• GrönaDruvan

Igångsättning och omogen

Skulle vilja att ni som fått igångsättning och varit omogna upplevt er igångsättning och förlossning.
    Vilka metoder användes på er och hur lång tid tog det innan "allt startade"...?

• Svar på tråden Igångsättning och omogen
  • GrönaDruvan

Tack för alla svar.
    Verkar ju väldigt olika hur det går med igångsättning, men "vanliga" förlossningar är väl lika olika dom...
    Är super nervös för min igångsättning iaf...kan ju bara hoppas att det går bra..

• Emma118

Jag var också nervös för igångsättning men hade en jättebra upplevelse med igångsättning i måndags, då mitt första barn föddes :)

Jag hade en omogen livmodertapp och ofixerad bebis, igångsättning pga misstänkt stort barn (4,910 kg!)

Använde ingen smärtlindring ens, allt gick så väldigt smidigt.

Jag fick först Cytotec 'shots' att dricka varannan timme för att få livmodertappen att mogna, efter två shots gick mitt vatten och värkar började. Fick sedan värkförstärkande dropp (oxytocin) som barnmorskorna reglerade så att jag hade 4 värkar per 10 min.

De ökade dosen närmare kryststadiet, vilket kändes nästan skönt för fick komma till "den roliga biten" snabbare.

Började kl 9, första värkar kl 14 (väldigt milda), började bli jobbiga värkar först kl 20.30, började krysta kl 22, bebis född kl 23.

Personalen fantastiskt duktiga och de håller koll på att igångsättningen går som ska och att du inte har för ont.

Lycka till! :)

• trash panda

Jag blev igångsatt med Cytotec, helt omogen. Fick värkar efter andra dosen och barnet föddes sju timmar efter första värk. Hade gått snabbare om hon inte haft armen framför ansiktet och fastnat på vägen ut. De klippte mig och då kom hon ur utan problem. Jag fick täta och smärtsamma värkar direkt och fick aldrig någon vila mellan värkarna. Ville till slut ha epidural, men då vr det försent. Allt gick snabbt och var intensivt och jag har behövt bearbeta det hela ganska mycket efteråt.

• frestelsen
    thweni skrev 2017-06-05 23:17:30 följande:

Blev igångsatt för lite över 1 år sen pga iufd, fick beskedet 2 dagar före bf och sattes igång dagen före bf. Var helt omogen.

Då jag tidigare blivit akutsnittad med 1a barnet så fick jag absolut inte ta cytotec utan fick propess istället. Det är som en platt tampong med prostaglandin som de sätter runt livmodertappen. Fick den vi 11-tiden, jag råkade dra ut den nån gång under em så de satte en ny. Vid 23.30 började jag få lite småont och fick citodon men den hann inte börja få nån verkan innan värkarna satte igång. Planen var att jag skulle fått en bardkateter men vid undersökningen på kvällen så var jag inte tillräckligt öppen så de avvaktade, men sen satte värkarna igång och då var jag flera cm öppen. Så ingen bardkateter alltså.

Vattnet togs nån gång under natten och vid ca 4.45 fick jag krystvärkar. 5.05 är hon ute.

Så även om det blev ganska långdraget till en början iom att det tog nästan ert halvt dygn innan jag började få värkar så är min upplevelse av själva igångsättningen bra, tyckte det var hur smidigt som helst. Behövde inte ens värkstimulerande dropp. Sen var det ju annat som gjorde att det var en skitjobbig förlossning men sett till förloppet så gick det jättebra.

Ska snart bli igångsatt med 3an nu, pga förlusten av mitt barn i förra graviditeten. Är i v.35+4 idag och är så pass öppen att de skulle kunna sätta en bardkateter nu (men än är det lite för tidigt). De kommer troligtvis sätta igång mig nästa vecka av humanitära skäl, pga min oro att även detta barn ska dö.

Måste fråga varför får man inte ta cytotec om man blivit akut snittad?

Jag vart det med dottern och ska få en igångsättning nu i veckan
  • Sofia12310

Hej! Jag är gravid i vecka 33 (32+3). Var på ultraljud igår och såg att bebis vänt sig nedåt väldigt lågt. Var även hos min bm senare och hon konstaterade att bebis har fixerat sig men kunde vara lite ruckbart men hon var osäker.

Har haft mycket sammandragningar enda sen vecka 20. Har börjat få lite molande värk inte ofta men ibland.

Jag brukade känna på min livmodertapp förr nästan varje dag. Har inte gjort det under graviditeten. Har aldrig haft problem att känna den någonsin. nu var det jätte svårt den var så kort men kände den lite och den var mjuk och lite bakåt lutad (dock) men fick in min finger topp och kände kanterna och skulle nog kunna få in lite mer än ett finger.

Någon som varit med om samma? Förlossningen känns ju LÅÅÅNGT bort då jag mår väldigt bra. Som sagt lite mer mensvärk inte alls ofta och i ryggen då. Lite kramp/tryck inuti mig liksom.

Men började fundera nu varför det är så ? Det är mitt första barn så inget med de att göra.

Någon som varit med om samma? Men de ändå varit

• CML

Jag var helt omogen när jag sattes igång.

De satte en ballong på mig som kom ut några timmar senare.

På efm förflyttades jag till förlossningen och de tog hål på hinnorna och jag fick värkstimulerande dropp.

Min förlossning tog ca 5 timmar och gick hur bra som helst utan smärtstillande.

• thweni
    frestelsen skrev 2017-06-10 11:53:36 följande:

Måste fråga varför får man inte ta cytotec om man blivit akut snittad?

Jag vart det med dottern och ska få en igångsättning nu i veckan

För att det kunde ge ökad blödningsrisk, har jag för mig att dr sa till mig. Det står som kontraindiktion på deras pm här iaf (Östergötland).
    Sofia12310 skrev 2017-06-10 15:44:54 följande:

Hej! Jag är gravid i vecka 33 (32+3). Var på ultraljud igår och såg att bebis vänt sig nedåt väldigt lågt. Var även hos min bm senare och hon konstaterade att bebis har fixerat sig men kunde vara lite ruckbart men hon var osäker.

Har haft mycket sammandragningar enda sen vecka 20. Har börjat få lite molande värk inte ofta men ibland.

Jag brukade känna på min livmodertapp förr nästan varje dag. Har inte gjort det under graviditeten. Har aldrig haft problem att känna den någonsin. nu var det jätte svårt den var så kort men kände den lite och den var mjuk och lite bakåt lutad (dock) men fick in min finger topp och kände kanterna och skulle nog kunna få in lite mer än ett finger.

Någon som varit med om samma? Förlossningen känns ju LÅÅÅNGT bort då jag mår väldigt bra. Som sagt lite mer mensvärk inte alls ofta och i ryggen då. Lite kramp/tryck inuti mig liksom.

Men började fundera nu varför det är så ? Det är mitt första barn så inget med de att göra.

Någon som varit med om samma? Men de ändå varit

Jag har varit inne för koll pga det, och det kan alltså vara öppet i yttre delen av tappen (den delen som sitter i slidan alltså) medan den är lång och stängd inifrån och det är ingen fara. Men är du orolig för det så ring bm och be henne kolla. Dock fick jag lite bassning från bm om att jag inte ska peta på tappen själv för att det kan reta igång om man petar för långt, så jag fick lita på att allt såg bra ut och slutade kolla.
  • GrönaDruvan

Nu närmar sig min igångsättning...en vecka kvar...så nervös!!
    Vill helst att det ska gå fort, så jag inte ligger med värkar för länge.
    Har hellre jätteont kort tid än ont längre tid.
    Förra måndagen var jag inte öppen alls, så förväntar mig inte att jag är öppen nästa vecka heller, men kan ju hoppas. Kommer vara i 37+3

• frestelsen
    GrönaDruvan skrev 2017-06-12 10:28:47 följande:

Nu närmar sig min igångsättning...en vecka kvar...så nervös!!

Vill helst att det ska gå fort, så jag inte ligger med värkar för länge.

Har hellre jätteont kort tid än ont längre tid.

Förra måndagen var jag inte öppen alls, så förväntar mig inte att jag är öppen nästa vecka heller, men kan ju hoppas. Kommer vara i 37+3

Håller tummarna för dig att tappen är mogen.

Jag är 36+6 idag och va inne för att kolla tappen.. va halvmjuk och hon fick typ in fingertoppen. Ska tillbaka på torsdag o se om det hänt nått mer:/

Kommer du få cytotec om tappen inte är mogen?
  • GrönaDruvan
    frestelsen skrev 2017-06-12 17:29:43 följande:
    Håller tummarna för dig att tappen är mogen.

Jag är 36+6 idag och va inne för att kolla tappen.. va halvmjuk och hon fick typ in fingertoppen. Ska tillbaka på torsdag o se om det hänt nått mer:/

Kommer du få cytotec om tappen inte är mogen?
    Tack. Jag hoppas också.

Det vet jag inte vad jag får om inte tappen är mogen...det beslutas där och då...
    Finns ju många varianter fattar jag det som... men min önskan är ju att jag öppnat mig och att det räcker att ta hinnorna, sen kommer det igång av sig själv...men det kan jag väl inte förvänta mig..
Svar på tråden Igångsättning och omogen