• Solstråle0001

vab? hur kompensera för akut stängd skola?

Min skola/fritids råkade ut för akut vattenläcka och tvingades stänga på förmiddagen. Hur ska jag redovisa detta? Såklart kan jag ta en halv semesterdag eller sista föräldrarpenningen. Men alla har ju inte möjlighet till det. Så vad ska man ta?

• Svar på tråden vab? hur kompensera för akut stängd skola?
  • Alexi

Vab går inte. Så du får väl prata med din arbetsgivare.

• Amanda84

Har du rätt att vabba så kan du göra det, precis som man kan vabba om förskolan skulle stänga. Det är ingen skillnad.

• MajaVira
    Amanda84 skrev 2017-06-02 23:35:03 följande:
    Har du rätt att vabba så kan du göra det, precis som man kan vabba om förskolan skulle stänga. Det är ingen skillnad.
    Man får inte vabba för att förskolan är stängd.
  • K med lilla E

Man får inte vabba utan ta föräldrapenning eller obetald ledighet eller en halv semesterdag.

• modsey

hm, vid akut sjukdom av ordinarie vårdnadshavare ( även dagmamma, eller barnvakt) så kan man ta vab. Men exemplet ovan tillåter det inte.
    Jag tror man måste lösa det själv, även om jag kan tycka att det borde kvala in under samma sak som där man får.

• Harvester
    modsey skrev 2017-06-03 19:32:54 följande:

hm, vid akut sjukdom av ordinarie vårdnadshavare ( även dagmamma, eller barnvakt) så kan man ta vab. Men exemplet ovan tillåter det inte.

Jag tror man måste lösa det själv, även om jag kan tycka att det borde kvala in under samma sak som där man får.

Är du säker på att det inte går att vabba? Vårdnadshavare som vårdnadshavare kan man väl tycka?
  • Ms H
    Harvester skrev 2017-06-03 23:04:00 följande:
    Är du säker på att det inte går att vabba? Vårdnadshavare som vårdnadshavare kan man väl tycka?
    Vid vanlig planerad stängningsdag på förskola är det inte tillåtet med vab iaf.
  • Amanda84

Är man föräldraledig och blir sjuk så får den andra partnern vabba. Blir dagmamman sjuk utan att vikarie finns, så får man vabba. När en förskola brinner ner så får man vabba. Således så borde du även få vabba i det här fallet, men du måste också kunna ge en bra förklaring kring varför du måste vabba och förskolan måste kunna bekräfta anledningen till att du vabbar när försäkringskassan ringer.

• Alexi

Bär förskolan brinner ner får man vabba?? Säger vem?

• Wazp
    Amanda84 skrev 2017-06-04 00:43:16 följande:

Är man föräldraledig och blir sjuk så får den andra partnern vabba. Blir dagmamman sjuk utan att vikarie finns, så får man vabba. När en förskola brinner ner så får man vabba. Således så borde du även få vabba i det här fallet, men du måste också kunna ge en bra förklaring kring varför du måste vabba och förskolan måste kunna bekräfta anledningen till att du vabbar när försäkringskassan ringer.

Nej du får inte VAB:a om dagis är stängt eller har brunnit ned!
Svar på tråden vab? hur kompensera för akut stängd skola?