• Anonym (Surtanten)

Svår pms

För varje år som går blir min pms bara värre och värre. Nu börjar det runt ägglossningen med nedstämdhet, oro, mensvärk och sen lite lugnare någon vecka och sen kommer trötthet, ilska, nedstämdhet, gråtmildhet, sötsug, matsug, ömma bröst, mensvärk och mer därtill. Helst skulle jag vilja dra täcket över huvudet och bara förvinna några dagar. Sen kommer mensen och ett par dagar senare släpper det. Sen lugnt fram till ägglossningen.

Någon mer som har det så här?

Det är liksom ingen vanlig irritation utan jag känner nästan att jag skulle kunna strypa maken. Gråter för minsta lilla. Trött och hittar inte motivationen ens till de enklaste sakerna. Får tvinga mig att göra saker jag annars älskar att göra.

Vad har du fått för hjälp?

Påbörjade precis en dagbok och tänker följa några cykler och sen kontakta någon. Gissar på barnmorskemottagningen?0

• Svar på tråden Svår pms
  • Anonym (B6)

Prova munkpeppar-agnuscastus och b-vitamin 6. Båda funkar på mig även om jag inte har allra värsta sortens pms.

• sina

Jag fick testa premalex och fick livet tillbaka. Nu kan jag inte förstå hur jag kunde leva med att må som jag gjorde så länge.

• Anonym (Surtanten)

Premalex har jag läst flera som blivit hjälpta av. Sina, vad hade du för symtom?

• sina

Jag var jättelåg. Känslig och grät för minsta lilla. Kände mig kvävd och instängd och klängig. Ångesten rev i mig. När det var som värst var jag i det närmaste suicidal. Premalex har förändrat mitt liv.

• Anonym (Surtanten)

Tack för du delar med dig. Ska följa ett par cykler och sen ta kontakt med gyn

• klyban

En del av symtomerna kan nog magnesium ta.
    Som jag förstått det så får vi i os alldeles för lite magnesium, främst för råvaror som var magnesiumrika är idag magnesiumfattiga.
    Tar man SSRI bara under mensen, eller är det hela tiden?
    Om man annars är frisk, så låter det rätt galet och varaktigt äta SSRI och om man är i övrigt frisk.
    Då det är galet beroendeframkallande och kan för vissa vara ett rent helvete att sluta.

• Anonym (Surtanten)

Ssri tar du vid ägglossningen och äter tills mensen är över sen har du uppehåll till nästa ägglossning om jag förstått saken rätt. Läst lite om det och det fungerar inte riktigt på samma sätt som vid en depression. Då kan det ta veckor att fått till rätt dos men vid pms så börjar det verka på en dag.

Jag äter redan tillskottet och multivitaminer så jag undrar om verkligen mitt magnesium är lågt

• klyban
    Anonym (Surtanten) skrev 2017-06-11 17:30:55 följande:
    Ssri tar du vid ägglossningen och äter tills mensen är över sen har du uppehåll till nästa ägglossning om jag förstått saken rätt. Läst lite om det och det fungerar inte riktigt på samma sätt som vid en depression. Då kan det ta veckor att fått till rätt dos men vid pms så börjar det verka på en dag.

Jag äter redan tillskottet och multivitaminer så jag undrar om verkligen mitt magnesium är lågt

Låter ju lovande då, hade det varit varaktig konsumtion.
    Så hade jag sagt att du borde skippa det, just för det är jävligt beroendeframkallande.
    Ingen koll på hur gammal du är, men lite yngre och utan barn?

• Anonym (Surtanten)

Närmre 40 än 30 och har barn. Pmsen kom efter första barnet (runt 30) och blir bara värre för var år som går. När jag var yngre var mensvärken värre men nu är det humöret, ilskan och nedstämdheten som tår kol på mig

• sina

Oftast tar man ssri mot pms just mellan ägglossning och mens. Jag har experimenterat lite (i samråd med min gynekolog) och tar nu elva dagar per cykel. Funkar finfint. De två första månaderna hade jag en del insättningsbiverkningar, men sedan har det varit lugnt.

• Akira Öken

Jag har fått Spironolakton och tycker det fungerar bra! Innan åt jag p-piller (yasmin) och tycker att det helt tog bort mina besvär.

I vilket fall som finns hjälp att få! Ge inte upp om du inte får hjälp direkt utan sök då hjälp på annat håll. Man ska inte behöva må dåligt varje månad.

• klyban
    Anonym (Surtanten) skrev 2017-06-11 18:08:36 följande:
    Närmre 40 än 30 och har barn. Pmsen kom efter första barnet (runt 30) och blir bara värre för var år som går. När jag var yngre var mensvärken värre men nu är det humöret, ilskan och nedstämdheten som tår kol på mig

Ojdå,det var mindre bra, då kan vi knappast hoppas på åldern då(ja,utom det uppenbara).
    Oftast hör jag det omvända mot dig,måste vara galet tråkigt att gå ifrån rätt okey pms/mens, för senare i livet få riktigt jobbiga sådana.

• Anonym (Surtanten)

När jag läst om svår pms så var det ingen ovanligt helt med hut över trettio och fött barn. Min vanlig tur ungefär. Har ätit p-piller, minipiller och haft p-stav men min kropp tycker inte om påslaget av hormoner och det blir som pms hela månaden igenom.

Men jag ska defitnivt ta itu med det. För det går inte att leva så här. Att halva månaden antingen vilja döda någon eller bara krypa upp under ett täcke och bara få försvinna från omvärlden.

• JennyBomb

"Akira Öken", jag skulle vilja skriva till dig ang Spironolakton. Kan jag nå dig via ngn mail?

• neverpreggo
    JennyBomb skrev 2020-11-03 21:01:24 följande:

"Akira Öken", jag skulle vilja skriva till dig ang Spironolakton. Kan jag nå dig via ngn mail?

Använd meddelandefunktionen?
  • Anonym (Flel)
    klyban skrev 2017-06-11 17:24:16 följande:

En del av symtomerna kan nog magnesium ta.
    Som jag förstått det så får vi i os alldeles för lite magnesium, främst för råvaror som var magnesiumrika är idag magnesiumfattiga.
    Tar man SSRI bara under mensen, eller är det hela tiden?
    Om man annars är frisk, så låter det rätt galet och varaktigt äta SSRI och om man är i övrigt frisk.
    Då det är galet beroendeframkallande och kan för vissa vara ett rent helvete att sluta.

Det är inte alls beroendeframkallande överhuvudtaget. Men problem vid utsättning man få. 
Svar på tråden Svår pms