• Syrran85

Koka frysta hallon?

Som rubriken lyder. Kokar ni frysta hallon? Livsmedelsverkets råd är ju att man ska koka utländska frysta hallon i minst 1 minut eftersom de kan innehålla norovirus vilket kan leda till magsjuka. För några år sedan gav de ju samma råd eftersom det hade hänt att utländska bär innehöll hepatit... Jag har aldrig kokat frysta hallon och jag använder det i princip dagligen, i bland annat smoothie, både till mig och barnen... nu är vi rejält magsjuka hela högen. Behöver ju absolut inte bero på hallonen... men det har ändå fått mig att börja fundera på saken... Hur gör ni?

• Svar på tråden Koka frysta hallon?
  • Fennyxx

Köper inte frysta hallon längre efter upprepade larm av den här sorten.. Äckligt att livsmedelsproducenter inte visar större hänsyn, duscha hallonen i bajsvatten är rätt vidrigt.

Koka funkar ju sådär om man tänkt göra smothie tycker jag.

• Syrran85

Nä alltså jag vill såklart koka dem men som du skriver... smoothien blir ju desto mindre bra... jag gör ibland även pannacotta med hallon.... aldrig funderat över det förrens nu ???? Och kokar man dem blir de ju helt förstörda.... alla saft från dem försvinner....

• Anonym (?)
    Syrran85 skrev 2017-06-05 00:33:30 följande:

Nä alltså jag vill såklart koka dem men som du skriver... smoothien blir ju desto mindre bra... jag gör ibland även pannacotta med hallon.... aldrig funderat över det förrens nu ???? Och kokar man dem blir de ju helt förstörda.... alla saft från dem försvinner....

Ja kokar alla frusna bär mest för att jag är multisjuk och en hepatit på det skulle vara förödande. Har kokta bär i allt möjligt och förstår inte vad du menar med att dom skulle bli förstörda eller att saften försvinner? Brukar koka upp en hel påse och förvara i kylen så har jag till smoothie och till kvargen hela veckan, funkar perfekt.
  • Carambolan

Till smoothie borde väl ändå vara det lättaste att koka eftersom konsistensen inte spelar någon som helst roll? Du får ha lite framförhållning bara så att du hinner kyla ner dem igen före användning.

• Syrran85

Okej men jag får helt enkelt prova koka hallon igen... kanske kokte jag dem för länge.. ????

• Syrran85

Ville mest höra hur andra gör.. känner mig lite som en idiot som serverat okokta hallon till mina barn...

• Themis

Jag lever farligt, kokar oftast inte och har aldrig blivit sjuk.

Ibland gör vi dock varm hallonsås till glass och då är ju bären uppvärmda rejält.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Finnsdetettendaledigtnamn

Jag lägger i frysta hallon när jag kokar gröt på morgonen. De tinar i princip bara upp. Har aldrig blivit sjuk. Däremot undrar jag om man kan lita på att de är maskfria, haha.

• Anonya

Jag kokar alltid utländska hallon eller rättare sagt använder jag nästan aldrig det eftersom jag inte vill koka. Jag skulle ändå aldrig äta okokta och tycker det är otäckt om man blir bjuden på hallongrejer hos andra då man inte vet hur de gjort. Kan ju också vara inhemska hallon.

• Anonym (Kokar)

Jag kokar hela påsen och fryser in i iskubslådor. Man kan smörja med pyttelite olja innan, annars är det knivigt att få ut dom. Sedan när det är fruset lägger jag dom i en stor fryspåse och tar ut så många kuber jag behöver Fick tipset av min systers kompis som tydligen gör massor av smoothies och inte ville chansa.

• Anonya

Hoppas ni återhämtat er nu! Om alla blev sjuka ungefär samtidigt måste det ju ha varit matförgiftning och inte magsjuka. Hade ni ätit något annat som kan ha gett det? 

• Syrran85

Nä alla blev inte magsjuka samtidig. Barnen först... vet ingen annan som varit magsjuk. Men smitta kan man ju snappa upp varifrån som helst.

På påsen står det dock att man inte får frysa om upptinade hallon...

Svar på tråden Koka frysta hallon?