• Annasvea

    Hur lång tid efter man slutat med pencillin kan man börja amma igen?

    Jag var tvungen att sluta amma min 7-månaders gosse tvärt då jag fick bröstinflammation som var rätt långt gången och var tvungen att börja med Dalacin (något jag inte får amma med i kroppen). Han vägrar äta ersättning och välling och dricker jättedåligt. Han är gnällig och ledsen mycket. Det enda han äter är gröt i princip. Detta är fruktansvärt jobbigt för både mig och han. Jag ska ta denna kur i 10 dagar och har 5 dagar kvar. Jag pumpar var 4:e timme för att hålla igång mjölkproduktionen. Hur snabbt efter man slutat med Dalacin kan man börja amma igen? Någon som vet hur lång tid det tar för penicillinet att försvinna ur kroppen?

    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Hur lång tid efter man slutat med pencillin kan man börja amma igen?
  • Seven Costanza

    Vet tyvärr inte men det är ju bara att ringa och be att få tala med den läkare som skrivit ut medicinen åt dig, eller annan läkare som kan svara på dina frågor.

  • WickedWife

    Sa läkaren att du inte fick amma på det eller sa Apoteket det?
    När jag hade infektion i mjölkgångarna så sa min läkare åt mig att amma trots Dalacinkur. Apoteket varna bara för att det var en "2a" på listan. Något som kräver läkarens övervägande om risk. Om ditt barn inte får i sig annan vätska så kanske man ska ringa läkaren/bvc sköterskan igen och rådfråga?

  • Annasvea

    Det var två läkare som sa att jag absolut inte fick amma för det är skadligt för barnet :( en gynläkare och en distriktsläkare. Vad konstigt att de ger olika råd! Gick det bra att amma för dig och ditt barn?

  • Mascaraklumpar

    Halveringstiden är 2,4 h och allt är ute ur kroppen efter 12 h.

    Är du allergisk mot penicillin?

  • 8airam8

    Vid amning av mot andra basen fick jag mastit och Dalacin. Jag skulle amma på som vanligt sade läkaren, och ännu vid åtta års ålder är gossen frisk och pigg. Ring upp läkaren och fråga igen.

  • 8airam8
    8airam8 skrev 2017-06-07 23:06:57 följande:

    Vid amning av mot andra basen fick jag mastit och Dalacin. Jag skulle amma på som vanligt sade läkaren, och ännu vid åtta års ålder är gossen frisk och pigg. Ring upp läkaren och fråga igen.


    Gudars skymning.

    Vid amning av andra barnet...
  • WickedWife
    Annasvea skrev 2017-06-07 10:25:13 följande:

    Det var två läkare som sa att jag absolut inte fick amma för det är skadligt för barnet :( en gynläkare och en distriktsläkare. Vad konstigt att de ger olika råd! Gick det bra att amma för dig och ditt barn?


    Enl min läkare så skulle det vara OK, hade svår infektion. Men jag bad att få prova heracillin först och se om det hjälper. Vilket det gjorde :) annars hade jag tagit Dalacin och sedan ammat. Min kille tog varken napp eller flaska och han var då 4mån..
  • WickedWife

    Men följ råden du fått av dina läkare :) tycker det är konstigt att dom ger olika! Det ska ju vara en trygg vård.
    Är mer oroväckande att min läkare ska JA om nu dina två ska NEJ.
    Man vill ju aldrig ge något som man sedan måste ångra

  • Annasvea

    Jag har fått tag på BVC och de vidhåller att det är NEJ till att amma med Dalacin så det rådet går jag på. Jag får kämpa på :/ på söndag är sista dosen och sedan sa hon att jag kunde amma igen måndag kväll/natt.

  • Annasvea
    Mascaraklumpar skrev 2017-06-07 23:04:01 följande:

    Halveringstiden är 2,4 h och allt är ute ur kroppen efter 12 h.

    Är du allergisk mot penicillin?


    Ja, jag är allergisk mot penicillin tyvärr. Sista dosen är på söndag och BVC sa att jag kunde amma igen måndag kväll/natt.
  • LaFontaine
    Annasvea skrev 2017-06-08 21:38:07 följande:
    Ja, jag är allergisk mot penicillin tyvärr. Sista dosen är på söndag och BVC sa att jag kunde amma igen måndag kväll/natt.
    Enligt Janusinfo är risken för diarré något ökad. Ingen annan risk verkar finnas. Jag undrar vad BVC baserar sin information på? Jag fick också Dalacin utskrivet när jag var precis nyförlöst, just för att jag skulle kunna amma på den (att ingen läst min journal och sett att jag fått mjölkstoppande tabletter hör inte hit...)
Svar på tråden Hur lång tid efter man slutat med pencillin kan man börja amma igen?