till barn med utvecklingsstörning, men barnen beter sig ordentligt ändå.

Att mannen och dottern inte kunde bete sig när dom kom och hälsade på oanmält är ren ohyffs och inget annat.

Förlåt TS för mitt inlägg, men jag blir så arg när folk ser ner på Handikappade.

Jag ser inte ner på förståndshandikappade.

Jag säger bara att deras beteende hade varit lite mer förståeligt om pappan/dottern var förståndshandikappad då dottern började gråta och slängde tallriken i golvet. Jag har själv varit med om förståndshandikappade som har gjort såna saker. Det låter märkligt om flickan som är "vanlig" skulle ha slängt tallriken i golvet och börjat gråta.
  • Cambellah
    Anonym (anonyyym) skrev 2017-06-02 20:54:55 följande:

Förståndshandikappade är också "vanliga" människor...Sättet du skriver på kan tolkas av andra som att du ser ner på dessa människor...

Visste att nån skulle klaga på "vanlig."

Men ok, mer förståeligt att en förståndhandikappad människa beter sig på detta sätt än en person som inte lider av förståndshandikapp.
  • Cambellah
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-03 01:44:57 följande:

Ser fortfarande att du ser ner på det som är handikappade.......Beteendet på våra barn som har handikapp kan inte dem rå för ....Dessa barn valde inte om att bli födda.......Men att kalla människor som gör fel på ett eller annat sätt för handikappade är i mitt liv grymt elakt.

Antingen vill du inte förstå eller så kan du inte bara förstå.

Har inte sagt att människor som gör fel är handikappade.

Har sagt att om inte flickan i denna berättelse är extremt ouppfostrad så undrar jag faktiskt om hon har något förståndshandikapp som gör det svårt för henne. Jag har sett förståndshandikappade göra såna här saker.

Tyck vad du vill.
  • Cambellah
    Anonym (karin) skrev 2017-06-03 03:14:21 följande:

Om jag ställt fram en tårta och bjudit så skulle jag ALDRIG I LIVET gnälla på gästerna för att de ätit för stora bitar. Snacka om oartigt och oförskämt.

Om jag hade varit gästen i fråga och blivit bjuden på tårta så skulle jag ALDRIG I LIVET käka upp hela tårtan. Så jävla ohyfsat.
  • Cambellah
    Tom Araya skrev 2017-06-02 23:02:25 följande:

Ja, ohyfsat beteende.

Men TS gör två uppenbara misstag själv.

1. Hon borde gjort klart för de oväntade gästerna redan när de släpptes in att ni väntade andra gäster.

2. Ni skulle ha väntat med att servera tårtan tills de väntade gästerna kommit och sagt att man får tänka på att den ska räcka till alla och att den kanske är i minsta laget med tanke på de oväntade gästerna.

Lätt att vara efterklok.
  • Cambellah
    Anonym (Mella) skrev 2017-06-03 09:14:50 följande:

Ja det må vara ohyfsat, dock vet jag inte om det rättfärdigar att man tar undan det man bjudit på mitt framför ögonen på gästerna. Två fel gör inte ett rätt. Jag tycker att både TS och flickan var ohyfsade

Självklart måste man få ta undan så att de riktiga, inbjudna gästerna också får smaka av tårtan.
  • Cambellah
    Anonym (karin) skrev 2017-06-03 11:10:47 följande:

Verkligen MEN att som värd (motvillig eller inte) säga till gästerna att de ätit för mkt tårta och att den skulle vara till några andra känns magstarkt. Jag skulle hållit god min och åkt och köpt en tårta.

Okej, det är din åsikt. Jag tycker att ts gjorde helt rätt.
  • Cambellah
    Ajdidodii skrev 2017-06-03 11:16:33 följande:

Fast ts berättade ju inte att tårtan var till andra gäster förrän i efterhand.

Jag ser inte hur det är relevant.

Man äter ju inte upp en hel tårta oavsett. Det ÄR ohyfsat och det är minst sagt väldigt väldigt konstigt. Vem orkar ens käka sådär jävla mycket tårta? Måste ju vara två tjockisar.
  • Cambellah
    smulpaj01 skrev 2017-06-03 12:05:01 följande:

De åt inte upp hela tårtan och om de andra gästerna inte är lika "glupska" räckte det säkert gott och väl.

Tramsigt att sambons vänner inte är välkomna för en sån sak. Men ts verkar inte gilla mannen och har väl letat efter en anledning?!

De åt upp nästan hela tårtan, vilket måste ha varit väldigt stora bitar. Så gör ingen normal människa.

Jag fattar varför de inte är välkomna. Sen när kompisens dotter betedde sig som en skitstövel så får de skylla sig själva.
  • Cambellah
    Anonym (Mella) skrev 2017-06-04 13:33:31 följande:

Jag har inte skrivit att man inte får, jag har skrivit att det är ohyfsat.

Tycker inte jag.
  • Cambellah
    Anonym (anonyyym) skrev 2017-06-04 20:12:57 följande:

Jag klagar inte på att du skrev vanlig...Det som jag reagerade på är att du blandar in förståndshandikapp...är man gravt förståndshandikappad så tror jag att man inte ens vet vad en tårta är...Dessutom får du skylla dig själv om du ställer fram tårtan INNAN de väntade gästerna kom.... du hade som någon annan redan skrivit kunnat skära upp varsin lagom bit åt dom oväntade gästerna sen när de riktiga gästerna kom hade du kunnat ta fram tårtan då....förresten så är det väll inte så gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet?

Du verkar inte förstå att alla är olika. Även förståndshandikappade människor. Detta beteende känner jag igen från personer med förståndshandikapp. Du kan säga emot det hur mycket du vill, det förändrar ingenting.

Det spelar väl ingen roll att ts inte skar upp bitar. Det är lätt att vara efterklok. Hur som helst så smäller man inte i sig nästan en hel tårta och kastar en tallrik i golvet och börjar grina. Det är inte ett normalt beteende. Därför jag undrar om flickan faktiskt är förståndshandikappad för såhär gör inte en "vanlig" människa. Såvida inte flickan saknar uppfostran och hyfs helt och hållet, vilket såklart också är möjligt.

Om det är gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet eller ej är inte relevant.
  • Cambellah
    Anonym (anonyyym) skrev 2017-06-04 21:54:53 följande:

jag tycker fortfarande inte att man blandar in förståndshandikapp i det här

Om du inte ser att det verkar finnas vissa drag av det, okej, men det gör jag & uppenbarligen andra också.
Svar på tråden Ohyfsade gäster