Ni som har barnvakt ofta, är det ni som ber om det eller barnvakterna som spontant frågar?
Nyfiken utifrån diskussioner i en annan tråd och något som ofta diskuteras bland föräldrar.
Ni som har barnvakt ofta, kanske framför allt av far- och morföräldrar. Är det ni som ber om det eller är det de som typ hör av sig och säger "kan vi få hämta på förskolan/skolan", "kan xx få sova över här" osv, dvs de vill träffa barnet utan er föräldrar.
Vi har enbart barnvakt när vi ber om det. Då ställer mina föräldrar alltid upp om de kan, men samtidigt hör man om alla dessa som har barnvakt var och varannan vecka och man blir lite avundsjuk på avlastningen. Men jag anser att jag inte kan kräva någonting, det är deras liv och de ska inte behöva ta hand om barn mer än de själva vill.
Men sen hör man om andra pensionärer som är barnvakt väldigt ofta, typ varje vecka, och upplever en press från sina barn om att vara barnvakt, för att barnen inte får ihop livspusslet annars och att detta kräver lite mer än vad barnvakterna egentligen orkar med.
Sen hör man om tredje varianten som ständigt vill träffa sina barnbarn och därför erbjuder sig regelbundet.