• Anonym (?)

Tillåta airsoft vapen?

Jag har funderat på en sak ett tag nu.

Min son som är 14 år är väldigt intresserad av airsoft och vill ha sådana vapen. Han har sagt att han kommer köpa med egna pengar men jag är inte helt säker på om jag vill tillåta det.

Han har lovat att vara försiktig och bara skjuta på privat mark. Han har också bevisat sin erfarenhet när han har fått testa airsoft vapen och jag är faktiskt imponerad på hur bra han var. Det är säkert roligt för han att springa omkring o skjuta och det skulle ju bli mycket motion i det.

Ska jag låta honom utöva sporten eller ska vi lägga undan det tills han är 18+? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tillåta airsoft vapen?
  • Carambolan

Jag skulle tycka att det var helt okej om det var något han faktiskt vill göra som en sport i sällskap av andra. Det är som du säger både bra motion och nya vänner. De flesta airsoftspel brukar däremot ha 18-årsgräns så jag tror att det kan bli svårt att hitta en förening som tar emot honom redan.

• Atena

Det är olagligt att låta honom skjuta airsoft om du inte står bredvid innan han är 18. 
    Och gällande köpa för egna pengar så finns det ingen seriös butik som kommer sälja till honom innan han är 18, just för att det är olagligt. Oseriösa kommer alltid att finnas men just butiker och näthandel inom airsoft brukar vara väldigt hårda då det dåliga ryktet kommer slå tillbaka på alla seriösa utövare.

Vem hade han tänkt att spela med, för det är samma sak där, inga spel ska låta honom spela, för att han är för ung.

Jag skulle säga nej.

• Anonym (asdf)

Hade tillåtit det så länge han sköter det.

När jag var i hans ålder sköt jag med riktiga vapen :)

• John22

Låt honom köpa en, men håll den inlåst när den inte används. Annars blir det lätt att man tar med den ut för att visa polare, och vips håller man på och skjuter på varandra.

Låt honom även "pantsätta" mobiltelefon, spelkonsol eller dylikt, och säg att han kommer bli av med både denna ägodel samt pistolen om han missköter sig.

• Atena

Härligt att se att så många tycker att det är okej att bryta mot vapenlagen här. 

Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 10:10:45 följande:

Hade tillåtit det så länge han sköter det.

När jag var i hans ålder sköt jag med riktiga vapen :)

Och med det vill du säga att det är okej att bryta mot vapenlagen?
  • Carambolan

Jag håller med Atena här. Jag tycker verkligen inte att du ska släppa ut honom ensam med vapen, privat mark eller inte. Ska han skjuta ska det vara i vuxet sällskap och företrädesvis på en airsoftbana. Att barn använder airsoftvapen som leksaker för prickskytte på burkar, fåglar och kompisar och sedan flashar med dem på stan bidrar bara till att det finns press om hårdare lagstiftning och krav på synliga låtsasvapenmärkningar. Trist för dem som utövar det som en seriös hobby att dras med det dåliga ryktet.

• Mirja von Beau
    Anonym (?) skrev 2017-06-06 02:27:55 följande:

Jag har funderat på en sak ett tag nu.

Min son som är 14 år är väldigt intresserad av airsoft och vill ha sådana vapen. Han har sagt att han kommer köpa med egna pengar men jag är inte helt säker på om jag vill tillåta det.

Han har lovat att vara försiktig och bara skjuta på privat mark. Han har också bevisat sin erfarenhet när han har fått testa airsoft vapen och jag är faktiskt imponerad på hur bra han var. Det är säkert roligt för han att springa omkring o skjuta och det skulle ju bli mycket motion i det.

Ska jag låta honom utöva sporten eller ska vi lägga undan det tills han är 18+? Vad tycker ni?

Olagligt.
  • Anonym (asdf)
    Atena skrev 2017-06-06 11:33:24 följande:

Härligt att se att så många tycker att det är okej att bryta mot vapenlagen här. 

Och med det vill du säga att det är okej att bryta mot vapenlagen?
    Nu har inte jag hängt med i vapenlagarna, men då var det i alla fall tillåtet för minderåriga att skjuta under uppsikt. 
  • Atena
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 12:08:25 följande:
    Nu har inte jag hängt med i vapenlagarna, men då var det i alla fall tillåtet för minderåriga att skjuta under uppsikt. 
    Uppsikt är det magiska ordet här, en armlängds avstånd, det kan du aldrig ha under ett airsoftspel!

Riktiga vapen är faktiskt skillnad och där skjuter du på måltavla, på en skjutbana. För du tycker väl inte att det är okej att skicka ut en 14 åring i skogen med en skarp  bössa och skjuta lite som den vill?
  • Anonym (Daaa)

När jag var i hans ålder (är 25 idag) så hade jag ett flertal softairgun vapen. Majoriteten av killarna i min ålder hade sånna och vi träffades ofta på helger där vi "lekte" med värs vapen (capture the flag, defend base m.m). Vi använde oss av skidglasögon och kanske lite tjockare kläder (vissa hade lite mer kraftfulla vspen med (co2). Skitkul hade vi! Och aldrig var det någon som blev skadad eller använde vapnen på ett hotfullt/idiotiskt sätt. Minns att jag tom hade ett "barnkalas" där vi träffades i skogen och körde våra spel, sen grilla vi efteråt

Om intresset finns och han har vänner som liknar mina så tycker jag helt klart att han ska få ett vapen, kanske inte det mest kraftfullaste men ah något mittemellan, (de som säljs på marknader är skit). Friskluft,motion och socialt umgänge, skitkul!

Svar på tråden Tillåta airsoft vapen?