• Anonym (?)

Tillåta airsoft vapen?

Jag har funderat på en sak ett tag nu.

Min son som är 14 år är väldigt intresserad av airsoft och vill ha sådana vapen. Han har sagt att han kommer köpa med egna pengar men jag är inte helt säker på om jag vill tillåta det.

Han har lovat att vara försiktig och bara skjuta på privat mark. Han har också bevisat sin erfarenhet när han har fått testa airsoft vapen och jag är faktiskt imponerad på hur bra han var. Det är säkert roligt för han att springa omkring o skjuta och det skulle ju bli mycket motion i det.

Ska jag låta honom utöva sporten eller ska vi lägga undan det tills han är 18+? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tillåta airsoft vapen?
  • Atena
    Anonym (Daaa) skrev 2017-06-06 13:15:51 följande:

När jag var i hans ålder (är 25 idag) så hade jag ett flertal softairgun vapen. Majoriteten av killarna i min ålder hade sånna och vi träffades ofta på helger där vi "lekte" med värs vapen (capture the flag, defend base m.m). Vi använde oss av skidglasögon och kanske lite tjockare kläder (vissa hade lite mer kraftfulla vspen med (co2). Skitkul hade vi! Och aldrig var det någon som blev skadad eller använde vapnen på ett hotfullt/idiotiskt sätt. Minns att jag tom hade ett "barnkalas" där vi träffades i skogen och körde våra spel, sen grilla vi efteråt

Om intresset finns och han har vänner som liknar mina så tycker jag helt klart att han ska få ett vapen, kanske inte det mest kraftfullaste men ah något mittemellan, (de som säljs på marknader är skit). Friskluft,motion och socialt umgänge, skitkul!

Och med det vill du säga att det är okej att bryta mot vapenlagen?

Och som tillägg, skidglasögon skyddar inte mot airsoftkulor, tacka du din lyckliga stjärna att ingen av er förlorade synen.
  • Anonym (Daaa)
    Atena skrev 2017-06-06 13:24:42 följande:
    Och med det vill du säga att det är okej att bryta mot vapenlagen?

Och som tillägg, skidglasögon skyddar inte mot airsoftkulor, tacka du din lyckliga stjärna att ingen av er förlorade synen.
    Det är stor skillnad på soft air gun och ett "riktigt" vapen, men som svar på din fråga så tycker jag att det är okej att bryta mot vapenlagen när det handlar om soft air gun.

Med tanke på den mängden kulor jag fått på mina skidglasögon i dessa sammanhang så kan jag säga att de visst skyddar ! Såvida du inte har några som är inköpta från lidl eller ngt.
  • Anonym (asdf)
    Atena skrev 2017-06-06 13:02:18 följande:
    Uppsikt är det magiska ordet här, en armlängds avstånd, det kan du aldrig ha under ett airsoftspel!

Riktiga vapen är faktiskt skillnad och där skjuter du på måltavla, på en skjutbana. För du tycker väl inte att det är okej att skicka ut en 14 åring i skogen med en skarp  bössa och skjuta lite som den vill?
    Fan du verkar ju vara riktigt jävla bajsnödig. Det var du som började härja om att jag tycker det är ok att bryta mot vapenlagen.

Ts son behöver ju inte börja tävla. Vad skulle ditt problem vara om ts son under uppsikt sköt hemma?

Sen behöver man inte skjuta på måltavlor med riktiga vapen, man kan skjuta djur också.
  • Atena
    Anonym (Daaa) skrev 2017-06-06 13:37:24 följande:
    Det är stor skillnad på soft air gun och ett "riktigt" vapen, men som svar på din fråga så tycker jag att det är okej att bryta mot vapenlagen när det handlar om soft air gun.

Med tanke på den mängden kulor jag fått på mina skidglasögon i dessa sammanhang så kan jag säga att de visst skyddar ! Såvida du inte har några som är inköpta från lidl eller ngt.
    Skillnaden spelar fortfarande ingen roll, det är och förblir ett brott mot vapenlagen. Men det är ju inte jag som kommer ha det i straffregistret för det är inte mitt barn som åker fast.

Och bara för att du klarade dig så innebär ju inte det att andra gör det.

Vi seriösa utövare av hobbyn får mer och mer problem pga att folk inte respekterar lagarna och vi vill kunna utöva vår hobby.
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 13:39:55 följande:
    Fan du verkar ju vara riktigt jävla bajsnödig. Det var du som började härja om att jag tycker det är ok att bryta mot vapenlagen.

Ts son behöver ju inte börja tävla. Vad skulle ditt problem vara om ts son under uppsikt sköt hemma?

Sen behöver man inte skjuta på måltavlor med riktiga vapen, man kan skjuta djur också.
    Jag undrade om du tyckte det var okej att bryta mot vapenlagen, eftersom det är exakt vad det är när någon under 18 skjuter airsoftvapen utan en vuxen på armlängds avstånd. Du tävlar inte i airsoft, du spelar ett spel och det är olagligt för alla under 18 år, för att svensk lag säger det. Att skjuta hemma under uppsikt, på armlängds avstånd är okej, men det var ju inte det TS son skulle göra eller hur?

Och för att skjuta riktiga djur med skarpa vapen så krävs det både jakt och vapenlicenser, men lagen verkar ju inte vara något ni bryr er om.

I övrigt se svar ovan. 
  • Anonym (asdf)
    Atena skrev 2017-06-06 14:00:47 följande:
    Skillnaden spelar fortfarande ingen roll, det är och förblir ett brott mot vapenlagen. Men det är ju inte jag som kommer ha det i straffregistret för det är inte mitt barn som åker fast.

Och bara för att du klarade dig så innebär ju inte det att andra gör det.

Vi seriösa utövare av hobbyn får mer och mer problem pga att folk inte respekterar lagarna och vi vill kunna utöva vår hobby.
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 13:39:55 följande:

Jag undrade om du tyckte det var okej att bryta mot vapenlagen, eftersom det är exakt vad det är när någon under 18 skjuter airsoftvapen utan en vuxen på armlängds avstånd. Du tävlar inte i airsoft, du spelar ett spel och det är olagligt för alla under 18 år, för att svensk lag säger det. Att skjuta hemma under uppsikt, på armlängds avstånd är okej, men det var ju inte det TS son skulle göra eller hur?

Och för att skjuta riktiga djur med skarpa vapen så krävs det både jakt och vapenlicenser, men lagen verkar ju inte vara något ni bryr er om.

I övrigt se svar ovan. 
    Du som verkar vara så kåt på lagar borde väl hört talas om uppsiktsjakt. Du behöver varken jakt -eller vapenlicens.
  • Atena
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 14:14:04 följande:
    Du som verkar vara så kåt på lagar borde väl hört talas om uppsiktsjakt. Du behöver varken jakt -eller vapenlicens.
    Fast det var ju inte jakt vi diskuterade, utan 14 åringar och airsoft. 

Och en 14 åring kvalificerar sig inte för uppsiktsjakt heller, så tyvärr. Och där är det också armlängds avstånd som gäller. Ts son ska ha ett airsoftvapen och springa runt med helt på egen hand. Och det är olagligt.

Håll dig till ämnet. Det är föräldraansvar som gäller om en minderårig åker dit med airsoftvapnet och det är inte så kul att ha vapenbrott som anmärkning i brottsregistret.
  • Anonym (asdf)
    Atena skrev 2017-06-06 14:38:10 följande:
    Fast det var ju inte jakt vi diskuterade, utan 14 åringar och airsoft. 

Och en 14 åring kvalificerar sig inte för uppsiktsjakt heller, så tyvärr. Och där är det också armlängds avstånd som gäller. Ts son ska ha ett airsoftvapen och springa runt med helt på egen hand. Och det är olagligt.

Håll dig till ämnet. Det är föräldraansvar som gäller om en minderårig åker dit med airsoftvapnet och det är inte så kul att ha vapenbrott som anmärkning i brottsregistret.
    Har aldrig påstått att en 14-åring kvalificerar sig för uppsiktsjakt. Men du påstod detta: "Och för att skjuta riktiga djur med skarpa vapen så krävs det både jakt och vapenlicenser"

Varför skriver du saker som är felaktiga?
  • Atena
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 14:43:35 följande:
    Har aldrig påstått att en 14-åring kvalificerar sig för uppsiktsjakt. Men du påstod detta: "Och för att skjuta riktiga djur med skarpa vapen så krävs det både jakt och vapenlicenser"

Varför skriver du saker som är felaktiga?
    För att vi diskuterade en 14 åring här och en 14 åring får inte springa runt med någon form av skjutvapen, skarpt eller airsoft. 
  • Atena
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 15:03:17 följande:
    Nej precis diskuterade vi inte specifikt en 14-åring. Men bra ursäkt. 
    Här har du något upphetsande till förspelet: 1.bp.blogspot.com/-RIfj1N2aemQ/T5aucVKMEVI/AAAAAAAACNg/xPeOzjGZ114/s1600/lagbok.jpg
    Kul det är med folk som gillar att förstöra för oss som spelar airsoft och vill ha kvar våran hobby som redan ligger illa till för att det är vapen. Svårt att bara acceptera att det är olagligt för personer under 18 år att spela airsoft.
  • Anonym (asdf)
    Atena skrev 2017-06-06 15:22:14 följande:
    Kul det är med folk som gillar att förstöra för oss som spelar airsoft och vill ha kvar våran hobby som redan ligger illa till för att det är vapen. Svårt att bara acceptera att det är olagligt för personer under 18 år att spela airsoft.
    Var det skönt för dig också?
  • Atena
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-06 15:28:35 följande:
    Var det skönt för dig också?
    Du har den nya diagnosen va? AHDI
  • Anonym (asdf)
    Atena skrev 2017-06-06 15:50:22 följande:
    Du har den nya diagnosen va? AHDI
    Association for Healthcare Documentation Integrity?
  • Anonym (hygge)

Nej, det ska du naturligtvis inte tillåta. Du är vuxen nu och förväntas ta ansvar.

• Michael 310

Tycker det låter som en dålig idé. Rätt vad det är kanske någon ser vapnet och ringer polis som dyker upp. Har man då otur kommer det poliser som tror det rör sig ett riktigt vapen. Det kan få tråkiga konsekvenser.

Svar på tråden Tillåta airsoft vapen?