Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.

hejnina skrev 2017-06-08 18:23:29 följande:
    Tycker inte du är dum i huvudet, du får såklart göra som du vill :) Jag tvättar underkläder, handdukar och lakan i 95. Vanliga kläder i 40.

Dock finns det ingen direkt anledning till köra så varmt.

Kör man i 40grader så blir det rent, sällan man stöter på att det inte blir rent.
    Funderar själv på varför man folk fortsätter och använder 90grader, då det är väldigt sällan man behöver dessa temperaturer.

Och om nu underkläderna är så farliga efter tvätt i 40grader, undra hur illa det var innan ni tog av er underkläderna.
    Låter som de är extremt dödligt farliga.

• klyban
    hejnina skrev 2017-06-08 22:44:03 följande:
    Det är bra för maskinen att gå på 95 grader ibland, har jag läst i tillverkarens skötselråd. Då kan jag lika bra tvätta sånt som tål det gradantalet samtidigt. Och sen, som med allt, är det olika skolor gällande det där. Vad som krävs för att bakterierna ska dö. En del säger att det räcker med 40, en del att det bör vara minst 60. Man väljer väl själv hur man vill göra.

Jag har för övrigt aldrig sagt att underkläderna skulle vara "farliga" efter en tvätt i 40 grader. Det är din egen tolkning av att jag tvättar mina varmare, och det får stå för dig.

Det jag säger om man har en såpass skräck för dessa bakterier efter man tvättat i 40grader, frågan är det om de inte var livsfarliga innan de åkte av.

Och om skötselråd, så kanske man ska göra det nån gång.
    Är dock inte så införlivad i detta så jag kan veta om det stämmer det du säger.
    Kan inte se någon funktion att tvätta i annan temp, mer än vid rätt få tillfällen.

• klyban
    sextiotalist skrev 2017-06-09 07:47:56 följande:
    Blir lika förvånad över denna bakteriefobi. Jag har tvätta kläder sedan mitten av 70-talet (ja, jag är så jäkla gammal). Jag har aldrig, då menar jag aldrig, varit med om att under dessa år varit med om att underkläder som tvättas luktat illa.

De enda gångerna jag varit med om att kläder luktat illa har varit när man glömt dom i tvättmaskinen eller när de inte torkat tillräckligt snabbt och luftigt.

Att jag kör underkläder i 60 grader beror att (vad jag har lärt mig i varje fall) att enzymer i tvättmedlet behöver denna temperatur för att lösa vissa fläckar.
    Detta tror jag har ändrat sig en tid tillbaka, men svär inte på det Foten i munnen
Svar på tråden Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.