• Anonym (Stora syrran)

Vuxna syskon i konflikt

Hej alla kloka. Jag behöver ventilera en sak med er.

För några månader sedan bokade jag en resa för vår familj. Vi åker några dagar innan skolavslutningarna och barnen missar sina men det var okej för dem.

Jag hade letat resa länge, flera månader, och var glad när jag hittade en vi hade råd med då vår budget var knapp.

Ett par dagar efter jag bokat resan så skickar jag ett sms till min syster och hennes man och frågar om de vill med på denna billiga braiga resan. Får till svar att ders dotter tar studenten dagen vi åker och de kan ju självklart kan inte åka med.

Jag blir såklart förfärad att jag missat kolla upp detta datum och kollar om det går att boka om resan så att vi inte missar studenten.

Får fram att det är möjligt men kommer då kosta 7000kr extra och det är inga pengar vi har. Så tyvärr går det inte att ändra.

Jag meddelar min syster att vi inte kommer kunna delta på studenten och ber om förlåtelse.

Hon dubbelkollar då det jag berättat om att resan inte är ombokningsbar och hon får fram samma info som jag. Det kommer kosta 7000kr extra.

Vi har en lång sms konversation om detta som pågår i dagar. Hennes ultimatum blir tillslut att om vi skall fortsätta ha en relation så måste vi komma på hennes dotters student. Vi måste välja mellan att boka om resan (7000kr extra) eller att inte åka alls (slänga ca 7000kr i sjön). Inget av alternativen är aktuella och det meddelar jag henne. Vi har därför ingen kontakt idag.

Härom dagen skickade jag ett sms där jag frågade om hon ville prata om det som hänt men hon har inte svarat.

Så vad gör jag? Tips?

• Svar på tråden Vuxna syskon i konflikt
  • Lena

Hade du fått en inbjudan till studenten och tackat ja? Isåfall tycker jag det är illa att missa, i annat fall är det din systers fel.

Skicka grattiskort och present till studenten och vänta och se vad som händer

• Efraim Barkbit
    Lena skrev 2017-06-03 19:56:00 följande:

Hade du fått en inbjudan till studenten och tackat ja? Isåfall tycker jag det är illa att missa, i annat fall är det din systers fel.

Får instämma där.
  • Carabellis kusp

Jag hade blivit så arg om min syster gjort som du. Inte sagt upp bekantskapen, men tyvärr förlorat alla förväntningar på henne.

• Tecum

Folk är fan helt otroliga! Kan detta verkligen vara sant? Studenten är kanske viktig för den som slutar sin utbildning och i viss mån för familjen. Men om släkten kommer eller ej, vem fan bryr sig? Om jag varit systern hade jag ordnat en liten tillställning när ni kommit hem istället, bara för er familj.

TS, din syster är helknäpp! Åk på din resa utan dåligt samvete, om hon vill bryta kontakten är det hennes eget fel. Att inte unna sin syster en resa när hon dessutom vet att ni har det knapert är inte lite egoistiskt. Och vad säger huvudpersonen själv, studenten? Hon är säkert inte lika fundamentalistisk som sin mamma.

• Anonym (Sant)
    Lena skrev 2017-06-03 19:56:00 följande:

Lyssna på detta råd!
  • Gäst150727
    Tecum skrev 2017-06-03 20:26:46 följande:

Folk är fan helt otroliga! Kan detta verkligen vara sant? Studenten är kanske viktig för den som slutar sin utbildning och i viss mån för familjen. Men om släkten kommer eller ej, vem fan bryr sig? Om jag varit systern hade jag ordnat en liten tillställning när ni kommit hem istället, bara för er familj.

TS, din syster är helknäpp! Åk på din resa utan dåligt samvete, om hon vill bryta kontakten är det hennes eget fel. Att inte unna sin syster en resa när hon dessutom vet att ni har det knapert är inte lite egoistiskt. Och vad säger huvudpersonen själv, studenten? Hon är säkert inte lika fundamentalistisk som sin mamma.

Amen, word och gud vet vad - instämmer till fullo!! Åk på resan. Världen går inte under. Njut nu och köp ngt fint till studenten!
  • Scoops
    Tecum skrev 2017-06-03 20:26:46 följande:

Håller med! Dessutom kommer studenten säkert bli nog grattad på sin dag ändå, upptagen med att fira osv. Ni kan ju gratta henne någon dag innan eller när ni kommit hem? Gud... studenten är inte på liv och död liksom...

Bryta kontakten över en sån sak?! Ibland får jag intrycket av att folk har så lite draman i sina liv att de skapar dem av lite vad som helst. Löjligt!
  • Anonym (Va)

Sanslöst att man kan bli så arg för det.

Väg upp det med något annat. Bjud över din systers familj när ni kommer hem för att fira på efterhand?

Jag tycker inte de e någon grej att missa. Åk på resan. Tycker att det är fel av din syster att missunna er en resa, när ni äntligen hittat något ni har råd med. Åk åk åk

• Anonym (H)
    Carabellis kusp skrev 2017-06-03 20:02:10 följande:

Jag hade blivit så arg om min syster gjort som du. Inte sagt upp bekantskapen, men tyvärr förlorat alla förväntningar på henne.

Jisses...
  • Anonym (åk)

Herregud vilka människor det finns. Det är klart att din syster vill att ni ska komma på hennes dotters student, men ibland blir det fel i kommunikationen. Klumpigt av dig ja, men också klumpigt av henne. 

MEN 7000 kronor är mycket pengar och hon kan inte kräva att ni ska spendera så mycket pengar för att skjuta på resan.

Har hon uppvisat sådana här tendenser tidigare? Har ni haft fler konflikter och det här är droppen? 

Svar på tråden Vuxna syskon i konflikt