• Johosefin

Ångrar du att du inte gjorde KUB?

Hej,

Jag vet inte om gravidhormonerna spelar mig ett spratt eller vad det är. Men jag har efter RUL blivit så himla orolig över att bebisen kanske har något handikapp eller är sjuk. Vi valde att inte göra KUB, då vi aldrig skulle välja bort ett barn med DS eller liknande. Men när jag börjat läsa om kub och barn som fötts med diverse handikapp så får jag panik. Att barnet kan födas med något som den lider av resten av sitt liv. Läser och läser på nätet och blir bara mer nojig. Vet att det låter helt sjukt kanske... Någon som ångrar att ni gjorde/ej gjorde KUB? Hur känner ni inför detta?

• Svar på tråden Ångrar du att du inte gjorde KUB?
  • Anonym (J)

Är själv gravid och har precis som du valt att inte ta reda på eventuella kromosomavvikelser. Visst kan det vara lite ångestladdat att inte veta, men jag tror att det skulle vara tusen gånger värre att ställas inför valet att kanske välja bort ett sjukt barn.

Dessutom vet jag att jag har en tendens att noja över det mesta. Är hjärtfrekvensen normal? Är tillväxten normal? Ska barnet ligga i den positionen, etc etc. För mig har det nästan varit så att ju mer information jag fått, desto fler grejer har jag haft att oroa mig över. Jag har till och med bett min läkare att inte berätta exakta siffror och liknande utan bara om det ser bra ut eller inte, just för att slippa alla jämförelser och stress.

Kanske kommer jag att ångra mig i framtiden, jag vet inte, men just nu vill jag inte ha ytterigare ett mätvärde att känna ångest över.

Jag hoppas allt går bra med din graviditet!

• Anonym (Ds)

Jag ångrar inte att vi valde att göra kub. Vår bebis hade ds så vi valde ett avbrytande. Hemskt att gå igenom men vi visste innan vad vi skulle välja. Vet man att man inte gör abort oavsett så finns ingen anledning att göra kub heller.

• Anonym (G)
    Anonym (Ds) skrev 2017-06-02 23:00:47 följande:

Jag ångrar inte att vi valde att göra kub. Vår bebis hade ds så vi valde ett avbrytande. Hemskt att gå igenom men vi visste innan vad vi skulle välja. Vet man att man inte gör abort oavsett så finns ingen anledning att göra kub heller.

Nu visar ju kub dock mer än trisomi 21. Och att fortsätta en graviditet med ett foster som lider av trisomi 13 eller 18 är det inte många som gör.
  • Anonym (Ds)
    Anonym (G) skrev 2017-06-02 23:05:06 följande:

Nu visar ju kub dock mer än trisomi 21. Och att fortsätta en graviditet med ett foster som lider av trisomi 13 eller 18 är det inte många som gör.

Det har du rätt i. Mitt kub visade trisomi 13 men nipt och fvp visade T21
  • Carabellis kusp

Jag ångrar att jag gjorde kub eftersom jag väntade ett friskt foster men fick sämsta utfall på kub. Det gav onödig ångest och förstörde min graviditet. Nästa gång blir det mkp eller fvp. Dessutommissar kub 8% av de sjuka fostren, så kass metod.

• Mascaraklumpar

Trisomierna utgör ju bara en liten del av den totala missbildningsrisken. Det finns massor med saker som är allvarligare än trisomi 21 och vanligare än de andra trisomierna, så det är ju inte som om man vet att barnet är friskt om man får ett bra resultat på KUB. Tänker man inte göra abort om barnet har DS så är KUB onödigt, enligt mig. 

• Meriall

Första barnet nej men det hade ju inget fel. Andra barnet upptäcktes för sent för kub så jag gjorde nipt och är glad för det. Fick veta kön och hade det visar något hade jag varit beredd på det.

Tycker du kan göra nipt också. Det betyder ju inte att du måste göra abort om det är något utan att du är förberedd på att få ett barn med speciella behov om det är så. Tror man kan göra nipt senare i graviditeten också.

Svar på tråden Ångrar du att du inte gjorde KUB?